سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فستیوال خوراک در رشت برگزار می‌شود

فستیوال خوراک به مناسبت هشتمین سال ثبت رشت به عنوان شهر خلاق خوراک‌شناسی برگزار می‌شود.

ولی جهانی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان گفت: فستیوال خوراک به مناسبت هشتمین سال ثبت رشت به عنوان شهر خلاق خوراک‌شناسی، دی ماه امسال با همکاری این اداره کل و شهرداری برگزار می‌شود. 

او افزود: این فستیوال در راستای توسعه، ترویج و نهادینه کردن فرهنگ استفاده از غذا‌های محلی سالم در شهر رشت برگزار می‌شود. 

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی گیلان، این رویداد همچنین با هدف شناسایی ۳۵۰ خوراک در حال فراموشی و شناسایی ۱۵ مسیر خوراک جدید تدارک دیده شده است.

جهانی با اشاره به اینکه بیش از ۶۰ درصد صنعت گردشگری گیلان به خوراک اختصاص دارد، تصریح کرد: ۴٠ رستوران در این فستیوال مشارکت دارند.

شهر رشت، ۲۰ آذر ۱۳۹۴ به طور رسمی از سوی سازمان یونسکو به عنوان «شهر خلاق خوراک شناسی» انتخاب و در فهرست شبکه شهر‌های خلاق ثبت شد.

یونسکو بهره برداری از منابع محلی، به ویژه گونه‌های مختلف ماهی و محصولات فصل، غذا به عنوان عاملی برای حفاظت و ترویج میراث فرهنگی، دنبال کردن روش‌های پخت قدیمی و استفاده از ظروف و روش‌های پخت و پز منحصر به فرد را از جمله عوامل انتخاب شهر رشت به عنوان شهر خلاق خوراکی‌ها عنوان کرد.

باقلا قاتق، میرزا قاسمی، سیرقلیه، کباب ترش، شش انداز، ترش آش، سیر واویج، مُتنجان، دوش کول کباب، لوبیا کباب، ورقه بادمجان، ماهی فیویج، ماهی گردبیج، ماهی ملاته، کولی غورابیج، چغرتمه، کال کباب، کولی شور، ماهی دودی و کپور آبه برخی از غذا‌های اصیل، بومی و سنتی گیلان است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.