سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وبینار تشریح طرح ملی «کانون مدرسه» برگزار شد

وبینار توجیهی طرح ملی «کانون مدرسه» با حضور فرهاد فلاح معاون فرهنگی، معاونان و کارشناسان مسئول فرهنگی کانون پرورش فکری در استان‌ها برگزار شد.

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری با توجه به آغاز فرایند‌های اجرایی طرح «کانون مدرسه» این وبینار را صبح روز یک‌شنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۲ با هدف تشریح گام‌های این طرح برگزار کرد.

فرهاد فلاح در این جلسه گفت: یکی از فعالیت‌هایی که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سابقه خود دارد «کانون مدرسه» است.

وی تصریح کرد: بنا بر رویکرد‌هایی که مدیرعامل کانون ابلاغ کردند هدف ما این است که در هر جایی تجمعی از کودک و نوجوان وجود دارد حضور داشته باشیم، با مخاطبانمان ارتباط برقرار کنیم و طبق اساس‌نامه کانون فعالیت داشته باشیم. مدرسه تجمع خوبی از بچه‌ها دارد که می‌توانیم روی آن سرمایه‌گذاری کنیم.

فلاح ادامه داد: بزرگان کانون در گذشته به درستی «کانون مدرسه» را راه‌اندازی کردند. ما هم باید بتوانیم از ظرفیت‌های این طرح به‌خوبی استفاده کنیم؛ بنابراین در کانون پرورش فکری کار‌هایی را شروع کردیم و از طرفی معاونت پرورشی هم در مدارس فعالیت دارد.

معاون فرهنگی کانون بیان کرد: آنچه امسال در طرح «کانون مدرسه» تعریف کردیم یک فعالیت پشتیبان از فعالیت‌های پرورشی است که در قالب «کانون مدرسه» آمده است. هدف اصلی «کانون مدرسه» نقش کارآفرینی کانون براساس شیوه‌نامه است.

فلاح در ادامه اظهار کرد: در سال تحصیلی جدید ایمان، امید، هویت، نشاط و خردورزی از سرفصل‌هایی است که به معاونت پرورشی مدارس اعلام شده و آن‌ها باید حول این سرفصل‌ها فعالیت کنند. در اینجا ما باید ببینیم «کانون مدرسه» می‌تواند در کدام یک از این موارد قرار بگیرد.

وی افزود: هر کدام از این سرفصل‌ها تعریفی دارد؛ ایمان: هر اقدامی در حوزه نماز انجام شود. امید: برای مدارس در قالب دو روز اردو تعریف شده است، در این دو روز اردو، یک روز می‌تواند به «کانون مدرسه» اختصاص پیدا کند و بچه‌ها را به کانون بیاورند. هویت: هر دانش‌آموز باید عضو یک تشکل باشد. کانون یکی از این تشکل‌هاست و ما باید بتوانیم در این بخش بچه‌ها را عضو کنیم. نشاط: هر بچه‌ای باید حداقل در یک فعالیت پویشی، جشنواره‌ای و مسابقه‌ای در طول سال شرکت کند. می‌توانیم با معاونت پرورشی صحبت کنیم تا بچه‌ها در جشنواره‌ها و برنامه‌های کانون شرکت کنند. خردورزی: جلسه‌ها مربوط به پرسش و پاسخ و نقد و بررسی که با بچه‌ها اتفاق می‌افتد را شامل می‌شود. کانون می‌تواند بحث‌های انجمن‌های ادبی، نقد کتاب و... را جزو فعالیت‌های خردورزی قرار دهد. این خردورزی باید کنشگر باشد.

معاون فرهنگی کانون با بیان اینکه در این طرح به دنبال راه‌اندازی سامانه برای عضویت بچه‌ها هستیم اظهار کرد: هر مرکزی سعی کند مدارس اطراف خود را به شرکت در این طرح دعوت کند. تلاش کنید بچه‌های بیشتری وارد کانون شوند و از ظرفیت کانون پرورش فکری استفاده کنند.

وی ادامه داد: هر مرکزی در کانون بچه‌های خوب و موفق خود را به عنوان نماینده «کانون مدرسه» معرفی کند.

فلاح در ادامه شرایط این کار را توضیح داد و به شاخص‌های لازم برای معرفی نماینده کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اشاره کرد.

معاون فرهنگی کانون اضافه کرد: لازم است در هر استان برنامه‌ریزی کنیم و برای بچه‌هایی که قرار است نماینده کانون شوند دوره‌هایی برگزار شود. هر مرکز طبق ظرفیتی که دارد تعداد مدارس را انتخاب می‌کند. مربی و مرکز باید پشتیبان این بچه‌ها باشند و بچه‌ها با همراهی مربی کم‌کم جا بیفتند و راه ارتباطی با مدارس باشند. مثلا کتاب یا پوستر فلان جشنواره کانون پرورش فکری را به مدرسه ببرند. از این طریق بچه‌ها به مرور با کنش‌گری اجتماعی آشنا می‌شوند.

فلاح در پایان صحبت‌های خود گفت: شیوه‌نامه «کانون مدرسه» به آموزش و پرورش ابلاغ شده است و برای پویش کتاب‌خوانی در طرح «کانون مدرسه» برنامه داریم.

در پایان این وبینار فرهاد فلاح معاون فرهنگی کانون به سوال‌های حاضران پاسخ گفت.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.