سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

نبود بانک اطلاعاتی جامع عامل نقص در کشف جرائم

عضو پژوهشگاه قوه قضائیه گفت: نواقصی که در حوزه کشف جرائم وجود دارد به نبود بانک اطلاعاتی جامع و کامل مربوط می‌شود.

صادق تبریزی قاضی دادگستری و عضو پژوهشگاه قوه قضائیه در خصوص عوامل افزایش یا کاهش جرم و جنایت در کشور گفت: در دهه‌های گذشته اقدامات خوبی در حوزه قانونگذاری جرائم صورت گرفته که در رأس آن تشکیل معاونت پیشگیری از وقوع جرم توسط قوه قضائیه بوده است.

وی گفت: ۲ دسته پیشگیری در موضوع وقوع جرم وجود دارد که در پیشگیری وضعی باید رفتار‌ها و اقداماتی انجام شود که افراد بزه دیده قرار نگیرند و براساس تحقیقات رفتار و گفتار بزه دیده موجب بزه دیده شدن فرد می‌شود. نصب دوربین، روشنایی منازل و قفل‌ها نیز از جمله اقدامات پیشگیری وضعی است. 

تبریزی با بیان اینکه سرانه مطالعه مردم در حوزه قوانین پایین است و عدم آشنایی با قوانین موجب بروز بسیاری از جرائم می‌شود گفت: قانونگذار تمام ابعاد پیشگیرانه قانونی را پیش بینی کرده است و افراد باید عملکرد آگاهانه‌ای در برخورد با جرائم داشته باشند.

تبریزی با اشاره به رفتار‌های پیشگیرانه پیش از وقوع جرم و پس از آن گفت: اقدامات پس از وقوع جرم مربوط به قوه قضائیه است و نواقصی که در حوزه کشف جرائم وجود دارد به نبود بانک اطلاعاتی جامع و کامل مربوط می‌شود.

وی اظهار کرد: سازمان‌های متولی باید به میدان بیایند تا بتوان بسیاری از جرائم را به راحتی کشف کرد.

تبریزی گفت: باید بین جرم و جنایات تفاوت قائل شد و هر شخص با توجه به عرف شهری که در آن زندگی می‌کند می‌تواند در پیشگیری از وقوع جرم کمک کننده باشد. 

وی گفت: در حوزه سرقتها، آگاه سازی و کمک شرکت‌های خصوصی می‌تواند موجب پیشگیری از وقوع جرم باشد و قرارگاه اجتماعی انتظامی فرهنگی امنیتی تهران تشکیل شده که مناطق ۲۲ گانه در آن شرکت کرده و تمام مشکلات و آسیب‌ها و جرائم را مطرح می‌کنند و در حال تسری آن به مراکز عالی و دانشگاه‌ها نیز هستیم.

برچسب ها: کشف جرم ، قوه قضاییه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۲:۲۹ ۱۹ آبان ۱۴۰۲
خدا پدرتو بیامرزه
دزد زده به خونم ، ردش رو پیدا کردم ، اسم و فامیل و عکسشو. تحویل کلانتری دادم پاتوقش رو هم نشون دادم یه هفته هستش هنوز پیداش نکردند بعد می‌خوان دزد بی نام و نشون رو بگیرن
ناشناس
۱۲:۲۹ ۱۹ آبان ۱۴۰۲
خدا پدرتو بیامرزه
دزد زده به خونم ، ردش رو پیدا کردم ، اسم و فامیل و عکسشو. تحویل کلانتری دادم پاتوقش رو هم نشون دادم یه هفته هستش هنوز پیداش نکردند بعد می‌خوان دزد بی نام و نشون رو بگیرن