سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کپسول زیستی ایران در آستانه پرتاب قرار گرفت/ دست‌یابی کامل کشور به یک توانمندی علمی بزرگ + فیلم

رئیس سازمان فضایی ایران گفت: یک کپسول زیستی با تلاش متخصصان فضایی ایران در یکی از مراکز تحقیقاتی ایران آماده پرتاب شده است.

دکترحسن سالاریه؛ رئیس سازمان فضایی ایران درباره موضوع تحقیق و توسعه "زیست فضا" در ایران اظهار کرد: در اواخر دهه ۸۰ تلاش‌هایی در کشورمان برای تحقیق و توسعه در حوزه زیست فضا صورت گرفت و سپس پرتاب‌های آزمایشی زیادی در همان زمان انجام شد، اما روند تحقیقات در این حوزه در سالیان اخیر متوقف شده بود.

وی افزود: با روی کار آمدن دولت سیزدهم و سروسامان گرفتن صنعت فضایی کشورمان و همچنین تصویب برنامه ۱۰ ساله فضایی، سازمان فضایی ایران درصدد حل مشکلات پیش‌پای پروژه‌های مختلف فضایی کشور برآمد.

رئیس سازمان فضایی ایران یادآور شد: یکی از مهمترین حوزه‌ها در صنعت فضایی کشورمان، حوزه زیست فضا بود که ما در سازمان فضایی ایران توجه جدی و زیادی به این حوزه داشته و داریم و در حال توسعه علوم و اکتشافات فضایی در حوزه زیست فضا هستیم؛ در همین زمینه، یک "کپسول زیستی" با تلاش متخصصان فضایی ایران در یکی از مراکز تحقیقاتی ایران آماده پرتاب شده است.

وی تصریح کرد: اصولاً کپسول‌های فضایی، ویژگی‌های مختلفی دارند که مهمترین آن‌ها تأمین شرایط زیستی شامل دمای مناسب، کنترل حجم اکسیژن و هوای قابل تنفس و نیز توانایی تحمل شوک‌های حرارتی و شتابی و ... است که تمام این موارد و ده‌ها مولفه دیگر باعث می‌شود که یک موجود زنده اعم از انسان یا حیوان، شرایط حضور در فضا داشته باشد؛ تحقیق و توسعه در مواردی که ذکر کردم به همراه ده‌ها موضوع تحقیقاتی دیگر در حوزه زیست فضا، با جدیت مجدداً در کشور فعال شده است و امید داریم در این حوزه که یک حوزه آینده‌نگرانه به صنعت فضایی ایران محسوب می‌شود و بسیاری از کشور‌ها به این سمت حرکت کردند، بتوانیم موفقیت‌های خوبی به دست بیاوریم.

دکتر سالاریه متذکر شد: هر چند سیستم‌های کنترلی و پایشی ساخته شده توسط متخصصان کشورمان نمادی از پیشرفت و رشد علمی کشور در حوزه‌های مرتبط با هوافضا است، اما ما به صنعت فضایی صرفاً به عنوان یک برنامه لوکس یا یک برنامه اقتدارگرایانه یا نمایشی از قدرت و اقتدار کشورمان نگاه نمی‌کنیم و معتقدیم باید در این حوزه به منافع کشور و رشد علمی توجه شود که الحمدلله این نگاه در کشورمان در حال تحقق است.

رئیس سازمان فضایی ایران خاطرنشان کرد: به‌صورت کلی وقتی کشوری به توانایی ساخت و تست سیستم کنترل و پایش یک "کپسول زیستی" برسد و یا به عبارت دقیق‌تر، وقتی کشوری می‌تواند "کپسول زیستی با قابلیت کنترل مولفه‌های مختلف" بسازد، به یک توانمندی علمی بزرگ دست یافته و این مایه افتخار برای ایران اسلامی است، اما با این وجود، موفقیت‌ها نباید ما را از تحقیق و توسعه در حوزه‌های جدید و شتابان دیگر غافل کند بلکه باید به تلاش در این زمینه با قوت دوچندانی ادامه دهیم.

