سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

استاندارد‌های بین‌المللی اجازه ارسال خون از کشوری به کشور دیگر را نمی‌دهند

مدیرعامل سازمان انتقال خون گفت: متاسفانه به دلیل دستور العمل‌های بین‌المللی امکان ارسال خون از ایران به کشور‌های دیگر وجود ندارد.

دکتر مصطفی جمالی، مدیرعامل سازمان انتقال خون ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت شمار زیادی از مسلمانان غزه و ابراز همدردی با بازماندگان حوادث اخیر در این منطقه از اهداکنندگان خون که برای حمایت از این خواهران و برادران دینی خود قصد اهدای خون دارند، گفت: متاسفانه به دلیل دستور العمل‌های بین المللی و مسائل اپیدمیولوژیک و استاندارد‌های بالای حمل و نقل خون به عنوان یک بافت زنده، امکان ارسال خون از ایران به کشور‌های دیگر وجود ندارد. 

دکتر مصطفی جمالی از این حس نوعدوستی و حمایت و همدردی اهداکنندگان خون تقدیر و تشکر کرد و افزود: طبق فرموده خداوند در قرآن کریم، هر فردی جان یک انسان را نجات دهد، گویی جان تمام انسان‌ها را نجات داده است و کسانی که به نیت نجات جان انسان‌ها خون اهدا می‌کنند از برترین مردمان هستند.

وی از هموطنان دعوت کرد با آغاز سرما و نزولات جوی، اهدای خون را در برنامه خود قرار دهند و از هموطنان نیازمند به خون حمایت کنند، زیرا در روز‌های سرد سال مراجعات برای اهدای خون کاهش می‌یابد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون در ابتدای فصل سرد برای اهدا‌ی خون آستین بالا زد

مدیرعامل سازمان انتقال خون که خود اهدا کننده مستمر است در نخستین روز‌های آغاز سرما، برای اهدای خون داوطلب شد و به مردم توصیه کرد در فصل پاییز و زمستان برای این امر مهم آستین همت بالا بزنند.

دکتر مصطفی جمالی که به اتفاق مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات سازمان، مهندس محمد عاقل برای اهدای خون مراجعه کرده بود، در حین اهدای خون گفت: هم اکنون وضعیت ذخایر خون خوب است، اما ایده آل نیست و با آغاز پاییز و زمستان مراجعات اهدا کنندگان کاهش می‌یابد و سازمان انتقال خون با اقدامات ترویجی، افزایش تیم‌های سیار، ارسال پیامک‌های دعوت به اهدا و اطلاع رسانی از طریق رسانه‌ها برای تداوم اهدای خون در شرایط برودت هوا و فصل نزولات جوی این مشکل را مدیریت می‌کند. 

دکتر جمالی از هموطنان دعوت کرد تا با همدلی و سخاوتی که همیشه نشان داده اند، این روز‌ها به اهدای خون بیشتر توجه کنند و این کار با ارزش را در برنامه‌های خود قرار دهند تا ذخایر خون در وضعیت مطلوب بماند. 

وی نیاز به خون و فراورده را همیشگی خواند و گفت: در فصل سرما شهر‌ها ترافیک سنگین تری را به خاطر خروج خودرو‌های شخصی از منزل تجربه می‌کنند، روز‌ها کوتاهتر است و نزولات جوی نیز تردد را مشکل‌تر می‌سازد و همچنین شیوع بیماری‌های سرماخوردگی و آنفولانزا باعث کاهش مراجعات برای اهدا خون می‌گردد و به همین علت ذخایر در معرض کاهش قرار می‌گیرند. 

دکتر جمالی افزود: در وضعیت کنونی کاهش جمعیت جوانان و سالمندی جمعیت؛ بازنشستگی اهدا کنندگان قدیمی را به دنبال دارد که اگر جوانان به جای آنان وارد عرصه نشوند، چند سال آینده شاهد کمبود خون و فراورده در کشور خواهیم بود، خصوصا که پیشرفت علم پزشکی و نیاز بیشتر سالمندان به درمان‌هایی که خون و فراورده نیاز دارد، مصرف خون را نیز افزایش می‌دهد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون، ایران را دارای اهدا کنندگانی سالم و سلامت خون کشور را در دنیا بسیار بالا و در حد کشور‌های اروپایی دانست و گفت: طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت، ایران کشور برتر منطقه و آسیا از نظر سلامت خون‌های اهدایی است.

وی از هموطنان خصوصا جوانان دعوت کرد پا به عرصه بگذارند و اهدای خون را در برنامه‌های زندگی شان قرار دهند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.