سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

۷۶ گونه جانوری در معرض انقراض هستند

مدیرکل دفتر مدیریت و حفاظت حیات وحش سازمان محیط زیست گفت:در بین مهره داران حیات وحش حدود ۷۶ گونه جانوری وجود دارند که در معرض خطر انقراض هستند.

غلامرضا ابدالی مدیرکل دفتر مدیریت و حفاظت حیات وحش سازمان محیط زیست در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: ما حدود هزار و ۳۰۰  مهره دار در محیط زیست داریم. وظیفه محافظت از محیط زیست کشور به عهده  دو معاونت در سطح محیط زیستی است که متولی این ماجرا هستند. یکی معاونت محیط زیستی و دیگری معاونت دریایی و تالاب‌ها است. 

او گفت: قطعا در بین مهره داران حیات وحش حدود ۷۶ گونه جانوری وجود دارند که در معرض خطر تهدید هستند. برای این ۷۶ گونه ۲۳ برنامه عمل داریم که تدوین شده اند و در مرحله اجرا هستند. در این برنامه‌ها سرشماری و حفاظت، بررسی بیماری‌ها و معرفی مجدد به طبیعت اعمال شده است. این را باید بدانیم وظیفه ثابت سازمان محیط زیست محافظت از گونه‌ها در زیستگاه اصلی است. اما به ناچار برای جمعیت‌هایی که تعدادشان از یک حدی پایین می‌آید ما مجبوریم که سایت‌هایی برای حفاظت از تکثیر ژن‌های آن‌ها ایجاد کنیم که شامل یوز، گوزن ایرانی و گاندو می شود. امیدواریم بتوانیم گونه‌ها را در زیستگاه هایشان حفظ کنیم و این تنوع زیست محیطی کشور را به آیندگان معرفی کنیم.  

آیا ژن‌های گونه های فعلی حیات وحش در معرض خطرند؟

مدیرکل دفتر مدیریت و حفاظت حیات وحش سازمان محیط زیست در ادامه تصریح کرد:یکی از تهدید‌های اصلی در محیط زیست این است که ژن‌های مهم و اصلی کشور با تهدید رو به رو می‌شوند، زیرا در اثر همین تخریب زیستگاه‌ها بوده است که موجب می‌شود گونه از بین برود.  ۱۰ گربه‌سان که شامل  شیر و ببر می شود را از دست دادیم. در حال حاضر یوز و گوزن گونه‌هایی هستند که در معرض خطرند. اگر ما تمهیدات لازم را برای این گونه‌ها در نظر نداشته باشیم قطعا این حیوانات هم از بین خواهند رفت.  

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
شاهرخ
۱۳:۱۶ ۲۶ آبان ۱۴۰۲
در این اوضاع اقتصادی و معیشتی که داریم نسل ایران و ایرانی در حال انقراض است شما در فکر جانوران هستید؟؟؟؟؟