اصغر باقرزاده معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش، با حضور در شبکه آموزش سیما، درباره جزئیات اجرای برنامه فراگیر پرورشی و فرهنگی مدرسه اظهار کرد: سالها است که در مدرسه اهداف کلان پرورشی را دنبال میکنیم، اما چون انسجامی در فعالیتها نداریم، نمیتوان فهمید این برنامهها به نتیجه مناسب خود رسیدهاند یا نرسیدهاند.
وی با بیان اینکه امسال پنج هدف مهم ایمان، امید، نشاط، خردورزی و هویت را محور پایه اهداف پرورشی خود انتخاب کردیم، درباره این پنج هدف توضیح داد: این اهداف پایه هر کدام شامل تعدادی زیادی از اهداف تربیتی و پرورش میشوند؛ اما ما با توجه به امکانات کم مدارس و برای بهتر بودن سنجش کار تعداد محدودی از آن را انتخاب کردیم.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: برای «ایمان» یک فعالیت محوری در نظر گرفتیم و آن تمهید اقامه نماز در مدرسه است. ممکن است در برخی مدارس به دلیل عدم وجود نمازخانه یا دو شیفته بودن مدره، امکان اقامه نماز وجود نداشته باشد، اما مقدمات آن مثل آموزش احکام تقلید، آموزش قرائت حمد و سوره و تشویق به حضور بچهها در مساجد برای اقامه نماز وجود داشته باشد.
باقرزاده افزود: برای هدف «امید» اردو یا سفرهای تربیتی برای دانش آموزان در نظر گرفتیم، به طوری که هر دانش آموز حداقل در طول سال تحصیلی دو روز سفر تربیتی نظیر اردو راهیان نور، راهیان پیشرفت و... برود؛ بنابراین ۳۲ میلیون نفر روز اردو خواهیم داشت. ما در حال حاضر امکان برگزاری اردو یک روزه صبح تا ظهر را نیز فراهم کرده ایم.
به گفته باقرزاده، از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا به امروز نزدیک ۴.۵ میلیون نفر روز اردو یا سفر تربیتی یک روزه برای دانش آموزان برگزار شده است.
وی درباره فعالیت محوری هدف «نشاط»، تصریح کرد: در این راستا انواع و اقسام پویشها و رویدادهای فرهنگی، ورزشی و قرآنی و... را راه اندازی کردیم. در راستای هدف «خردورزی» تلاش میکنیم همه دانش آموزان حداقل یک جلسه پرسش و پاسخ جدی در مدرسه داشته باشند و برای این کار نیز مبلغین و کسانی که امکان پاسخ به پرسشها را دارند فراخوان کردیم.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش، اعلام کرد: هر سال ۱۰ تا ۱۵ درصد بچههای ما در یکی از برنامههای رویدادی شرکت میکنند، اما امسال میخواهیم حداقل ۷۰ درصد بچهها حداقل در یکی از این رویدادها شرکت کنند. باید کار رابه صورتی تسهیل کنیم که بدانیم دقیقا کدام دانش آموز در برنامهها شرکت کرده است و سراغ دانش آموزانی که در هیچ برنامهای شرکت نکرده اند برویم و آنها را تشویق به شرکت در این برنامهها کنیم. برای این پنج هدف امکان رصد و گزارش و نظارت نیز طراحی کردیم و نفر به نفر میدانیم کدام دانش آموز در کدام پنج فعالیت محوری شرکت کرده است. مدیران مدارس آمار مدرسه را رصد میکنند، مدیران مناطق آمار مناطق و مدیران استان نیز آمار استان و ما در کشور نیز در سطح کشوری نظارت میکنیم.
به گفته باقرزاده مدیران مدارس از طریق سامانه «سیدا»، دانش آموزان از طریق سامانه «مای مدیو» میتوانند از طریق بخش «نورینو» فعالیتهای پرورشی ذکر شده را مشاهده کنند. همچنین والدینی که میخواهند نماز یار، اردو یار و یا پاسخ یار به سوالات دانش آموزان باشند میتوانند به مدیر مدرسه مراجعه کرده و ثبت نام کنند.
وی با بیان اینکه ۱۲۶ هزار و ۷۵۶، ولی دانش آموز از اول مهر تاکنون اعلام کردند که میخواهند «یاور پرورشی» مدارس باشند، ادامه داد: حدود ۲۱ هزار نفر از این تعداد اعلام کردند که در صحت قرائت نماز میخواهند کمک کنند و بیش از ۲۰ هزار دانش آموز نیز حمد وسوره را خواندند و کارشناس قرآن ما برای ۲۰ هزار اولیا دسترسی ایجاد کردند تا قرائت حمد و سوره دانشآموزان مدرسه فرزند خود را بشنوند و در تصحیح قرائتها به ما کمک کنند.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش، با اشاره به اینکه ما به دنبال سهم پرورشی در برنامه درسی هستیم، تاکید کرد: راهبرد اصلی این پنج برنامه نقش سپاری به دانش آموزان است. سال تحصیلی گذشته این محورها به صورت آزمایشی شروع شد که شاهد حضور دانش آموزان در جشن تکلیف یا طرح «نور چشم رسول (ص)» بودیم که در راستای مجموعه فعالیت نماز بود. بیش از یک میلیون و ۳۶۰ هزار دانش آموز ما در جشن تکیلف مدرسه، منطقه و استان شرکت کردند و نهایتا نیز به حضور برخی از این دانش آموزان در حضور مقام معظم رهبری ختم شد.
وی افزود: همچنین حدود ۵ میلیون دانش آموز در مسابقات جشنوارهای شرکت کردند که ۷۰۰ دختر و ۷۰۰ پسر هنرمند به اختتامیه مسابقات «امید فردا» راه یافتند. از سوی دیگر از سال قبل تا ابتدای مهر ماه، نزدیک به ۱۳ میلیون نفر روز سفر تربیتی داشتیم. بسیج بیش از ۲۰۰ هزار دانش آموز را راهیان نور و ۳۰۰ هزار دانش آموز را راهیان پیشرفت برد.