سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

۶ شهر در گیلان کتابخانه عمومی ندارد

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گیلان گفت: ۶ شهر در این استان بدون کتابخانه عمومی است.

یاسر تقوی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان در آستانه «هفته کتاب» گفت: مهمترین شاخص در حوزه کتاب و کتابخوانی سرانه فضای کتابخانه‌ای است.

او افزود: گیلان در حال حاضر ۸۵ باب کتابخانه عمومی دارد که از این تعداد ۲۰ کتابخانه در روستاها، ۲ کتابخانه سیار در رشت و انزلی (با محوریت منطقه آزاد) و ۶۳ کتابخانه شهری در این استان فعال است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گیلان با بیان اینکه ۶ شهر استان از فضای کتابخانه‌ای محروم هستند، تصریح کرد: شهر‌های لولمان، پیربازار، بره سر رودبار، چاف و چمخاله، ماکلوان و شهر تازه تأسیس چوکام بدون کتابخانه عمومی هستند.

به گفته تقوی، ایجاد کتابخانه در این شهر‌ها از اولویت‌های جدی استان است که طبق مکاتبات انجام شده با تشکیل انجمنی به ریاست استاندار گیلان این موضوع در جلسات مختلف مطرح و به فرمانداران و شهرداران این شهر‌ها ابلاغ شد تا در خصوص رفع این خلاء بزرگ چاره اندیشی شود.

او همچنین گفت: گیلان به لحاظ سرانه فضای کتابخانه‌ای با توجه به ریشه‌های فرهنگی، قدمت و داعیه فرهنگی این استان، وضعیت مطلوبی ندارد.

مدیرکل کتابخانه‌های گیلان افزود: بسیاری از کتابخانه‌های استان غیر از فضای مخزن و فضای مطالعه محدود، فضای جمعی برای فعالیت فرهنگی ندارند.

تقوی تصریح کرد: طبق استاندارد‌های ملی به ازای هر نفر باید ۴ کتاب وجود داشته باشد، این در حالی است که با یک میلیون و ۳۰۰ هزار نسخه کتابی که در محیط کتابخانه‌های گیلان با توجه به جمعیت استان وجود دارد از این سرانه نیز بسیار عقب هستیم.

سی‌ویکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، ۲۳ تا ۳۰ آبان ماه در سراسر کشور برگزار می‌شود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.