سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

احیای ۲۳ هزار هکتار رویشگاه گیاهان دارویی استان سمنان در یک دهه

رئیس اداره امورمراتع اداره کل منابع طبیعی استان سمنان گفت: در یک دهه گذشته ۲۳ هزار هکتار رویشگاه گیاهان دارویی در این استان کویری احیا شده است.

سید ابوالفضل ولیئی رئیس اداره امورمراتع اداره کل منابع طبیعی استان سمنان اظهار کرد: در همین راستا بذرکاری در چهار هزار و ۷۰۰ هکتار از مراتع شهرستان‌های هشتگانه استان در دستور کار قرار گرفته است.

وی از آغاز عملیات احیاء پوشش گیاهی در قالب "پویش بذرکاری و بذرپاشی کویر سبز" درمراتع استان خبر داد و خاطرنشان کرد: در راستای احیاء پوشش گیاهی، جلوگیری از فرسایش خاک و حفظ منابع آب زیرزمینی، افزایش علوفه تولیدی و همچنین توسعه گونه‌های گیاهی دارویی و صنعتی، عملیات اصلاحی -احیایی پوشش گیاهی تحت عنوان عملیات بیولوژیک و بیو مکانیک در استان در حال انجام است.

ولیئی گفت: این طرح شامل عملیات بذرپاشی، بذرکاری، کپه‌کاری، تبدیل دیم‌زار‌های کم بازده و ذخیره نزولات آسمانی در مراتع شهرستان‌های شاهرود، سمنان، سرخه، آرادان، مهدیشهر، دامغان، گرمسار و میامی در سطح بیش از چهار هزار و ۷۰۰ هکتار است.

 رئیس اداره امورمراتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان از کشت گیاهان دارویی در بخشی از این مراتع خبر داد و گفت: بیش از دو هزار و ۵۰۰ هکتار از سطح عملیات احیایی انجام شده در مراتع استان به توسعه گیاهان دارویی و صنعتی بومی استان اختصاص یافته است که این مهم نقش زیادی در اشتغالزایی و افزایش درآمد مرتعداران و بهره برداران از مراتع و کاهش فشار چرای دام بر مراتع استان خواهد داشت.

وی یادآوری کرد: از سال ۱۳۹۵ تاکنون حدود ۲۳ هزارهکتار از رویشگاه‌های گیاهان مهم و استراتژیک دارویی و صنعتی مراتع استان با انجام عملیات بیولوژیک احیاء شده است.

وی اضافه کرد: اجرای عملیات احیایی با گیاهان دارویی در مراتع استان با مشارکت مرتعداران، جوامع محلی و بهره برداران این عرصه‌ها صورت پذیرفته است و در همین راستا کارگاه‌های آموزشی متعددی در جهت آموزش بهره برداران برگزار شده است.

ولیئی با اشاره به ضرورت تهیه طرح‌های مرتعداری برای مراتع ممیزی شده استان گفت: مدیریت علمی مراتع و پیش بینی عملیات اصلاحی و احیایی به افزایش پوشش گیاهی و حفظ منابع آب و خاک در استان کمک می‌کند.

 وی اضافه کرد: همچنین در سایه اجرایی شدن طرح‌های مرتعداری، دیگر پتانسیل‌های موجود و درآمدزا در مرتع اعم از گیاهان دارویی، پرورش آبزیان، گردشگری و ... شناسایی و زمینه برای بهبود مراتع بیش از پیش فراهم خواهد شد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.