سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پایانه مسافری تربت‌حیدریه، دیگر جذابیتی برای مسافران ندارد

پایانه مسافربری تربت‌حیدریه که برخی مسئولان محلی مدعی‌اند در دهه ۶۰ خورشیدی و بعد از پایانه خزانه تهران، بزرگترین پایانه کشور بوده، اکنون به وضعیتی دچار شده است که مردم این منطقه آن را به شیر بی‌یال و دم تشبیه می‌کنند.

اکنون اگرچه هنوز چند شرکت اتوبوسرانی و مینی‌بوسرانی در زمین وسیع این پایانه، به صورت کجدار و مریز به حیات نباتی خود ادامه می‌دهند، اما آنچه که بیشتر در این محل خودنمایی می‌کند فعالیت مرکز معاینه فنی خودرو، سازمان مدیریت حمل و نقل شهرداری، اداره هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری و واحد اجراییات ساختمان است که البته بازار عرضه گل زعفران نیز در فصل برداشت این محصول بساط خود را در همین محدوده می‌گستراند.

پایانه تربت‌حیدریه و نیاز به احیای مجدد

یک شهروند تربت حیدریه گفت: پایانه مسافربری این شهرستان در طول عمر کوتاه خود، تداعی‌گر خاطرات خوب و شیرین بسیاری برای شهروندان تربتی در حوزه سفر‌های برون شهری است.

عزیزالله امانی افزود: این خاطرات خوش به دورانی مربوط می‌شود که وسایل نقلیه شخصی کم بود و نبود ایستگاه راه‌آهن و به تبع آن محدودیت در انتخاب وسیله نقلیه بیشتر مردم را ناگزیر می‌کرد برای سفر‌های اداری و تفریحی از اتوبوس استفاده کنند.

وی که از پیشکسوتان فرهنگی شهرستان است، گفت: این روز‌ها و به خصوص در ایام تعطیلات شاهد تجمع مسافران گرداگرد میدان ۲۲ بهمن در ورودی شهر تربت حیدریه هستیم که این ازدحام جمعیت برای سوار شدن به اتوبوس و دیگر وسایط نقلیه کرایه ای، برازنده شهر و شهروندان ما نیست.

مردم با اتوبوس قهر کرده‌اند

مسئول انجمن شرکت‌های مسافری تربت‌حیدریه گفت: اکنون در پایانه مسافربری، تنها چهار شرکت اتوبوسرانی و یک شرکت مینی‌بوسرانی برای انتقال مسافران به مقاصد مشهد و تهران فعالیت دارند.

مهدی رئوفی با بیان اینکه در صورت تکمیل ظرفیت، در روز تنها ۲ تا سه دستگاه اتوبوس راهی تهران می‌شوند، افزود: این در حالی است که در دوران رونق پایانه، روزانه بیش از ۷۰ دستگاه اتوبوس بین تربت حیدریه و مشهد تردد داشتند و این رقم اکنون به روزی بین هفت تا هشت دستگاه اتوبوس کاهش یافته‌است.

وی گفت: البته در سال‌های اخیر مردم به سفر بین شهری با اتوبوس رغبت چندانی نشان نمی‌دهند.

رئوفی افزود: به تبع آن و به خصوص بعد از ایام کرونا، قیمت هر دستگاه اتوبوس مجهز به ۲۰۰ میلیارد ریال افزایش یافته است و اکنون یک راننده به جای آنکه سرمایه خود را به امید درآمد ماهانه بین صد تا ۲۰۰ میلیون ریال درگیر اتوبوس کند، یا آنرا در بانک می‌گذارد و یا تانکر و تریلر می‌خرد که سودش هم بیشتر است.

وی به مشکلات به وجود آمده توسط اتوبوس‌های غیربومی در تربت حیدریه اشاره کرد و گفت: زمانی از ورود اتوبوس‌های گذری به داخل میدان پایانه ممانعت می‌شد و آن‌ها مجبور بودند از جاده کمربندی عبور کنند.

