سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دولت جدید اسلواکی از ارسال مهمات به اوکراین جلوگیری می‌کند

دولت جدید اسلواکی از ابتکار سلف خود برای تخصیص بسته دیگری از کمک‌های نظامی به اوکراین به ارزش ۴۰.۳ میلیون یورو جلوگیری کرد.

در بیانیه دولت اسلواکی آمده است که «با پیشنهاد انتقال کمک نظامی به اوکراین موافق نیست.» هیئت وزیران دولت قبلی اسلواکی پیشنهاد داده بود که ۴۰.۳ میلیون یورو به کی یف برای رفع نیاز‌های نظامی و خرید مهمات اختصاص دهد. زوزانا چاپوتووا، رئیس جمهور اسلواکی در اوایل اکتبر چنین پیشنهادی را مطرح کرده بود. با این حال بررسی این پیشنهاد تا تشکیل دولت جدید به تعویق افتاد. 

اما با پیروزی حزب رابرت فیکو نخست وزیر اسلواکی مخالفت‌ها با ارسال کمک نظامی به اوکراین در این کشور آغاز شد.

فیکو سیاستمدار چپگرایی که مخالف تحریم‌ها علیه روسیه و کمک‌های تسلیحاتی به اوکراین است، قبلاً بار‌ها از مقامات این کشور به دلیل حمایت از اوکراین انتقاد کرده و قول داده بود که حمایت نظامی از کی‌یف را متوقف کند. به گفته وی، با توجه به ارسال تجهیزات نظامی به نیرو‌های مسلح اوکراین، ارتش اسلواکی در وضعیت اسفناکی قرار گرفته است.

فیکو همچنین یکی از مخالفان عضویت اوکراین در ناتو است و بار‌ها درباره عدم امکان عضویت اوکراین در ناتو صحبت کرده است. او از روسیه و آمریکا خواسته برای آتش بس در منطقه درگیری مذاکره کنند.

جنگ اوکراین نخستین جنگ همه جانبه یک کشور علیه کشوری دیگر در قاره اروپا از زمان پایان جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۴۵ محسوب می‌شود. مقامات اروپایی که زمانی این قاره را باغ سبزی آرام تشبیه کرده بودند از زمان آغاز جنگ اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ سیل کمک‌های گسترده تسلیحاتی و مالی خود را روانه کی یف ساختند؛ کمک‌هایی که همچنان ادامه دارد. پیشتر اروپا از طرحی رونمایی کرد که طبق آن قرار است اتحادیه اروپا سالانه ۵ میلیارد یورو کمک تسلیحاتی به اوکراین به منظور مقابله با حمله روسیه ارائه کند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.