سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی:

التهاب در بازار لاستیک به‌دلیل انحصاری بودن آن است

جدی گفت: ارز برای لاستیک‌سازان تامین شده منتهی مشکل اصلی لاستیک در کشور این است که انحصاری است و در دست برخی از گروه‌های خاص قرار دارد.

افزایش قیمت لاستیک و کمیابی آن در بازار باعث شده تا رانندگان برای تامین لاستیک با مشکل مواجه شوند. بسیاری از رانندگان به‌دلیل قیمت بالای آن اقدام به خرید لاستیک‌های دست دوم و یا به تعمیر لاستیک‌های استفاده شده که تاریخ استفاده آن‌ها به پایان رسیده می‌کنند که این امر با خطراتی از جمله ترکیدن لاستیک در جاده همراه است که خسارات جانی ومالی از عواقب استفاده از لاستیک‌های فرسوده است.

در حالی شاهد افزایش قیمت لاستیک و نایاب شدن آن در بازار هستیم که چندین کارخانه تولید لاستیک در کشور فعال هستند، اما حمایت قابل قبولی از آن‌ها نمی‌شود که تعطیلی کارخانه کیان تایر که اولین کارخانه تولید لاستیک در خاورمیانه بود شاهدی بر این مدعاست.

نبود مدیریت صحیح بر توزیع باعث شده تا این کالای مصرفی توسط سو‌ءاستفاده‌گران و دلالان احتکار شود.

سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا اعلام کرده است بیش از ۳۰ هزار تایر احتکار شده خودرو در کشور کشف شده است.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا گفت: با توجه به التهابات پیش آمده در بازار تایر خودرو پلیس امنیت اقتصادی برای برخورد با سودجویان و اخلالگران در این بازار وارد عمل شد و طرح سراسری و ویژه برخورد با احتکار لاستیک را به مرحله اجرا درآورد.

وی با بیان اینکه در نتیجه اجرای این طرح، ۳۴ پرونده در خصوص احتکار لاستیک تشکیل شده است، افزود: این پرونده‌ها منجر به کشف ۳۰ هزار و ۶۵۳ عدد لاستیک به ارزش بیش از ۸۵۰ میلیارد ریال شده است که این تایر‌ها شامل انواع سایز تایر از جمله تایر خودرو‌های سبک و سنگین است.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا با بیان اینکه تاکنون ۴۴ محتکر نیز شناسایی و دستگیر شدند؛ گفت: برای دستگیرشدگان پرونده قضایی تشکیل شده و تحقیقات تکمیلی در مورد پرونده هر یک از این افراد از سوی ماموران پلیس درحال انجام است.

رحیمی با بیان اینکه در نتیجه برخی از اقدامات افراد سودجو، قیمت‌های کاذب در بازار ایجاد شده بود، افزود: پلیس باهرگونه احتکار و برهم زدن نظم و امنیت اقتصادی برخورد خواهد کرد و اجرای چنین طرح‌هایی ادامه خواهد داشت و طبیعی است که اگر افراد سودجو در حوزه‌های دیگر از جمله قاچاق سعی در برهم زدن نظم اقتصادی داشته باشند، با آن برخورد خواهد شد.

علی جدی، نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره التهاب بازار خودرو گفت: خوشبختانه تعرفه لاستیک کم شد، اما باید واردات بیشتر شود. تامین ارز برای لاستیک‌سازان تامین شده منتهی مشکل اصلی لاستیک در کشور این است که انحصاری است و در دست برخی از گروه‌های خاص قرار دارد.

وی ادامه داد: بعضی وقت‌ها در این حوزه ارز را به واردات تخصیص می‌دهند، اما به مواد اولیه لاستیک‌سازان تخصیص نمی‌دهند و این امر اشکالی است که در سیاست‌های بانک مرکزی و وزارت صمت وجود دارد که باید اصلاح شود و حتما به مواد اولیه تولیدکنندگان لاستیک ارز اختصاص دهند.

جدی اظهار کرد: تعطیلی کیان تایر به‌دلیل نبود تخصیص ارز به مواد اولیه بود که این موضوع در حال حل شدن است و اگر این مسئله، عامل تعطیلی کیان تایر بوده دوباره می‌توان شاهد راه افتادن این کارخانه بود.