رئوفی افزود:، اما بعد از رفع محدودیت، اتوبوس‌های غیربومی گذری می‌توانند برای تکمیل ظرفیت مسافر خود، دور میدان پایانه توقف کرده و مردم نیز ترجیح می‌دهند در آنجا سوار اتوبوس بین شهری شوند.

مسئول انجمن شرکت‌های مسافری تربت‌حیدریه با تاکید بر ضرورت جلوگیری از توقف اتوبوس‌های گذری در محل میدان ورودی شهر، گفت: باید ترتیبی داد تا اتوبوس‌های گذری برای تکمیل ظرفیت خود، وارد پایانه شده و با نظارت شرکت‌های مسافری مستقر، اقدام به سوار کردن مسافران کنند.

پایانه نیازمند سرمایه‌گذار است

مدیر شرکت حمل و نقل جوان سیرایثار تربت‌حیدریه گفت: شرکت ما با استفاده از ۱۲ دستگاه اتوبوس مجهز و به روز به صورت دربستی به مسافران نقاط مختلف کشور سرویس دهی می‌کند.

علی آخوندشریف با اشاره به کم سو شدن چراغ پایانه تربت حیدریه، افزود: با شیوع کرونا و پس از آن دیگر کسی برای سرمایه‌گذاری در این حوزه وارد میدان نشده است.

وی ادامه داد: باید دست کم ۱۰ میلیارد ریال تسهیلات کم بهره در اختیار مالکان اتوبوس قرار گیرد تا آن‌ها نسبت به تبدیل به احسن ناوگان خود و یا به روز کردن اتوبوس خود، اقدام کنند.

دست ما کوتاه و خرما بر نخیل

شهردار تربت‌حیدریه نیز گفت: مردم تمایل دارند بدون معطلی و راحت‌تر سوار اتوبوس شوند و بر این اساس بیشتر آنان به دور میدان مراجعه می‌کنند و این فرهنگ در دیگر شهر‌های کشور نیز وجود دارد.

وحید فرخ‌تبار افزود: برای قانونمند شدن این وضعیت شهرداری به تنهایی قادر به رفع مشکل نیست و نیاز به یک عزم همگانی و همکاری بین بخشی وجود دارد و اگر دستگاه‌های نظارتی از توقف اتوبوس‌های بین‌راهی در ورودی میدان ۲۲ بهمن ممانعت به عمل آورند، دوباره شاهد رونق پایانه مسافری خواهیم بود.

شهردار اسبق و عضو کنونی شورای اسلامی شهر تربت‌حیدریه، اظهار کرد: بین سال‌های ۶۰ تا ۶۵ که مدیریت این شهر را داشتم، با توجه به نیاز شهر به پایانه، زمینی به مساحت ۱۱ هکتار را در بیرون شهر تملک و عملیات ساخت پایانه را در سال ۶۱ آغاز کردیم که در سال ۶۳، نخستین پایانه مسافری استان خراسان بزرگ در تربت‌حیدریه افتتاح شد.

اردشیر ریاحی افزود: پایانه به تدریج رونق گرفته و به یک مرکز تجاری و حتی محلی برای قرار و ملاقات‌های مردمی تبدیل شده و تا زمان پایان جنگ، حتی برخی اعزام‌های رزمندگان به جبهه‌ها نیز از همین مکان انجام می‌گرفت.

ریاحی گفت: حتی سال در ۶۳ که بنا بود رییس‌جمهور وقت (آیت‌الله خامنه‌ای) به این شهر سفر کنند، بالگرد ایشان در وسط زمین پایانه فرود آمد.

