سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سبک ارتباطی منفعل پرخاشگرانه را بشناسید

یک روانشناس گفت:سبک ارتباطی منفعل پرخاشگرانه تلفیقی از سبک انفعال، پرخاشگری است که به راحتی حقوق دیگران نادیده گرفته می شود.

زهره قاسمی روانشناس در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: سبک ارتباطی منفعل پرخاشگرانه تلفیقی از سبک انفعال، پرخاشگری است. افراد تلفیقی از عواطف ناخوشایند مثل خشم و خصومت را تجربه می‌کنند و چون قدرت بیان این عواطف را ندارند با توسل به شیو‌ه های غیر مستقیم و انحرافی خشم خود را خالی می کنند.

او در ادامه بیان کرد: این نوع  الگو بدترین سبک ارتباطی است، زیرا کسی که در برابر آماج خشم این افراد قرار میگیرد نمی‌داند و درک نمی کند که بابت چه تقصیر و گناهی است. این افراد بسیار سلطه گر هستند و بدون پرخاشگری واضح، به راحتی حقوق دیگران را نادیده میگیرند و برای رسیدن به اهداف خودشان با احترام‌های افراطی و تملق گویی و ابراز احساسات مصنوعی از افراد استفاده ابزاری می کنند.

قاسمی تصریح کرد: این نوع افراد برای خودشان و دیگران احترامی قائل نیستند ونسب به خود و حتی دیگران حس منفی زیادی دارند. دیگران را معمولا  نادان و سطح  پایین‌تر از خود تلقی می کنند.معمولا قول و وعد‌های دروغین وبی پایه اساس بسیار به زبان می آورند. افراد بسیار ترس دارند از اینکه با دیگران با پرخاشگری مواجهه شوند و وقتی وارد این سبک شدند دیگر از  مسیر رشد خود متوقف می شوند.

منشا وریشه این سبک در کجاست؟

او در ادامه تصریح کرد: افرادی که این سبک را انتخاب می کنند  و در طول روز از این نوع اخلاق خود برای ارتباط استفاده می کنند، حتما در گذشته تاریخچه ایی از دوسبک منفعل وپرخاشگری را تجربه کرده اند. این افراد  در گذشته بسیار دچار ناتوانی شده ودیگران هم از او حمایتی نکردند. در این مواقع فرد خشم خود را به صورت عصبانیت بروز میدهد.به همین دلیل دچار تاوان شدیدی می شوند و سبک بعدی خود را انفعال - پرخشگر انتخاب می کنند. اینجاست که فرد در مسیر رشد و شکوفایی درجا میزند.در نتیجه مواظب سبک ارتباط خودمان در روابط  و تعاملاتمان باشیم که به نوعی لایف استایل ما را در زندگی شکل خواهد داد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.