سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آغاز مرمت دیوارنگاره‌های کاخ چهلستون اصفهان

مرمتگران اداره میراث فرهنگی استان اصفهان مرمت و بهسازی دیوار نگاره‌های سالن شمالی کاخ چهلستون را آغاز کردند.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گفت: تعدادی از دیوارنگاره‌های سالن شمالی کاخ‌موزه چهلستون که در طی عملیات حفاظتی دوره‌های گذشته از زیر اندود‌های گچی الحاقی بیرون آورده شده بود، پس از پاک‌سازی و استحکام‌بخشی، موزون‌سازی شد تا جلوه زیبایی شناسانه این فضا به بهترین شکل مطابق با اصول فنی، حفاظت و دیوارنگاره‌ها آماده مرمت و احیا شود.


سید مهدی موسوی موحد افزود: این دیوارنگاره‌ها که محصول مکتب نگارگری اصفهان و به قلم استاد رضا عباسی و یا شاگردان او اجرا شده بود در طی اقدامات حفاظتی دهه ۴۰ خورشیدی آشکار شده بود.


او گفت: با توجه به هماهنگی‌های انجام شده عملیات حفظ و مرمت این دیوارنگاره‌ها توسط یکی از مرمتگران و کارشناسان باتجربه این اداره‌کل آغاز شد.


باغ موزه چهلستون در سال ۱۵۰۷ هجری قمری یعنی در زمان حکومت شاه عباس اول صفوی ساخته شد.


این بنای تاریخی شامل تالار آیینه، تالار ۱۸ ستون، دو اتاق بزرگ شمالی و جنوبی تالار آینه، حوض بزرگ مقابل تالار، ایوان‌های طرفین سالن پادشاهی و آینه کاری و کاشی کاری دیوار‌ها و سقف‌ها است.


ایوان کاخ چهل ستون شامل دو بخش است که بخش اول آن تالاری است که بر ۱۸ ستون چوبی قرار گرفته و چهار ستون میانی نیز بروی چهار شیر سنگی قرار گرفته که از آن‌ها آب فوران کرده و داخل حوض مرمری تالار می‌ریزد. بخش دوم کاخ، تالار آیینه است که بر روی دو ستون قرار گرفته و با آیینه کاری بسیار وسیع و زیبا مزین شده است. باغ موزه چهلستون در سال ۲۰۱۱ میلادی به ثبت میراث فرهنگی یونسکو رسیده است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.