قیمت‌گذاری دستوری از لاستیک برداشته شد

عباس علی‌آبادی، وزیر صمت در خصوص التهاب در بازار لاستیک گفته است: کمبود لاستیک به‌علت ناترازی در تولید و مصرف به‌وجود آمده است، بنابراین با کاهش تعرفه واردات تا حدودی مشکل برطرف شد همچنین قیمت‌گذاری دستوری برداشته شد تا انگیزه تولیدکنندگان افزایش پیدا کند.

جلال رشیدی کوچی، عضو کمیسیون امور داخلی و شورا‌های مجلس شورای اسلامی درباره بازار لاستیک به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: التهاب در بازار لاستیک به‌دلیل سیاست‌های غلطی که دولت‌ها در گذشته و حال پیش گرفته‌اند، ایجاد شده است.

وی ادامه داد: حذف قیمت‌گذاری دستوری شاید در کوتاه‌مدت جواب بدهد، اما در بلندمدت حتما دوباره التهاب خواهیم داشت.

رشیدی کوچی اظهار کرد: تنها راه خروج از التهاب در بازار درست کردن اقتصاد است و دولت باید از دخالت در اقتصاد خارج شود و بر اقتصاد نظارت داشته باشد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۵
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۷:۲۷ ۱۰ آذر ۱۴۰۲
چرا دولت و مجلس خیانت به مردم می کنند در همه زمینه ها از گوجه وسبزی تا لاستیک و...مردم در خرید آن مشکل دارند چرا جلو مافیای های کشور گرفته نمی شود چرا چرا نظام بنام اسلامی با عقاید مردم بازی می‌کند چرا آب در آسیاب دشمن می زند مسولان و کاری انجام نمی دهند
ناشناس
۰۹:۲۹ ۰۹ آذر ۱۴۰۲
نخیر توجیه نکن بار نداریشون رو انداختین به گردن کوتاه مردم نیازمند آنهم در زمانه وجود شبکه های ثبت نام اینترنتی و و
ناشناس
۰۸:۱۵ ۰۹ آذر ۱۴۰۲
چی تواین مملکت انحصاری نیست؟؟؟؟
ناشناس
۱۵:۵۷ ۰۸ آذر ۱۴۰۲
قیمت دولتی لاستیک بارز برای پراید یک حلقه 750 هزار تومن است ولی در بازار آزاد همان لاستیک یک حلقه 2 میلیون و 250 هزار تومن است یعنی 3 برابر حالا این لاستیک های با قیمت آزاد از کجا می آیند ؟ جوابش را همه می دانند ولی نهاد های نظارتی ؟
ناشناس
۱۵:۵۷ ۰۸ آذر ۱۴۰۲
قیمت دولتی لاستیک بارز برای پراید یک حلقه 750 هزار تومن است ولی در بازار آزاد همان لاستیک یک حلقه 2 میلیون و 250 هزار تومن است یعنی 3 برابر حالا این لاستیک های با قیمت آزاد از کجا می آیند ؟ جوابش را همه می دانند ولی نهاد های نظارتی ؟
ناشناس
۱۵:۵۷ ۰۸ آذر ۱۴۰۲
قیمت دولتی لاستیک بارز برای پراید یک حلقه 750 هزار تومن است ولی در بازار آزاد همان لاستیک یک حلقه 2 میلیون و 250 هزار تومن است یعنی 3 برابر حالا این لاستیک های با قیمت آزاد از کجا می آیند ؟ جوابش را همه می دانند ولی نهاد های نظارتی ؟
ناشناس
۱۳:۱۷ ۰۸ آذر ۱۴۰۲
در هر بخش التهاب ایجاد شود دستهای سواستفادکنندگان از خلع های قانونی و نبود قوانین بستن راههای سواستفاده دزدی ورانت مشاهده میشود
