سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سالانه حدود پنج میلیون هکتار جنگل در دنیا از بین می‌رود

معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی گفت: سالانه حدود ۵ میلیون هکتار جنگل در دنیا در حال از دست رفتن است و کشور ما از نظر منابع طبیعی جزو کشورهای کم جنگل به شمار می‌آید.

میز اقتصاد امروز به بررسی طرح کاشت یک میلیارد درخت و اثر گذاری آن بر روند ورود گردوخاک به کشور با حضور شعبانیان معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و خلیلی کارشناس کشاورزی پرداخت.

شعبانیان معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی با بیان اینکه جنگل و درخت یکی از بهترین نعمت های خداوند است که در اختیار بشر قرار گرفته است اما ما با بی توجهی به این نعمت خداوند روبرو هستیم گفت: ما هشت میلیارد هکتار جنگل داشتیم که به چهار میلیارد هکتار رسید.

وی افزود: سالانه حدود پنج میلیون هکتار جنگل در دنیا در حال از دست رفتن است. کشور ما از نظر منابع طبیعی جزو کشور های کم جنگل است و شاید از نظر سطح کاهش نداشته باشیم اما از نظر کیفیت کاهش داشتیم.

معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی بیان کرد: بیشتر جنگل های ما نیاز به احیا دارند . مشکل بزرگی که در حال حاضر  با آن روبرو هستیم  تغییر اقلیم است. 

شعبانیان بیان کرد: ما در زمینه آب برنامه ریزی کرده ایم و انشالله هیچ مشکلی نخواهیم داشت.

او گفت: برای کاشت یک میلیارد درخت حدود دویست میلیون متر مکعب آب مورد نیاز‌  است. ما دو میلیارد متر مکعب آب خاکستری داریم. خوشبختانه بیشتر درخت ها در اراضی هستند که نیاز به آبیاری ندارند. ما گونه هایی را انتخاب کردیم که به محیط سازگار باشند.

شعبانیان  اظهار کرد:  یک سرمایه گذاری خوب در دنیا باید در این زمینه صورت گیرد و کشور هایی مثل پاکستان برای آب در حال سرمایه گذاری هستند.

این مقام مسئول افزود: ما پیش بینی کردیم که اگر بتوانیم این کار را انجام دهیم اشتغال زایی هم خواهیم داشت. در دوره های قبلی هم این کار پیش بینی شد اما محقق نشد. باید به  ارزش های غیر بازاری توجه داشته باشیم.

معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی افزود: اکنون قیمت چوب طوری است که قابل رقابت است و ما زمینه هایی هم برای مدیریت داریم. یکی از معضلات اکنون ما مشکلات آلودگی است. ما در دنیا رتبه ششم از نظر میزان تولید کربن هستیم. در دنیا سی و شش میلیارد تن کربن تولید می‌شود. 

او گفت: دولت مستقیما زراعت چوب را انجام نمی‌دهد زیرا قابل رقابت با بخش کشاورزی نبود‌.

شعبانیان توضیح داد: حدود شصت و دو میلیون نهال در حوزه باغبانی تهیه و تولید شد. ما باید نهال ها را به عرصه ها منتقل کنیم. این طرح در ادارات منابع طبیعی و شهرستان های ما وجود دارد. 

معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی افزود: هر نهالی که تولید می شود  حدود ۱۰۰هزار تومان هزینه دارد و  حدود هجده هزار و پانصد میلیارد تومان  برای این طرح هزینه  پیش بینی کردیم. همچنین  یک ردیف مستقل و اجباری هم دیده شده است که حدود دویست و سی و هفت میلیارد تومان هم برای سال اول در نظر گرفته شده است. 

در ادامه خلیلی کارشناس منابع طبیعی گفت:  تامین آب این نهال ها از طریق شهرداری و از طریق آب باران است. ما از خرداد ماه تا مهر ماه فصل خشکی داریم که نکته مهمی که به آن توجه می‌شود این است که تا آنجایی که امکان دارد از قدرت طبیعت استفاده می کنیم. یک سری تشتک هایی است که از آنها استفاده می شود و بین درخت ها هم کانال ارتباطی ایجاد م یشود.

خلیلی افزود: در این زمینه روش هایی وجود دارد که یک سری سنگ هایی را قرار می‌دهند که تا جای ممکن رطوبت را حفظ کنند و خشکی را کاهش دهند. 

او گفت: مسأله ای که خیلی باید توجه شود همین نگهداری و حفاظت از نهال هایی است که کاشته می‌شود. اگر می‌خواهیم سرزمین مان به پایداری برسد به همکاری مردم نیاز داریم. هدف ما نگهداری و حفاظت است.

