سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بخش عمده واحد‌های مسکن مهر تا پایان سال تعیین تکلیف می‌شوند

معاون وزیر راه گفت: پیش بینی می‌کنیم تا پایان امسال بخش عمده‌ای از ۱۴۰ هزار واحد باقی مانده از مسکن مهر تکمیل شود.

در گفت‌وگوی ویژه خبری دیشب ۹ آذر ماه موضوع توسعه زیرساخت شهر‌های جدید مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت و علیرضا جعفری مدیرعامل شرکت عمران شهر‌های جدید و محسن هرمزی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و مدیرعامل مترو به سوالاتی پاسخ دادند.

جعفری در خصوص بهره برداری از مترو پرند گفت: از آنجایی که سرریز جمعیت کلانشهر‌ها به سمت شهر‌های جدید می‌رود، یکی از عواملی که برای جذب جمعیت در شهر‌های جدید جذابیت ایجاد می‌کند، امکان تردد سریع، ارزان و ایمن از شهر جدید به سمت کلانشهر‌ها است. این مهم امروز در پرند اتفاق افتاد و دو دستور ریاست جمهوری در حوزه مترو و مسکن این شهر جدید محقق شد.

معاون وزیر راه با اشاره به برنامه‌ها برای توسعه زیرساخت شهر‌های جدید گفت: به تبع تولید مسکن در شهر‌های جدید مهمترین اولویت ما در کنار بحث سکونت، توجه به زیرساخت‌ها است. اگر می‌خواهیم شهر‌های جدید را با نگاه شهرسازی توسعه دهیم باید به حوزه زیرساخت‌ها نیز توجه کنیم. در این حوزه به دلیل عدم توجه دولت‌های قبل، شاهد عقب ماندگی‌هایی هستیم که جبران آن بار سنگینی را به دولت سیزدهم تحمیل می‌کند. در سال‌های اخیر پروژه‌های زیادی را برای زیرساخت‌های آموزشی و درمانی در شهر‌های جدید افتتاح کردیم و یکی از مهمترین پروژه‌های ما در حال حاضر ایجاد بیمارستان در شهر‌های جدید است. 

هرمزی در خصوص تکمیل پرونده مسکن مهر در دولت سیزدهم گفت: در شهر‌های جدید ۲۴۰ هزار واحد مسکن مهر باقی مانده داریم که به دولت سیزدهم محول شده که بیش از ۶۰ هزار واحد آن در شهر‌های جدید است. در پرند ۹۵ هزار واحد مسکن مهر داریم که تاکنون بیش از ۹۴ هزار واحد آن تکمیل و تمام شده است. بیش از ۳۱ هزار واحد نهضت ملی مسکن در شهر جدید پرند داریم که از ابتدای دولت آغاز شد. با تدبیر و تامین منابعی که صورت گرفته پیش بینی می‌کنیم تا پایان امسال بخش عمده ۱۴۰ هزار واحدی که از مسکن مهر باقی مانده تکمیل خواهد شد.

هرمزی نیز در پاسخ به این سوال که چه ظرفیتی برای جابجایی مسافران در خط مترو پرند در نظر گرفته شده گفت: پرند سومین شهر اقماری بود که بعد از کرج و هشتگرد به مترو متصل شده است. این مطالباتی است که همه مردم در دیگر شهر‌ها مانند پردیس، ورامین و پیشوا هم دارند.

او با اشاره به اینکه مطالعات این پروژه از ۱۸ سال قبل آغاز شده بود، گفت: از سال ۹۰ تا ۹۶ که پروژه مترو پرند آغاز شد، یک روند صعودی داشتیم، اما در سال ۹۶ تزریق منابع به طور پیوسته انجام نمی‌شود و در این سال‌ها پروژه زیر یک درصد پیشرفت فیزیکی داشت.

سرویس دهی رایگان مترو  پرند در هفته اول

مدیرعامل شرکت مترو تهران درباره جزئیات دیگر خط مترو پرند گفت: در فاز اول پروژه با دو رام قطار سرویس دهی را برای مردم برنامه ریزی کرده ایم. از فردا سرویس دهی آغاز می‌شود و از روز شنبه به طور رسمی از ساعت ۶ صبح تا ساعت ۱۹ این سرویس دهی ادامه خواهد داشت. در هفته اول به صورت رایگان در خدمت مردم خواهیم بود، اما برای پس از این بازه نرخ ۱۳ هزار تومان از سوی شهرداری پیشنهاد شده که البته هنوز نهایی نشده است.

او افزود: برنامه ریزی شده در ساعات ابتدایی صبح و ساعات بعد از ظهر سرویس‌های بیشتری را داشته باشیم. در حال حاضر فاصله زمانی برنامه ریزی شده برای قطار‌ها بیش از ۷۰ دقیقه با دو رام قطار است، اما به مرور این برنامه تکمیل شده و با اضافه شدن ناوگان جدید به مرور این زمان را کاهش می‌دهیم.

مطالعات توسعه خطوط مترو در دیگر شهر های اقماری در حال انجام است

هرمزی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با تاکید بر اینکه مترو پرند تاثیر قابل ملاحظه‌ای در مترو تهران خواهد داشت گفت: برآورد می‌کنیم تردد روزانه بین پرند و تهران ۱۵ هزار سفر است که بخشی از این تردد‌ها اکنون به مترو منتقل می‌شود. طی این دو سال ۴۶ کیلومتر و ۱۵ ایستگاه اضافه شده که این نشان می‌دهد باید به سمت حمل و نقل مترو حرکت کنیم. افق برنامه‌های مترو این است که شبکه مترو تهران را به ۵۰۰ کیلومتر و ۳۳۰ ایستگاه برسانیم.

او افزود: در خصوص مترو دیگر شهر‌های اقماری صحبت‌هایی در مورد مترو ورامین انجام شده و برای مترو پردیس هم در مراحل مطالعاتی هستیم. در مترو غرب استان تهران، مطالعات در حال انجام است و اگر پروژه‌ای تعریف شود آن را به پایان خواهیم رساند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.