سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

۱۶ هزار قنات در کشور مرمت شده است

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: ۴۱ هزار قنات داریم که فقط ۱۶ هزار مورد مرمت شده است. 

صفدر نیازی‌شهرکی گفت: از مجموع کانال‌های انهار آب کشاورزی در استان همدان فقط ۱۰ درصد آن‌ها بتونی هستند که در مقایسه با متوسط کشاورزی پایین نیست. 

او گفت: اعتبارات بتونی کردن کانال‌های آب کشاورزی از ردیف استانی است و به آن ردیف ملی اختصاص نمی‌یابد بنابراین باید تلاش کرد از محل اعتبارات استانی بودجه مورد نیاز به این امر اختصاص داده شود.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به متوسط اجرای پوشش آبیاری نوین در کشور گفت: میانگین شاخص آبیاری نوین در کشور ۳۵ درصد است که در همدان این رقم ۸۰ درصد است که رقم قابل توجهی بوده و برای این منظور اعتبارات ملی خوبی جذب شده است.

نیازی گفت: در کشور ۴۰۰ هزار کیلومتر کانال آبی وجود دارد که تا کنون ۱۸۰ هزار کیلومتر آن بتونی شده یا انتقال آب به وسیله لوله انجام می‌شود که برای ترمیم و بهسازی باقی مانده این کانال‌ها به ۲۰۰ همت اعتبار نیاز است.

او با بیان اینکه ۴۱ هزار قنات در کشور وجود دارد گفت: فقط ۱۶ هزار قنات مرمت شده و ادامه آن به دلیل کمبود منابع مالی باقی مانده است در حالی که با اصلاح این امور می‌توان به راحتی یک میلیارد مترمکعب آب در کشور ذخیره کرد.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه برای ایجاد زیرساخت‌ها باید از درآمد ناخالص بخش کشاورزی شهرستان در این زمینه هزینه شود گفت: دولت قادر نیست تمام زیرساخت‌ها را به تنهایی ایجاد کند و در این زمینه مشارکت کشاورزان امری لازم است.

نیازی در ادامه به مساله حفاظت از منابع آب و خاک اشاره کرد و گفت: بخش کشاورزی دو منبع پایه دارد که یکی آب و دیگری خاک است که متاسفانه ما در هر دو چالش‌های بسیاری داریم.

او گفت: با توجه به اهمیت خاک بنا داریم ظرف چهار یا پنج سال آینده معضلات خاک‌شناسی را با توجه به ابلاغ قانون حفاظت خاک برطرف کنیم. 

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی درباره چالش‌های آبی کشور و بخش کشاورزی گفت: منابع آبی کشور به شدت کاهش یافته و تغییرات اقلیمی بارش برف را به حداقل رسانده و آن را تبدیل به بارش‌های سیلابی کرده است.

نیازی گفت: به عنوان مثال بارشی که باید طی مدت دو ماه اتفاق بیفتد ظرف دو ساعت می‌بارد که این یک چالش برای منابع خاکی کشور است. 

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با ارائه راهکار‌هایی برای جبران کمبود آب گفت: باید راندمان آب را افزایش داد با استفاده از آبیاری تحت فشار و آبیاری هوشمند یعنی میزان آب گیاه به گیاه متفاوت باشد و طول زمان آبیاری هر گیاه نیز باید مشخص شود.

نیازی از ابلاغ سند امنیت غذایی خبر داد و گفت: بر اساس سند امنیت غذایی تا سال ۱۴۱۱ باید تولیدات کشاورزی به ۱۶۰ میلیون تن برسد و بهره‌وری از ۱.۴۵ درصد به ۲.۶ درصد ارتقا پیدا کند که افزایش بهره‌وری با سه عامل اصلی عملیات آب و خاک، به زراعی و به‌نژادی امکان جدید خواهد بود.

او با اشاره به ردیف شبکه حوزه کرخه خارج از خوزستان گفت: در این زمینه ۵ میلیارد تومان به نهاوند اختصاص داده شده و علاوه بر آن قول دادیم ۶۰۰ متر کانال بتنی با یک‌میلیارد تومان در مناطق روستایی ایجاد کنیم.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.