 

 

برچسب ها: طرح کاشت ، کاشت نهال
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۸
در انتظار بررسی: ۰
عمار
۲۰:۴۹ ۱۲ آذر ۱۴۰۲
سلام متاسفانه آمار سازی ،وداکاذیب در سازمان منابع طبیعی برای حفظ قدرت ثروت بخصوص از زمان نوبخت بسیار گسترده شده دلایل مختلف از جمله بستن دهان منتقدین و تهدید ارعاب است
کارشناسان سازمان و ادارات کل منابع طبیعی
ناشناس
۱۵:۱۷ ۱۲ آذر ۱۴۰۲
محض اطلاع کل دنیا نه ایران
ناشناس
۱۵:۱۷ ۱۲ آذر ۱۴۰۲
محض اطلاع کل دنیا نه ایران
ناشناس
۰۰:۰۶ ۱۲ آذر ۱۴۰۲
پس مسولین کجان فقط اختلاس میکنن ؟.
ناشناس
۱۲:۲۱ ۱۲ آذر ۱۴۰۲
آره خبر نداری که از ریال گذشته رسیده به دلار که هفته پیش رونمايي شد
دیدن چه کاری ریالی اختلاس شود، بعد کلی دردسر ماجرا برای تبدیل به دلار با وجود تحریم ها از همون اول دلاری اختلاس شود راحت :)))))
ناشناس
۲۳:۱۲ ۱۱ آذر ۱۴۰۲
هوای آلوده فقر فحشا سرطان نابودی طبیعت
ناشناس
۲۱:۳۹ ۱۱ آذر ۱۴۰۲
اعداد گفته شده بسیار اشتباه است.
ناشناس
۲۱:۲۸ ۱۱ آذر ۱۴۰۲
در اینده خیلی نزدیک فاجعه جنگل زدایی و فروپاشی اقتصادی سنگین داریم اینده ای بس تاریک داریم فقر تورم وحشتناک و نابودی بیشتر سرمایه کردم توسط دولت
ناشناس
۲۰:۴۶ ۱۱ آذر ۱۴۰۲
از بین میرود جاش درخت بکارید این که مشکلی نیست درخت هم لازمه که بریده بشه برای کاغذ سازی و هیزم و غیره
ناشناس
۲۰:۳۱ ۱۱ آذر ۱۴۰۲
این نابودی جنگلها اکثرا توسط سودجویان که مورد حمایت مسئولین هست صورت میگیرد.
Hossein
۲۰:۲۴ ۱۱ آذر ۱۴۰۲
چرایی بی رویه دام منابع رو به کل نابود کرد...متاسفانه پاییز و بهار هجوم عشایر به سمت جنوب کشور باعث نابودی منابع در جنوب کشور شده
ناشناس
۲۰:۰۹ ۱۱ آذر ۱۴۰۲
وقتی می خواهند به هر قیمتی در برخی اقلام غیر ضروری خودکفا بشوند مثل کاغد مبل و صندلی. حتی قلیان نتیجه اش می شود حمله به سمت جنگل از طرف دیگر نابودی جنگل ها رویای ویلا سازهاست . اگر جمع برنید می بینید که ورود به جنگل بدون هماهنگی از مقامات امکان ندارد . این فساد سازمان یافته است از بالا به پایین‌.
ناشناس
۱۹:۴۹ ۱۱ آذر ۱۴۰۲
بجاش جشن خودکفایی کاغذ را گرفتیم و با افتخار اعلام کردند درتولید کاغذ به خودکفایی رسیدیم
ناشناس
۱۹:۴۵ ۱۱ آذر ۱۴۰۲
عجب!!
بعد امروز توی شهر مشهد کمپین هر شهروند یک درخت آن هم در کوه های که آب رسانی و نگهداری از آن مشکل جای خود دارد،
شما از همین میراثی که داریم درخت های موجود بخاطر ساخت ساز داخل شهر و بیرون شهر از بین نبرید به خوبی نگهداری کنید کمپین زدن پیش کش

علی برکت الله
ناشناس
۱۸:۵۴ ۱۱ آذر ۱۴۰۲
این خبر اشکال داره
ناشناس
۱۸:۵۳ ۱۱ آذر ۱۴۰۲
خبر اشتباهه
ناشناس
۱۸:۴۹ ۱۱ آذر ۱۴۰۲
به برکت اینا خیلی چیزها داره ازبین می ره
آب
خاک
ملت
ناشناس
۱۸:۴۹ ۱۱ آذر ۱۴۰۲
سالانه حدود پنج میلیون هکتار جنگل در کشور از بین می‌رود

