امکان ذخیره سازی آب در کشور با به‌سازی زیرساخت‌ها

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی درباره چالش‌های آبی کشور و بخش کشاورزی گفت: منابع آبی کشور به شدت کاهش یافته و تغییرات اقلیمی بارش برف را به حداقل رسانده و آن را تبدیل به بارش‌های سیلابی کرده است. به عنوان مثال بارشی که باید در مدت ۲ ماه اتفاق بیفتد در ۲ ساعت می‌بارد.

نیازی گفت: این امر کارایی را در بخش کشاورزی کاهش داده است. جبران کمبود آب را می‌توان با ۳ روش مدیریت کرد؛ نخست اینکه پروژه‌هایی اجرا شود که راندمان آب را افزایش داد مانند آبیاری تحت فشار. آبیاری هوشمند یعنی میزان آب گیاه به گیاه متفاوت است و طول زمان آبیاری هر گیاه باید مشخص باشد.

به گفته او، پروژه‌های کلان زیرساختی در حوزه آب و خاک ۱۰۰۰ همت اعتبار نیاز دارد که در این راستا باید از بخش خصوصی کمک گرفت.

نیازی افزود: در کشور ۴۰۰ هزار کیلومتر کانال آبی وجود دارد که تا کنون ۱۸۰ هزار کیلومتر آن بتونی شده یا انتقال آب به وسیله لوله انجام می‌شود. برای ترمیم و به سازی باقی مانده این کانال‌ها به ۲۰۰ همت اعتبار نیاز است. همچنین ۴۱ هزار قنات در کشور وجود دارد که فقط ۱۶ هزار قنات مرمت شده و ادامه آب به دلیل کمبود منابع مالی باقی مانده است. در حالی که با اصلاح این امور می‌توان به راحتی یک میلیارد مترمکعب آب در کشور ذخیره کرد.

او ادامه داد: بر اساس سند امنیت غذایی که ابلاغ شده است تا سال ۱۴۱۱ باید تولیدات کشاورزی به ۱۶۰ میلیون تن برسد و بهره‌وری از ۱.۴۵ درصد به ۲.۶ درصد ارتقا پیدا کند. افزایش بهره‌وری با ۳ عامل اصلی عملیات آب و خاک، به زراعی و به نژادی ممکن است.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به قطعی برق در تابستان گفت: قطعی برق تابستان منجر به کاهش ۱۲‌‌.۵  درصدی معادل ۴ میلیون تن تولید در بازه زمانی ۳ ماهه شد.

معاون امور آب وخاک وزیر جهاد کشاورزی از تکمیل طرح شمالغرب کشور تا پایان شهریور ۱۴۰۳

معاون وزیر جهاد درباره آخرین وضعیت پروژه شمال غرب گفت: ۱۲۷ هزار هکتار تاکنون تحویل یافته و ۱۰۰ هزار هکتار هم تا پایان شهریور سال آینده تحویل می یابد.

او گفت: در این پروژه طرح های الگوی کشت، زنجیره تولید، فراوری محصول و صنایع تبدیلی و تکمیلی در نظر گرفته شده است.

نیازی با بیان اینکه ۱۴ آذر روز جهانی خاک است، افزود: متاسفانه تغییر کاربری‌ها هم در سالهای اخیر به از بین بردن خاک کشاورزی انجامیده است که برخی از این تغییر کاربری ها غیر مجاز است اما برخی مجاز و در قالب اجرای طرح های دولتی و غیره انجام می شود.

معادن امور آب و خاک با بیان اینکه طبق قانون واگذاری زمین های دارای خاک کلاس یک و دو(خاک مناسب کشاورزی) ممنوع است، گفت: واگذاری این نوع زمین ها حتی برای طرح جهش مسکن هم ممنوع است.