سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تکمیل کریدورهای ریلی کشور سرعت می‌گیرد

درحال حاضر ۱۴ هزار کیلومتر مسیر ریلی در کشور وجود دارد و با تکمیل راه‌آهن همدان- سنندج، استان کردستان هم به عنوان بیست وسومین استان به شبکه ریلی سراسری متصل می‌شود.

 اتصال شبکه ریلی به  تمامی استان‌های کشور، از مهم ترین اولویت ها در حوزه حمل ونقل است چراکه  کاهش  چشم گیر مصرف سوخت و همچنین حمل آسان و یکسره از جمله  مزایای  حمل ونقل ریلی به شمار می رود.

یکی از مهم‌ترین پروژه‌های حمل ونقل ریلی در کشور، راه آهن همدان- سنندج است که بعد از گذشت حدود دو دهه به بهره برداری رسید. این پروژه تکمیل کننده کریدور شرقی، غربی کشور است و از ایستگاه های  بهار، آق بلاغ، دوسر، قروه، دهگلان عبور کرده تا به سنندج برسد.

این پروژه ادامه مسیر ریلی راه آهن تهران -همدان بوده که با تکمیل خط ریلی همدان  به سنندج متصل می‌شود. در حال حاضر طول این مسیر  راه آهن  ۴۰۲ کیلومتر  با ۱۸ ایستگاه است که ۱۱ ایستگاه تا مسیر تهران - همدان و ۷ ایستگاه هم از همدان تا سنندج قرار دارد.

در ابتدای این دولت پیمانکاران پروژه  راه آهن همدان-سنندج را  با پیشرفت ۶۳ درصدی متوقف کرده بودند که با سفر رئیس جمهور به این استان و تاکید بر تکمیل آن  ادامه ساخت آن در دستور کار قرار گرفت. در نتیجه  ۳۵ درصدباقی مانده  این پروژه با سرمایه گذاری ۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومانی در طول یک سال گذشته تکمیل شده که البته ارزش روز این پروژه ۱۵ هزار میلیارد تومان است.

در همین رابطه عباس خطیبی معاون شرکت ساخت و توسعه راه‌‌آهن به باشگاه خبرنگاران جوان گفت:  مسیر ریلی راه آهن همدان-سنندج یک خطه با ۳ قطعه اجرایی بخشی از راه‌آهن تهران - همدان - سنندج است که مراکز استان‌های همدان و کردستان را به هم مرتبط می‌سازد.

وی ادامه داد: راه‌آهن همدان- سنندج ۱۵۱ کیلومتر طول دارد که با احتساب خطوط ایستگاهی به ۱۷۸ کیلومتر می‌رسد و ۴۸ کیلومتر آن در استان همدان و حدود ۱۰۳ کیلومتر آن نیز در استان کردستان واقع شده  و در ادامه مسیر با عبور از شهر مریوان به مرز باشماق متصل شود.

او اظهار کرد:  جابه‌جایی کالا از مرز باشماق (کردستان عراق) و اتصال سنندج به شبکه ریلی سراسری از طریق همدان و تهران از جمله اهداف احداث این راه‌آهن است.

خطیبی  توضیح داد: هم اکنون و در فاز اول ریل‌گذاری ۱۷ کیلومتر از خطوط ایستگاهی پروژه راه‌آهن همدان- سنندج انجام شده و عملیات روسازی آن از ابتدای سال ۱۳۹۹ آغاز  و در ۴ سال ساخت خطوط اصلی و ایستگاهی عملیات تکمیل سیستم ارتباطات و فیبر نوری محور انجام شد.

همچنین در این زمینه خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه زیربنا‌های حمل ونقل کشور بیان کرد: اتصال کردستان به شبکه ریلی دومین پروژه اولویت دار دولت سیزدهم است که بخشی از کریدور ریلی مرکز به غرب کشور است. این مسیر ریلی به مرز باشماق در آینده متصل می شود که بعد از توجیه اقتصادی آن از سوی سازمان برنامه و بودجه، مطالعات طرح آغاز خواهد شد.

وی ادامه داد: راه آهن همدان- سنندج ۱۵۱ کیلومتر طول دارد که با احتساب خطوط ایستگاهی به ۱۷۸ کیلومتر می‌رسد و ۴۸ کیلومتر آن در استان همدان و حدود ۱۰۳ کیلومتر آن نیز در استان کردستان واقع شده است.

معاون وزیر راه وشهرسازی تاکید کرد: با اجرای این پروژه ریلی جابه‌جایی محصولات کشاورزی و تولیدات کارخانجات و صنایع موجود در منطقه تسهیل می‌شود و امکان توسعه در آینده و اتصال این پروژه به استان‌های کرمانشاه، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی نیز فراهم خواهد شد.

او بیان کرد:  اولویت شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل ونقل کشور  آن است که  زمینه  توسعه اقتصادی یکی از استان‌های نیازمند را فراهم کند و در این مسیر ریلی با توجه به آنکه معادن سنگ و فولاد و همچنین تولیدات کشاورزی گسترده‌ای در طول مسیر است بنابراین امکان جابه جایی بار در این بخش بسیار زیاد است.

براساس این گزارش در حال حاضر  حدود ۱۴ هزار کیلومتر مسیر ریلی در کشور وجود دارد که به عنوان خط گرم محسوب شده و  حدود ۵ هزار کیلومتر نیز طرح ریلی در دست مطالعه است و  ۳ هزار و ۳۰۰ کیلومتر مسیر ریلی در مرحله انجام مناقصه قرار دارد. با بهره برداری از این راه آهن همدان-سنندج ۲۳ مرکز استان به شبکه ریلی کشور  متصل می‌شود و کریدور شرقی - غربی کشور به سمت تکمیل شدن حرکت می‌کند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۹:۴۷ ۱۷ آبان ۱۴۰۲
راه آهن اردبیل هم بعدازگذشت ۲۰سال هنوزتکمیل نشده هرسال وعده افتتاح شومیدند
ناشناس
۱۴:۳۹ ۱۲ آبان ۱۴۰۲
مترو پاکدشت به تهران را پیگیری کنید این جاده خاوران و جاده امام رضا(ع) خیلی شلوغ و خطرناکه مردم برای رفتن و آمد هرروز تو ترافیک سنگین هستند و هرروز تصادف داریم . لطفا پیگیری کنید کشته و زخمی های یکسال این مسیر را آمار بگیرید ببینید چند خانواده گرفتار میشوند .
ناشناس
۱۴:۱۲ ۱۲ آبان ۱۴۰۲
آقایان دست اندرکار بروند یه کم هم و جغرافیا بخوانند و هم تاریخ سیاسی و اقتصادی. اینکه از ۳۰ استان ۲۳ استان راه آهن دارند ولی هنوز ریل راه آهن به یکی از بزرگترین قطب های اقتصادی و پایتخت انرژی کشور در بوشهر نرسیده جای بسی تاسف و تعجب دارد. بنادر بوشهر در ادوار مختلف تاریخ، از باستان گرفته تا تاریخ معاصر یکی از مهم‌ترین بنادر اقتصادی دریا پایه کشور بوده اند ولی در حال حاضر به دلیل در اولویت نبودن و نداشتن زیرساخت توسعه در ابعاد مختلف، رونق و پویایی گذشته خود را از دست داده است.
حسام فرهنگی قوچانی
۱۲:۴۹ ۱۲ آبان ۱۴۰۲
فکری به حال احداث راه آهن مشهد به گرگان که 30 سال هست حرفش هست .شود