سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تغییرات اقلیمی و سرنوشت خطرناک و ناشناخته‌ای که در انتظار زمین است

دانشمندان هشدار داده‌اند که انسان‌ها برای مقابله با بحران آب و هوا به اندازه کافی تلاش نمی‌کنند و جهان را به قلمرو خطرناک و ناآشنا سوق می‌دهند.

دانشمندان می‌گویند که قبل از سال ۲۰۰۰، میانگین دمای کره زمین ۱.۵ درجه سانتیگراد بالاتر از سطح قبل از صنعتی شدن نبود، در حالی که فقط در سال ۲۰۲۳، این رکورد طی ۳۸ روز شکسته شد و بر اساس گزارش جدید، ژوئیه امسال گرم‌ترین ماه طی شاید صد هزار سال گذشته بوده است.
 
این افزایش دمای بی سابقه، ناشی از فعالیت‌های انسانی بوده و توسط الگو‌های آب و هوایی مکرر موسوم به ال نینو که یخ‌های دریای قطب جنوب را با سرعت نگران کننده‌ای آب می‌کند، تشدید شده است و امسال حجم یخ در این قاره به پایین‌ترین سطح خود رسید.
 
اثرات مخرب فزاینده تغییرات آب و هوایی همچنین باعث شده است که آتش‌سوزی‌های جنگلی امسال در کانادا به بدترین حالت خود برسد و این کشور شاهد سوختن ۴۵ میلیون هکتار زمین بود. رکورد قبلی مربوط به سال ۱۹۸۹ بود که ۱۹ میلیون هکتار در آن سوخت.
 
اثرات تغییرات آب و هوایی به قاره آمریکا محدود نمی‌شود، در واقع، این گزارش نشان می‌دهد که این بحران حتی مناطقی را که معمولاً در معرض رویداد‌های شدید آب و هوایی نیستند نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. امسال شمال شرق چین متحمل سیل‌های شدید غیرمعمولی شد که بیش از یک میلیون نفر را آواره کرد.
 
باران‌های شدید در اوایل ماه جاری باعث سرریز شدن دریاچه‌ای یخچالی در ایالت سیکیم هند شد و پل‌ها و جاده‌ها را از بین برد و طوفان قدرتمند مدیترانه‌ای کل محله‌ها را در شهر درنا لیبی با خود برد. دانشمندان تأکید کرده اند که این‌ها تنها چند مورد از اثرپذیری‌های آب و هوایی است.
 
ویلیام ریپل، یکی از نویسندگان این مطالعه، بوم شناس دانشگاه ایالتی اورگان، گفت: واضح است که حیات در سیاره ما در محاصره است. روند‌های آماری الگو‌های بسیار نگران کننده‌ای از متغیر‌ها و بلایای مرتبط با آب و هوا را نشان می‌دهد.
 
وی افزود: ما همچنین پیشرفت کمی در زمینه مقابله انسان‌ها با تغییرات آب و هوایی پیدا کردیم.
 
دانشمندان می‌گویند که انسان‌ها سیستم‌های زمین را به سمت وضعیت بی ثباتی و خطرناک سوق می‌دهند و براین باور هستند که تا پایان این قرن، تقریباً یک سوم تا نیمی از مردم جهان که حدود سه تا شش میلیارد از جمعیت جهان را شکل می‌دهند، ممکن است به دلیل گرمای شدید و عدم دسترسی به غذا، مجبور به مهاجرت به مناطق دیگر شوند.

منبع: الیوم السابع

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۱:۴۴ ۱۴ آبان ۱۴۰۲
آمریکا کارایی بمراتب مهمتر از تغییرات اقلیمی داره اونم‌ تسلط کامل روی دنیاست