شهردار اسبق تربت‌حیدریه با اشاره به وضعیت کنونی این پایانه اظهار کرد: شهرداران بعدی هر یک سیاستی را در قبال پایانه در پیش گرفته و قسمتی از آنرا به بازار زعفران، مرکز معاینه فنی خودرو، مقر بهداشت سپاه، جمعه بازار و... اختخصاص دادند و البته شهروندان نیز به دلایل مختلف از جمله ترجیح سفر با خودرو شخصی، قطار یا هواپیما، دیگر رغبت چندانی برای تهیه بلیت سفر با اتوبوس از خود نشان ندادند.

ریاحی گفت: به عبارت بهتر پایانه‌ای که در آن برای رفاه حال مراجعان سرویس بهداشتی، نمازخانه و مغازه‌هایی برای تهیه نیاز‌های مهم سفر پیش‌بینی شده بود، کم‌کم زیبایی اولیه خود را از دست داد و تبدیل به همه‌چیز به جز پایانه شد.

عضو کنونی شورای اسلامی شهر تربت‌حیدریه به برنامه کنونی شهرداری برای این پایانه نیز اشاره و اظهار کرد: بنا داریم پایانه را برای فعالیت‌های حوزه خدمات شهری احیا کنیم.

ریاحی تصریح کرد: از سوی دیگر با توجه به بزرگ شدن تربت‌حیدریه، دنبال انتقال پایانه به قسمت‌های بالای شهر (شهرک ولیعصر) در جوار دانشگاه آزاد اسلامی هستیم، زیرا اینجا دیگر محل مناسبی برای جابه‌جایی مسافر نیست و بنا داریم زمینی را بدین منظور تملک کنیم.