منبع: تسنیم

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۹
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۳:۰۸ ۱۵ آذر ۱۴۰۲
باسلام درود به شرفتون ما مردم دست بوستون هستیم بخدا قسم که ایران شاه تمام کشورهاست واقعا دلمون شاد کردید خداوند دلتون شاد کنه افتخار می‌کنیم یاعلی مدد
ناصر
۰۳:۰۱ ۱۳ آذر ۱۴۰۲
شما یک آفتابه مسی نمی تونید تولید کنید. دربی که توی تصویرتون بود رو با لولای کمد نصب کردید. کپسول زیستی؟؟؟؟
سعید
۲۱:۵۷ ۱۰ آذر ۱۴۰۲
میخوان برن ببینن خورشید پشتش به ما هست یا نه
ناشناس
۱۰:۲۵ ۰۸ آذر ۱۴۰۲
درودبه‌‌هرچه‌ایرانی‌باشرف‌وغیرتمندوخودباور‌داریم
وهزاران‌افسوس‌به‌‌خودتحقیران‌وطنی‌‌وغربگداو‌غربگراکه‌همیشه‌ایه‌یاس‌میخوانند‌برای‌خارجیهابه‌به‌وچهچه‌میزنند‌وبرای‌پیشرفت‌داخلی‌اه‌وپیف‌می‌کنند‌‌برای‌‌پیشرفت‌اونوریا‌حتی‌درفسادشون‌‌‌غش‌وضعف‌میکنند‌ولی‌برای‌پیشرفت‌علمی‌وصنعتی‌ومعنوی‌کشور‌‌شون
ایه‌یاس‌کمی‌خونند‌به‌خون‌شهدا‌وخون‌جوانان‌وعزیزانی‌که‌دادیم
وبه‌لطف‌خداورهبری‌بزرگوارمان‌‌وکوری‌چشم‌بدخواهان‌داخلی‌وخارجی‌پیش‌‌خواهیم‌رفت‌کورشودهرانکه‌نتوان‌دید
منوچهر
۰۹:۳۹ ۰۷ آذر ۱۴۰۲
خدا را شکر دولت اصلاحات آمریکایی خائن تمام شد تا دوباره رشد و بالندگی به در بخشهای مختلف صنعتی و اقتصادی و اعتباری جهانی و فضایی و نظامی و...... خودشونو نشون بدن ، الحمدلله و انشالله برای همیشه ریشه حزب فاسد و خائن و جاسوس پرور اصلاحات لعنتی برای همیشه کنده بشه تا ملت رشد و اتحاد پیدا کنن
بهروز
۰۲:۲۹ ۰۷ آذر ۱۴۰۲
اون قسمتی که درب کپسول بسته میشه چرا اینطوری ساخته شده است ؟ واقعا افتضاح بود چون محافظ دور بر اون در ندارد منظورم چیزی شبیه واشر. حداقل یک کپی از نمونه روسی یا چینی میزدید که آبرو برای ما حفظ میشد.
ناشناس
۲۰:۳۰ ۰۶ آذر ۱۴۰۲
ببخشیدا با عرض خسته نباشید و خدا قوت به تمامی زحمت کشان و مردان خدا فقط جهت گفتن ۴تا دارو گرفتیم برا مادر ۵۰۰ هزار تومان ،یک عمر هم بیمه تکمیلی و کم کردن از حقوق،نه ویزیت تحت پوشش نبوده،ن دارو،آزمایش ها هنوز نرفته نمیدونیم.اخه چیکار کنن مردم،؟پس چی تحت پوشش بیمه هست ،؟ چسب زخم؟گناه کردیم بیماری ما کیست هست و ربط داره به زیبایی صورت و دمل هست تو صورت،آخه چرک و،،،، بخدا بیماری دیگم بود همینه دارو هاش،وای بحال بیمه سلامت ها پس،اینا که بیمه اجتماعی و تکمیلی هستن اینه، تازه ویزیت نوشته دستی میگه برو ببین بهت میدن بیمه ۲۰۰ هزار تومن،هیچی برا یک دکتر و ۴ تا دارو ۶۰۰ هزار تومن فعلا،جراحی یک ماه دیگه خدا میدونه اون چقدر. ،،این بیمه ها فقط پول میگیرن چی تخت پوشش هست بگن ما اون بیماری هارو بگیریم،آقا یک نظارت کنید ،آقا این جمعیت ،بیمارستان ،دارو،ووو،تازه ایران خودش پنجاه تا کارخونه داروسازی داره،یک آدم بیمار بشه چیکار کنه،،تو این شلوغی،دکتر و دارو بیمارستان
