معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان ظهر امروز در سومین جلسه شورای مبادلات مرزی استان کردستان که در سالن شهدای گمنام استانداری برگزار شد، اظهار کرد: ساماندهی مرزهای استان کردستان و اجرای طرح جامع ساماندهی مرز باشماق در راستای توسعه تجارت خارجی در دستور کار قرار گرفته است، اما در روند اجرا ضعیف عمل شده است.
علی نوری گفت: هدف نهایی از خروجی این جلسات باید موضوع رونق تولید و بعد از آن رونق صادرات باشد که نقش مرز در این راستا بسیار ویژه است.
وی با ابراز تاسف از اینکه ترانزیت و صادرات واحدهای تولیدی از نابسامانی در مرز متاثر شده است، گفت: امروز برخی مشکلات در مرز موجب شده که واحدهای تولیدی صادرات خود را از سایر مرزها مانند تمرچین انجام دهند این به زیان استان است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت مرز باشماق در شان یک مرز بین المللی نیست، گفت: رفع مشکلات و توسعه مرز باشماق به دلیل ظرفیت بالای تبادلات تجاری ضروری است و باید برای رفع مشکلات این مرز به صورت جدی ورود پیدا کنیم.
نوری با بیان اینکه هدف نهایی همه ملاحظات که در رابطه با تجارت خارجی داریم، تولید است، گفت: وجود یک پایانه مرزی در مرزهای استان موجب ترغیب و تشویق برای ورود سرمایهگذار به استان میشود، اما وجود برخی بروکراسیها و کارشناسیهای غیراصولی موجب فرار سرمایهگذار میشود.
وی گریزی به بازگشایی گذرگاه کولبری و هدف دولت از این مهم زد و افزود: بازگشایی مجدد معابر کولبری مطالبه عمومی مردم بود که در دستور کار قرار گرفت و انجام شد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان اضافه کرد: بازگشایی این معابر در شرایطی صورت گرفت که هیچ زیرساختی در سیرانبند آماده نشده بود و باید تا زمانی که این زیرساختها آماده شود سختگیریهای غیرضروری وجود نداشته باشد.
نوری تاکید کرد: در مرز سیرانبند بانه همین الان حمل و نقل مسافر و بار در حال انجام است و باید این کارها به صورت هدفمند و هوشمند دنبال شود.
به گفته وی، استقرار ایکس ری در این نقطه میتواند بسیاری از مشکلاتی که امروز در مرز سیرانبند در بازرسی ورود و خروج مسافر وجود دارد را رفع میکند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان اضافه کرد: نگاه دولت سیزدهم به موضوع ساماندهی مرز و توسعه تجارت خارجی ویژه است که باید از این ظرفیت به نحو احسن بهره بگیریم.
مکاتبات لازم برای تامین ایکس ری برای این مسیر است انجام شده است
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای کردستان نیز در این جلسه در مورد آخرین وضعیت ساماندهی طرح توسعه مرز باشماق اظهار کرد: در سال ۱۳۹۹ عملیات اجرایی فاز یک باشماق با محوریت ترانشیت منت توسط پیمانکار وقت پروژه با ۶۰ میلیارد تومان اعتبار کلید خورد.
فرزاد حسنی افزود: به دلیل برخی نواقص، پیشرفت کار که به ۱۸ درصد رسید کار با پیمانکار را خاتمه دادیم و پس از انجام اقدامات لازم بویژه در زمینه تملک اراضی مدنظر و رفع برخی موانع دیگر این کار به مشاور دیگری داده شده و فاز دوم پروژه آغاز شده است.
وی با بیان اینکه مکاتبات لازم برای تامین ایکس ری برای این مسیر است انجام شده، گفت: به موازات این کار برای اجرای ادامه کار مشاور دیگری بکارگیری شده است برآوردی ۳۰۷ میلیارد تومان برای فاز دوم تعریف شده است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای کردستان اضافه کرد: خطوط مسافری در لاین جدید ورودی و خروجی و لاین ترانزیت هم در دو لاین اجرا میشود و سوخت و ماده سوختی هم در لاین جداگانهای تعریف شده و کارهای مطالعاتی این مهم در حال انجام است.
حسنی افزود: اجرای این پروژه در حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد در خروجی مرز نقطه حادثه خیزی را شناسایی و رفع آن را در دستور کار قرارداده ایم.