سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

توزیع ۱۸۰ سبد غذایی بین مادران باردار نیازمند در فراشبند

۱۸۰ سبد غذایی بین مادران باردار و شیرده نیازمند در شهرستان فراشبند توزیع شد.

زهرا ضیایی کارشناس بهبود تغذیه شبکه بهداشت و درمان فراشبند، با بیان اینکه سومین مرحله توزیع سبد غذایی از سوی بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی بین ۱۸۰ مادر باردار و شیرده در شهرستان فراشبند، انجام شد، اظهار کرد: هدف از اجرای این برنامه حمایتی، ارتقای سطح سلامت تغذیه‌ای زنان باردار و شیرده نیازمند است.

او اضافه کرد: جامعه هدف در این برنامه، زنان بارداری هستند که یکی از معیار‌های تغذیه‌ای همچون شاخص توده بدنی کمتر از ۱۹ و ۸ دهم، وزن پیش از بارداری کمتر از ۴۵ کیلوگرم، وزن گیری مناسب در دوران بارداری و چند قلویی را نداشته و از نظر وضعیت اقتصادی نیازمند باشند.

ضیایی، بهترین راه برای اطمینان از مصرف متعادل و متنوع مواد غذایی را استفاده از همه گروه‌های اصلی غذایی دانست و گفت: هر مادری برای دستیابی به سلامت خود و جنین باید از همه گروه‌های مواد غذایی استفاده کند.

او با اشاره به اهمیت و نقش حیاتی و غیرقابل انکار تغذیه در دوران بارداری بر سلامت مادر و جنین و حتی تاثیر بسزای آن در دوران شیردهی، افزود: سبد‌های حمایتی به بهبود وضعیت تغذیه و منحنی وزن گیری زنان باردار، بهبود وضعیت رشدی کودکان تازه متولد شده و کاهش کم وزنی زمان تولد کمک می‌کند.

این کارشناس بهبود تغذیه با اشاره به توصیه‌های تغذیه‌ای برای وزن گیری مناسب در دوران بارداری، اضافه کرد: در مواردی که مادر، اضافه وزن داشته یا چاق است و یا وزن گیری او بیشتر از مقدار مطلوب است، کاهش مصرف چربی ها، مواد قندی و نشاسته ای، افزایش مصرف مواد پروتئینی، غذا‌های دارای فیبر مانند میوه و سبزی و تحرک کافی از طریق پیاده روی منظم روزانه، می‌تواند به تنظیم وزن او کمک کند.

ضیایی بیان کرد: در این برنامه حمایت تغذیه ای، مادران باردار و شیرده دچار سوء تغذیه از سوی بهورز، مراقبان سلامت و مراکز خدمات جامع سلامت شهرستان شناسایی و از ماه چهارم حاملگی تا دو سالگی کودک از این سبد‌های غذایی برخوردار می‌شوند.

او یادآور شد: سبد غذایی ویژه مادران باردار نیازمند شامل ۱۰ قلم مواد غذایی از جمله برنج، روغن مایع، عسل، سویا، نخود، بلغور جو، لپه، عدس، لوبیا چیتی و لوبیا قرمز است که مواد غذایی کامل را در اختیار مادر قرار می‌دهد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.