چرا باید اینجوری باشه؟!
ناشناس
۱۸:۴۱ ۱۱ آذر ۱۴۰۲
غمی نیست. بجاش ولی عهد بی کفایت عربستان داره بیابانهای عربستان رو جنگل می کنه.
علی
۱۸:۳۹ ۱۱ آذر ۱۴۰۲
درست نوشتی واقعاًرکلا نزدیک هفت میلیون هکتار جنگل داریم که خب اینکه یعنی سال دیگه تمومه جنگلامون عجب
ناشناس
۱۸:۳۸ ۱۱ آذر ۱۴۰۲
باعث وبانی آن بازی با قوانین تغییر کاربری است که وجود دارد و رشوه وفساد در شمال ، ساحل دریا را پاکسازی کردید در سال اول الان بروید ببینید دوباره چه کردند خیلی ها برگشتند سر جای اول
محسن
۱۸:۳۶ ۱۱ آذر ۱۴۰۲
کجاست بسیج بیابان زدایی وشناخت شن های روان
ناشناس
۱۸:۲۳ ۱۱ آذر ۱۴۰۲
به جز نابود کردن ایران و فقیر کردن مردم مگه کار دیگه ای بلدن نابودی جنگل ها یکی از هزاران است تا حالا فکر کردید چرا افراد بیسواد و نا لایق را برای پست های مهم منصوب میکنند یعنی نمیدانند این افراد نمیتونند سازندگی داشته باشن و همه چی را ویران میکنند کاملا میدانند که این افراد نا لایقن و عمدا انها را در پست های مهم منصوب میکنند .کمی تفکر لطفا
ناشناس
۱۸:۰۵ ۱۱ آذر ۱۴۰۲
مدیران بی کفایت
ناشناس
۱۸:۰۳ ۱۱ آذر ۱۴۰۲
بیشتر سودجوهای غیر بومی جنگل نابود میکنند مهاجران افغانی هم اضافه شدن
ناشناس
۱۷:۵۷ ۱۱ آذر ۱۴۰۲
هنوز در داخل جنگلهای گیلان و مازندران دام گاو و گوسفند تعلیف می کنند و خدا میدونه بزرگترین ظلم به عرصه های جنگلی همینه که کسی کاری براش نمیکنه
ناشناس
۱۷:۵۶ ۱۱ آذر ۱۴۰۲
گویا آقای شعبانیان به آموزش ابتدایی ریاضی نیاز دارند،کل مساحت ایران۱۶۴۸۰۰۰ کیلومتر مربع است و هر کیلومتر مربع صد هکتار که میشود صدو شصت وچهار میلیون وهشتصد هزار هکتار،گفته هشت میلیارد هکتار جنگل داشتیم شده چهار میلیارد هکتار.افسوس!
ناشناس
۱۷:۴۹ ۱۱ آذر ۱۴۰۲
بعدش با بوق و سورنا میگیم ما به توانایی صادرات کاغذ رسیدم
Hg
۱۷:۴۵ ۱۱ آذر ۱۴۰۲
بهتر اقااااا. . انسان کلا تا چیزیو از دست نده قدرشو نمیدونه
ناشناس
۱۷:۱۶ ۱۱ آذر ۱۴۰۲
با سلام. در مقابل از دست رفتن جنگل ها و یا ترمیم آن چه تدبیری شده است.مسوولین پاسخگو باشند
ناشناس
۱۷:۱۵ ۱۱ آذر ۱۴۰۲
ولی خداراشکر که امنیت داریم
ناشناس
۱۸:۳۶ ۱۱ آذر ۱۴۰۲
چرت و پرت نگو امسال شماها هستید که زمین زراعی را خشک میکنند و بعد از چند سال تفکیک و فروش وساخت ویلا ، متاسفانه دولت هم برای زمین هایی که این اتفاق در آن می افتد سهیم است ، هر کسی زمین کشاورزی شمال را بلا تکلیف میگذارد یا باید متولی کشاورز روی آن بگذارد یا قانون مسخره را بردارد حالا هر کسی صاحبش هست اگر توان ندارد زمین را تحویل به دولت دهد و تهاتر کند و جهاد کشاورزی زمین را برای موارد کشاورزی صاحب گردد، همین الان امسال محلی ها جنگله را تیکه تیکه پیشروی میکنند و ذغال از چوب جنگل ها درست میکنند اونوقت انتظار دارید سطح مناطق جنگلها پایین نیاید
ناشناس
۱۹:۲۶ ۱۱ آذر ۱۴۰۲
چه ربطی داره اونموقع به جای خوردن هوای آلوده موشک آلوده میخوری
ناشناس
۱۷:۰۵ ۱۱ آذر ۱۴۰۲
جنگل های پهن برگ رو از بین می برن جاش درخت های اشغاله کاج و اوکالیپتوس می کارین
ناشناس
۱۶:۵۸ ۱۱ آذر ۱۴۰۲
واقعا هشت میلیارد هکتار جنگل داشتیم این ی خورده زیاد نیست شاید هشت میلیون بوده
ناشناس
۱۹:۲۶ ۱۱ آذر ۱۴۰۲
نه عزیز کم هم هست ایران بیشتر سرزمینی بیابانی و نیمه خشک است و باید همین جنگلها را هم دهها برابر توسعه داد
ناشناس
۱۶:۵۵ ۱۱ آذر ۱۴۰۲
همه مردم باید برای محیط زیست سرزمینمون تلاش کنند
ناشناس
۱۹:۲۴ ۱۱ آذر ۱۴۰۲
اشتباهی منفی دادم اما دولتها و مسولان و محیط زیست هم نباید تماشاچی باشند کار اصلی بر عهده وزارت نفت و وزارت نیرو و ریس دولتها و...است