کریم ذوالفقاری گفت: بنابر آمار سالانه ۲۵ هزار تراکتور در کشور تولید شده که بخشی از آن صادر میشود.
به گفته او، اختلاف قیمت ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیون تومانی در برخی از مدل ها بین کارخانه و قیمت بدان معناست که بازار عطش دارد.
ذوالفقاری ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی از سال ۹۹ هیچ دخالتی در توزیع تراکتور ندارد، شرکت تراکتور سازی مشابه سایر شرکتهای تولیدکننده خودرو سامانهای راه اندازی کرده که کشاورز در آن ثبت نام میکند.
رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد با بیان اینکه امسال برای نخستین بار طرح جایگزینی کمباینها در ۵ استان شروع شد، گفت: طرح آزمایشی ۵۰ میلیارد تومان اعتبار مناسب تخصیص داده شده که کمباینها در حال تحویل به کشاورزان است.
او با بیان اینکه ۳۰۰ هزار تراکتور فرسوده بالای ۱۳ سال ساخت در کشور وجود دارد، گفت: طی برنامهای ۵ ساله باید این ماشینهای فرسوده حذف و جایگزین شوند تا عوارض و تبعات سنگینی که از این موضوع به اقتصاد تحمیل میشود جبران کرد. در این راستا فقط سالی ۶۰ هزار تراکتور نیاز است که فرسودهها جایگزین شوند.