soheil
۱۱:۴۲ ۰۸ آذر ۱۴۰۲
بخاطر مسئولینه که الان یکساله در به در دنبال لاستیکم سایت بارز کویر ایران همه رو میرم میزنه موجودی نداره پس لاستیکا کجا دارن میرن؟؟؟
ناشناس
۱۱:۲۲ ۰۸ آذر ۱۴۰۲
یه بازار نشون بدید که توش التهاب نباشه! یه سازمان نشون بدید که توش فساد نباشه! یه خونه نشون بدید که توش کسی بیکار نباشه!
ناشناس
۱۰:۳۵ ۰۸ آذر ۱۴۰۲
لاستیک که گرون بود
ناشناس
۱۰:۲۸ ۰۸ آذر ۱۴۰۲
انحصاری نکنید درست بشه
ناشناس
۱۰:۰۴ ۰۸ آذر ۱۴۰۲
هر گونه حمایت مالی ویارانه پنهان وانحصار وسهمیه، وپرداخت ان از حق ملت،چیزی جز فساد وبیعدالتی ندارد،قیمتها نباید دستوری باشد و رقابت و صادرات و واردات بدون گمرک باید آزاد باشد،و حق ملت مساوی و بدون واسطه به خودش داده شود.
ناشناس
۱۲:۱۸ ۰۸ آذر ۱۴۰۲
کو گوش شنوا
ناشناس
۱۲:۲۲ ۰۹ آذر ۱۴۰۲
پس چجوری دزدی کنن ؟ نمیشه که
ناشناس
۱۰:۰۲ ۰۸ آذر ۱۴۰۲
تا مادامیکه واردات کالا نداشته باشیم قیمت اجناس به علت انحصاری بودن از لاستیک گرفته تا لوازم خانگی هر روز افزایشی خواهد بود.
ناشناس
۰۹:۴۶ ۰۸ آذر ۱۴۰۲
لطفا از واژه های رشد تولید .درست کردن اقتصاد و واژه های کلی خوداری و دقیقا نکته به نکته راههای انجام شون را به وزرای اقتصاددان و نمایندگان پرفسور اقتصاد بگویید
ناشناس
۰۹:۴۳ ۰۸ آذر ۱۴۰۲
سهام عدالت شرکت ها را جداگانه و در سامانه های عادی بورسی قابل معامله کنید ، از استخدام افراد و ایجاد دستگاه های بیشمار و کارمند و حقوق های اضافی در صندوق های استانی سهام عدالت جلوگیری کنید
ناشناس
۰۹:۲۸ ۰۸ آذر ۱۴۰۲
هر دم از این باغ بری میرسد وقتی وزرا در حال روز شب کردن و گرفتن حقوق باشند موج ها مملکت را به هر سو میبرد
ناشناس
۰۹:۲۷ ۰۸ آذر ۱۴۰۲
کویر تایر هر سال 4 حلقه می داد تازه شده هر سال 2 حلقه آنهم اگر بتوانی ثبت نام کنی
ناشناس
۰۹:۱۴ ۰۸ آذر ۱۴۰۲
خخخخ عین این تیتر تا حالا به خاطر هزاران قلم زده شده. یه دفعه بنویسید علت گرانی کلا انحصاری بودن خود ایران است....
ناشناس
۰۸:۵۸ ۰۸ آذر ۱۴۰۲
به خاطر قیمت های دستوری و فاصله قیمتی بین کارخانه و بازاره که حتی کسی که ماشین نداره به خاطر حاشیه سود بالا تشویق به خرید میشه
ناشناس
۰۹:۲۱ ۰۸ آذر ۱۴۰۲
مشکل از قیمت دستوری نیست مشکل نوع توزیع هست
وقتی لاستیک به اندازه در بازار باشه قیمت دستوری هم باشه دیگه انگیزه ای برا احتکار وجود نداره
و بالعکس وقتی به اندازه جنس در بازار نباشه شما قیمت رو آزاد کنی فقط باعث افزایش قیمت هرچه بیشتر میشه تا جایی که خیلی از افراد بخاطر عدم توانایی از خریدش منصرف بشن
ناشناس
۰۹:۳۷ ۰۸ آذر ۱۴۰۲
به خاطر عدم شفافیت مالیاتی است که با هوشمند سازی درست می شود . قیمت دستوری و قیمت بازار یعنی عدم شفافیت مالیاتی و نظارت
