سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آغاز ساخت فضای شتابگر خطی در طرح چشمه نور قزوین

معاون علمی - فنی طرح چشمه نور ایران گفت: عملیات ساخت فضای فیزیکی برای استقرار شتابگر خطی در این طرح آغاز شده و تا پایان سال جاری تکمیل و به بهره برداری می‌رسد.

آرش صادقی پناهمعاون علمی - فنی طرح چشمه نور ایران گفت: با استقرار شتابگر خطی پژوهشگاه دانش‌های بنیادی در ساختمان آزمایشگاه تحقیق و توسعه چشمه نور ایران، امکان استفاده پژوهشگران از آن میسر خواهد شد.

وی اضافه کرد: این شتابگر خطی که بیش از ۹۰ درصد قطعات و تجهیزات آن در داخل کشور ساخته شده، دارای ۲ باریکه الکترونی و فوتونی است که قابلیت استفاده در طیف گسترده‌ای از آزمایش‌های علمی و پژوهشی را دارد.

صادقی پناه ادامه داد: در گام بعدی، انرژی این شتابگر به ۲۵ مگا الکترون ولت ارتقا خواهد یافت و با نصب یک ابزار الحاقی نوسان‌ساز در انتهای آن، تابش‌های همدوس مادون قرمز و تراهرتز نیز برای پژوهش‌های مختلف علمی و صنعتی فراهم می‌شود.

به گفته این مسوول، ساختمان آزمایشگاه تحقیق و توسعه این مجموعه در سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری رسید و هم اکنون فعالیت‌های عمرانی و زیرساختیِ این مجموعه نیز آغاز شده در دستور کار قرار دارد.

معاون علمی - فنی طرح چشمه نور ایران خاطرنشان کرد: فاز نخست آزمایشگاه چشمه نور ایران، شتابگری خطی با انرژی ۱۵۰ مگا الکترون ولت است که گام اول تحقیق و توسعه برای ساخت آن است.

چشمه نور ایران آزمایشگاهی علمی مبتنی بر شتابگر سنکروترون است که درسازه‌ای یکپارچه با زیربنای بیش از ۵۰ هزار متر مربع در شمال شهر قزوین در دست ساخت است.

برچسب ها: شتابگر ، پژوهشگران
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.