سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

افزایش مبادلات و ترانزیت مرزی با اصلاح قانون مبادلات مرزی

رئیس کمیسیون مبادلات مرزی گفت: با اصلاح و بازنگری در قانون مبادلات مرزی شاهد افزایش میزان ترانزیت و بهبود وضعیت استراتژیک کشور خواهیم بود.

 یاسر فیضی  گفت:  با توجه به اهمیت مرزها به عنوان نماد حاکمیت ملی و ارتباط مستقیم آن با امنیت و استقلال کشور، نگهداری از مرزنشینان بر اساس مرزهای تعریف شده به عنوان یک شاخص از حاکمیت ملی و نقش بسزای آنها در میزان مبادلات مرزی با کشورهای مختلف، تثبیت جمعیت، جلوگیری از مهاجرت و بروز مشکلات ناشی از حاشیه نشینی کلانشهرها و تاثیر مستقیم آنها در تولید روستامحور و جلوگیری از ورود کالای قاچاق، ضرورت دارد به مرزها و‌مرزنشینان در برنامه ریزی های اقتصادی، بخش های تولیدی، بازرگانی وخدماتی توجه ویژه ای شود.

به گفته رئیس کمیسیون مرزنشینان و مبادلات ارزی، مرزنشینان در روابط فرهنگی اقتصادی امنیتی ودیپلماتیک با کشورهای همسایه و منطقه تاثیرگذارند و باید با تقویت همه جانبه آنها به عنوان یک فرصت از آنها بهره برد.

به گفته وی، ٨٧۵۵ کیلومتر مرز آبی و خاکی و همسایگی با ١۵ کشور جهان و ارتباط با آب‌های آزاد موقعیت استراتژیکی را برای کشور پدید آورده بدیهی است با وجود این فرصت‌ها کشور در معرض تهدیدات مختلف هم قرار دارد بنابراین وجود مرزنشینان بعنوان یک پتانسیل عظیمِ تبدیل تهدید به فرصت غیر قابل اجتناب می کند.

عضو شورای ساماندهی مبادلات مرزی  افزود: قانون فعلی ساماندهی مبادلات مرزی به دور از واقعیات موجود زندگی و توان اقتصادی مردم مرزنشین تصویب شده است و فعالیت مرزنشینان و شرکت های تعاونی آنها را درگیر بوروکراسی منفی اداری کرده و فقدان یک متولی واحد و برداشت نادرست دستگاه‌های اجرایی مختلف از این قانون مشکلات را تشدید کرده است.

او گفت: متاسفانه چشم انداز روشن و صحیحی از تسهیل گری و تقویت معیشت مرزنشینان مدنظر تصمیم گیرندگان و سیاست گذاران نبوده و به همین دلیل اقدام موثری هم در این حوزه رخ نداده و این قانون را ناکارآمد کرده است.

او بیان کرد: افزایش میزان ترانزیت و حمل کالا در مرزهای کشور از طریق اصلاح این قانون امکان پذیر خواهد بود.

رئیس کمیسیون مبادلات مرزی گفت: با اصلاح و بازنگری در قانون مبادلات مرزی شاهد افزایش میزان ترانزیت و بهبود وضعیت استراتژیک کشور خواهیم بود.

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.