سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رعایت شیوه زندگی سالم، بهترین راه کاهش خطــر سرطان پستان

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: بهتریــن راه کاهــش خطــر ســرطان پســتان ضمــن رعایــت شــیوه زندگــی ســالم، انجــام مراقبتهــای معمــول نظیــر معاینــات دوره‌ای و انجــام ماموگرافــی در صــورت نیــاز بــه ویــژه در افــراد پرخطــر اســت.

سید محمود فاطمی گفت : سالانه هـزاران مـورد ابتلا بـه سـرطان در ایـران و میلیون هـا مـورد در جهـان ر خ می‌دهـد کـه در صـورت تشـخیص بـه موقـع و زودهنـگام، تومـور در مراحـل اولیـه و محـدود بـوده، در نتیجـه درمـان آن آسـان تـر و امـکان کنتـرل و بهبـود کامـل آن بسـیار زیـاد اسـت.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت ادامه داد: میـزان بـروز سـالیانه سـرطان در سـال ۲۰۲۰ میلادی نزدیـک بـه ۲۰ میلیـون نفـر بـوده اسـت کـه تـا سـال ۲۰۴۰ میلادی بـه بیـش از ۳۰ میلیـون نفـر خواهـد رسـید، همچنیـن عـدد مـرگ و میـر سالیانه از ۱۰ میلیـون نفـر در همیـن مـدت بـه بیـش از ۱۶ میلیـون نفـر می‌ر سـد و ۷۰ درصـد از ایـن افزایـش در کشـور‌های در حـال توسـعه ر خ می‌دهـد.

وی افزود: در ایـران، سالانه بیـش از ۱۳۵هـزار نفـر مبتلا بـه سـرطان می‌شـوند کـه ایـن عـدد تـا سـال ۲۰۴۰ میلادی (۱۴۱۹ خورشـیدی) بـا افزایـش دسـت کـم بیـش از ۱۱۵ درصـدی بـه بیـش از ۲۹۰ هـزار نفـر خواهـد رسـید.

فاطمی در خصوص مهمترین دلایل افزایش بروز سرطان در ایران و جهان گفت: افزایش امید به زندگی و تعداد سالمندان چرا که بروز سرطان با بالا رفتن سن، افزایش می‌یابد، تغییر در شیوه زندگی مانند افزایش مصرف دخانیات، غذا‌های چرب و پرکالری و کم تحرکی، عوامل محیطی مانند افزایش مصرف سوخت‌های فسیلی از دلایل افزایش بروز سرطان است.

وی با اشاره به این موضوع که سلامت زنان به ویژه مادران از مفاهیم زیر بنایی در توسعه است، گفت: زنان حدود نیمی از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند و نه تنها مسئول سلامت خود هستند، بلکه بیشترین مراقبت‌ها را برای بهداشت خانواده انجام می‌دهند، به این ترتیب وضعیت سلامت زنان تأثیر به سزایی بر سلامت فرزندان، خانواده و جامعه پیرامون آن‌ها دارد و چنانچه این موضوع نادیده گرفته شود، سلامتی خانواده و جامعه نیز دچار آسیب خواهد شد.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی زاهدان سرطان پستان را یکـی از عوامـل نگران کننـده در سلامتی زنـان عنوان کرد و افزود: این بیمـاری کـه در آن، سـلول‌های بدخیـم در بافـت پسـتان ایجـاد می‌شـوند و در ا کثـر کشـور‌های دنیـا بعنوان شـایعترین سـرطان در زنـان اسـت و در ایـران نیـز ایـن بیمـاری در صـدر سـرطان‌های زنـان قـرار دارد و بـروز آن در حـال افزایـش اسـت.

برچسب ها: بیمارستان ، سرطان ، درمان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.