منبع: ایرنا

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۶:۱۰ ۱۵ آبان ۱۴۰۲
بردارن بجای ترمینالی که هیچ کسی نمیره اون همه زمین گرفتن یک شهربازی بزرگ درست کنن بچه های تربت یک شهربازی درست حسابی ندارن که یک چرخ فلک بزرگ بشقاب پرنده یا هزار وسیله دیگه بازی که تو همه شهرها حتی کاشمر هست بیارن بخدا متاسفم برای همچین شهر ثروتمندی از زعفران و پسته ولی فقیر مسولین بخودتون بیاین اگر خوابید نه آسفالت تعریفی داره ونه مکان تفریحی درست حسابی داره
ناشناس
۱۰:۲۴ ۱۴ آبان ۱۴۰۲
کشور همه جاش همینقدر بی نظم و بی ترتیب هست . در ورودی شهر ها بجای زیبا سازی از درختان پراکنده و زشت کاج استفاده میکنند سرویس های بهداشتی همگی یا آب ندارند یا کثیف و متعفن شدند هیچ محل مشخصی برای تعویض روغن وجود ندارد و در ورودی شهر ها که معرف اون شهر هست پر آشغال و تعویض روغنی و مراکز جمع آوری ضایعات شده . خیلی از لحاظ زیبا سازی شهری مشکل داریم ‌ . متاسفانه در یک کلمه بگم کشور از لحاظ اقتصادی فرهنگی ،اجتماعی کاملا رها شده به حال خودش .و هیچ کاری هم انجام نمیشه و نخواهد شد چون متاسفانه مسولین خودشون رو رییس مردم میدونن نه خدمتگزار.
علی سلیمانی تربتی
۰۱:۵۹ ۱۴ آبان ۱۴۰۲
برای تمام مسئولین شهر تربت حیدریه متاسفم چون از شهردار تا شورای شهر هیچ کاری نمیکنید
ناشناس
۱۷:۰۷ ۱۳ آبان ۱۴۰۲
سلام .
همان بهتر که این پایانه به همین وضع باشد؛ چون فاصله ی تربت و مشهد نزدیک هست و اکثرا با وسیله ی شخصی به مشهد می روند . مسافر اتوبوس هم اگر بخواهد با اتوبوس تربت به مشهد برود ، باید کلی معطل شود تا اتوبوس پر شود و حتی ۵ نفر آخر هم پر شود ، بعد راه بیفتد که برای مسیر ۱/۵ ساعته عاقلانه نیست که ۴۵ دقیقه تا یک ساعت این معطلی مسافر طول بکشد .مسافرکش های بین شهری و شخصی و خودروهای عبوری هم برای مشهد زیاد هست که عملا کار اتوبوس ها را کساد کرده .
پس باید در این شهر از مردم توقع نداشت که با اتوبوس بین شهری مسافرت کنند و بنا به تقاضا باید عرضه ی اتوبوس وجود داشته باشد که همین منوال کافی هست . همچنین نباید جلوی توفق اتوبوس های غیر بومی را گرفت ؛ چرا که این کار خصوصا از سوی پلیس مانع پیشرفت شهر هست .الان عصر سرعت هست و وقت دارد ارزش خود را بدست می آورد و باید به این امر کمک کرد ، نه اینکه پلیس اتوبوس وارد شده به تربت را برای اینکه چند مسافر سوار یا پیاده میکند ، جریمه کند. علاوه بر این چون چند دانشگاه در تربت وجود دارد و نیز تربت قطب اقتصادی در منطقه هست ، باید رفت و آمد مسافر دیگر شهرها را تسهیل کرد؛ به عنوان مثال دانشجوی شهر خواف که با اتوبوس خواف وارد تربت می شود ، نگران از این هست که اتوبوس برای جریمه نشدن از کمربندی برود و او مسیر زیادی را دوباره باید به تربت حیدریه بازگردد ، یا برای برگشت به خواف و رسیدن به اتوبوس خواف با دردسر مواجه می شود درحالیکه اتوبوس شهرهای مختلف مانند سابق می توانند از نزدیک دانشگاه عبور کنند ولی از ترس جریمه شدن ، به تربت حیدریه وارد نمی شوند.
باید نفع مردم و پیشرفت شهر را درنظر گرفت نه منفعت چند نفر را.
تشکر.
مصی
۱۶:۱۷ ۱۳ آبان ۱۴۰۲
اون پایانه مسافربری نیست جمعه بازاره
فرهاد
۲۰:۲۷ ۱۱ آبان ۱۴۰۲
یکی دیگر از موارد عدم رغبت مسافر برای اتوبوس عدم وجود جاده اصلی تربت به تهران میباشد که د دهه ۶۰جاده اصلی ومیانب از طریق امام تقی بود واکنون هیچ دو برگردانی برای عبور اتوبوس از آن مسیر نیست وجاده آن آسفالت خوبی هم ندارد .وچند سالی بود که اتوبوس ها از مسیر بردسکن سبزوار که مسیر مناسبی هم نیست تردد دارند .وباید تربتی ها ازاین بن بست بوجود آمده رهایی یابند
که یار کدکنی نیشابور مسیر مناسبی شو د یا همام امام تقی را دوباره احیا کنند .
ناشناس
۲۲:۲۲ ۱۳ آبان ۱۴۰۲
ربطی نداشت؛ صرفا اهداف مدنظرو تایپ کردی!
مسافران تربتی مثل سابق از ترمینال تربت استفاده نمی کنند، دلیلشم اینه الان خیلی ماشین شخصی دارند و اوضاع متلی شون خوبه. یا با ماشین بین راهی میرن. قدیم ماشین بین راهی تاکسی، اونم کم بود.
دوم ماشین های بین راهیه که بیشتر شده
فرهاد
۲۰:۲۲ ۱۱ آبان ۱۴۰۲
پایانه مسافری یا ترمینال کاربری خود را به این دلیل هم از دست می‌دهد که بجای اینکه وظیفه اصلی خود را انجام دهد
تبدیل به جمعه بازار شده و مسافری که باید به راحتی به داخل ترمینال مراجعه کند به عوارضی ورودی جمع بازار مواجه می‌شود .
و مسافر یا استقبال کننده آن مجبور است بیرون از ترمینال مسافر خود را همراهی کند .واین خلاف وظیفه اصلی ترمینال مسافری است