عباس
۰۴:۴۰ ۰۶ آذر ۱۴۰۲
خداوکیلی شماها چه کاری برای کشورتون انجام دادید همیشه طلب کارید یکی ندونه میگه شماها همتون ماسک هستید تو ایران حقتون رو خوردن در مورد هرچی حرف میزنن می‌پرید وسط میگید ما تخم مرغ نداریم خونه نداریم اونی که شما ندارید غیرته نه برای کشور نه کار کردن که زندگی خودتون رو بچرخونید
وی
۱۶:۲۸ ۰۶ آذر ۱۴۰۲
تقصیر تو نیست که ملت رو بی غیرت اسم گذاری میکنی احتمالا تو هم اهل اینجا نیستی معلوم نیس مال کدوم......
مردم دارن روی زمین تو کشورمون زیستشونو ازدست میدن ناتوان در تهیه مایحتاج شدن فقر بیداد میکنه بعد کپسول زیستی فرستادین فضا... بخدا فضای ها هم بهمون می‌خندن... یکی ملتو غربگرا میگه یکی بی غیرت یکی بی فایده یکی خاصیت (بگید برای هرکامنت چقدر بهتون میدن ملت جمع میشن بیشتر میکنن این مبلغو فقط دیگه خودفروشی نکنید واقعا فحش خ... م... که دارید با اون پولا می‌خورید)
ناشناس
۱۶:۰۵ ۰۵ آذر ۱۴۰۲
وی افزود: با روی کار آمدن دولت سیزدهم و سر و سامان گرفتن صنعت فضایی کشورمان و همچنین تصویب برنامه ۱۰ ساله فضایی؛ این قسمتش رو دوست دارم
ناشناس
۱۵:۳۱ ۰۵ آذر ۱۴۰۲
یکی می مرد از درد بی نوایی ان یکیمی گفت زردک می خواهی؟گرانی را کنترل کنید فضا پیش کشتان مردم دارند از فقر میمیرند شما چسبیدیدبه فضا؟
مهدی
۱۶:۵۱ ۰۵ آذر ۱۴۰۲
ما اندر خم یک کوچه ایم.
عباس
۰۴:۳۴ ۰۶ آذر ۱۴۰۲
تو که بیکاری داوطلب شو بفرستند جای اون زبون بسته.حداقل یه فایده داشته باش برای کشور نصفی از مردم هند سرویس بهداشتی ندارن ولی میرن ماه الان اگه هند بودی چی میگفتی ماه بده برای من سرویس بهداشتی درست کنید یه تکونی به تنت بده کار کن منتظری بیان ببرنت پشت میز رییس بشی.فقط دنبال تن پروری هستید میگید یکی بیاد ما رو سیر کنه.
ناشناس
۱۳:۵۴ ۰۵ آذر ۱۴۰۲
چرا دنبال نخود سیاه میرید مومن ؟!

کپسول زیستی بچه دردی میخوره؟!

بجاش برید برای مردن خونه بسازید
ناشناس
۱۳:۵۰ ۰۵ آذر ۱۴۰۲
شوخی نکنید از پس یه تخم مرغ برنمیای
ناشناس
۱۲:۴۳ ۰۵ آذر ۱۴۰۲
خخخ کدوم توسعه و پیشرفت ؟؟
ناشناس
۱۲:۵۶ ۰۵ آذر ۱۴۰۲
چشمانت را بشور بعد نگاه کن خودتحقیر
ناشناس
۱۳:۵۷ ۰۵ آذر ۱۴۰۲
شما غیرت نداری و احتمال زیاد ایرانی نیسنی
ناشناس
۱۶:۰۶ ۰۵ آذر ۱۴۰۲
ناشناس
۱۳:۵۷ ۰۵ آذر ۱۴۰۲
شما هم ادب نداری بزرگوار؛