ناشناس
۱۲:۲۵ ۰۹ آذر ۱۴۰۲
با مدیریت نالایق و فسادی که موج میزنه این حرفها فقط باد هواس
رضا رضایی
۰۸:۵۸ ۰۸ آذر ۱۴۰۲
و اما لاستیک . در شیراز بهترین لاستیک دنا تولید میشد و الان با راندمان زیر سقف تولید کار میکند . این کارها مقصر ندارد .
ناشناس
۰۸:۱۸ ۰۸ آذر ۱۴۰۲
جالب است در بازار آزاد لاستیک خودرو ( البته بازار دولتی برای اکثریت غیر قابل دسترسی است ) لاستیک 13 پراید از لاستیک 14 پژو و لاستیک 15 سمند حتی لاستیک 16 گرانتر است ! چون پراید متعلق به دهک های ضعیف جامعه است ! شاید بگویند مصرف لاستیک 13 بالاست ولی اگر بالاست چرا تولید کنندگان داخلی بجای لاستیک 16 و 17 و ...تولید لاستیک 13 را افزایش نمی دهند ؟ جالبتر اینکه قیمت لاستیک کره ای پراید در ترکیه 20% ارزانتر از کشور ماست !؟
ناشناس
۰۸:۱۵ ۰۸ آذر ۱۴۰۲
حرف حق درد داره و یا سخته بزارید درست همونه پاکش نکنید چون شما هم می رنجید از گرانی
ناشناس
۰۸:۰۸ ۰۸ آذر ۱۴۰۲
لاستیک بارز که اصلاً ثبت نام نداره.
در سایت کویر تایر خرید را انجام میدیم، پول را از حساب برمیداره ولی خرید را لغو میکنه و حداکثر 72 ساعت بعد پول راعودت میده.
رانندگی بالاستیک معیوب و
ناشناس
۰۸:۰۱ ۰۸ آذر ۱۴۰۲
خان و خان بازی مگه ... ! انقلاب کردیم انحصار ها برداشته بشه . بانک یه طرف !!! خودرو یه طرف و ...
ناشناس
۰۷:۵۸ ۰۸ آذر ۱۴۰۲
بزرگ که این خبر رو نوشتی مشکل در ثبات نداشتن پول ملی هست وقتی با نرخ دلار و عرض بازی میشه طرف سازنده طمع برش می داره میگه انبار میکنم فردا گرون تر میشه... میلی به فروش اونها نمیده و لاستیک گرون میشه این طور پیش برن یدکی خودرو و دستمزد از خود خودرو گرون تر میشه ... صفر پول ملی و نرخ عرض پایین تر قیمت رو پایین میاره و باید ترمز رو سایت ها و بانک های که عرض رو هر ثانیه معامله میکنند گرفت
ناشناس
۰۷:۵۸ ۰۸ آذر ۱۴۰۲
شرکتهای خصوصی بدون تعهد عاقبتش این است دولت فقط باید نیروی نظارت داشته وتقویت کند که عملکرد وتولید شرکتها نظارت کند نه اینکه شرکتهای خصوصی کلید به هم زدن نظم بازار دستشان میباشد واز طُرُقِ مختلف سنگ اندازی میکنند
ناشناس
۰۷:۵۴ ۰۸ آذر ۱۴۰۲
بله
همه انحصارها دست آقازاده ها
و التهاب و بدبختی ها و گرونی ها برای مردم شهید پرور و انقلابی
ناشناس
۰۷:۲۷ ۰۸ آذر ۱۴۰۲
خودرو : دست گروههای خاص
برنج و ارزاق عمومی : دست گروههای خاص
لاستیک : گروههای خاص
ارز: گروه های خاص
گروههای خاص ... گروههای خاص... گروههای خاص و...
اگر مملکت دست گروههای خاص است مردم ول معطل ؟
دولت چکاره است ؟
ناشناس
۱۲:۲۷ ۰۹ آذر ۱۴۰۲
دوست گروه های خاص دولت
ناشناس
۰۷:۰۱ ۰۸ آذر ۱۴۰۲
خب مجوز واردات بدین