سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بلندترین قله آذربایجان شرقی آماده پذیرایی از کوهنوردان

رئیس گروه توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای اداره کل ورزش و جوانان آذربایجان شرقی گفت: با تکمیل زیرساخت‌های لازم بلندترین قله استان آماده پذیرایی از کوهنوردان شد.

آقای دهقان گفت: کوه جنوارداغی در ارتفاعات شمال شرقی شهرستان سراب با ارتفاع ۳۸۸۴ متر مرتفع‌ترین قله در طرح سیمرغ فدراسیون کوهنوردی کشور شناسایی شده و به ثبت رسیده است.

وی ادامه داد: با تکمیل تجهیزات و زیرساخت‌های لازم از جمله راه ارتباطی، احداث خانه کوهنورد و پایگاه امداد ونجات کوهستان شرایط صعود به این قله فراهم شد و با افتتاح این طرح در آذربایجان شرقی کوهنوردان می‌توانند با صعود به قله جنوارداغی به دریافت و اخذ گواهی طرح سیمرغ اقدام کنند.

دبیر طرح سیمرغ فدراسیون کوهنوردی و صعود‌های ورزشی کشور نیز گفت: این طرح از سال ۱۳۹۵ به عنوان یک طرح ملی و اقدام توسعه گرا در صنعت گردشگری کوهستان با نام سیمرغ کوه‌های ایران مورد تصویب قرار گرفت و شامل صعود به بلندترین قلل همه استان‌های کشور می‌شود.

آقای نظر افزود: آشنایی با جغرافیای کوهستانی و اقوام و جوامع محلی ایران، ایجاد زمینه برای توسعه پایدار گردشگری و کمک به کسب و کار و بهبود وضعیت اقتصادی کوهپایه نشینان و اهالی روستا‌ها و شهر‌های اطراف بلندترین قله‌های کشور در هر استان از مهمترین اهداف طرح سیمرغ است.

وی با بیان اینکه این طرح از سال ۹۶ وارد مرحله اجرایی شد افزود: تاکنون ۵۳۰ نفر از کوهنوردان با صعود به ۳۱ قله کشور در یک بازه زمانی مناسب موفق به اخذ گواهی طرح سیمرغ از فدراسیون کوهنوردی شده اند.

آقای نظر با اشاره به قرار گرفتن جنوارداغی سراب در موقعیت جغرافیایی و گردشگری مناسب گفت: در تیرماه پارسال با حضور سه گروه تخصصی آخرین ارتفاع این قله ۳۸۸۴ متر ارزیابی شد و پس از طی مراحل اداری به عنوان مرتفع‌ترین کوه آذربایجان شرقی در فدراسیون کوهنوردی کشور به ثبت رسید.

دبیر طرح سیمرغ فدراسیون کوهنوردی و صعود‌های ورزشی کشور با قدردانی از تلاش اعضای هیئت کوهنوردی سراب و خیران شهرستان در اهدای زمین و ساخت خانه کوهنورد گفت: با توجه به تامین تجهیزات و زیر ساخت‌های لازم از جمله آب، برق، گاز، تلفن، ارتباطات رادیویی و دوربین‌های حفاظتی این قله آماده صعود اختصاصی کوهنوردان است.

آقای  نظر ادامه داد: روز بیستم اردیبهشت ماه به عنوان روز جنوارداغی در تقویم ورزشی فدراسیون کوهنوردی کشور به ثبت رسیده است.

فرماندار سراب هم با تاکید بر لزوم توسعه صنعت توریسم در این شهرستان گفت: با توجه به قرار گرفتن موقعیت جغرافیایی جنوار داغی در دهستان صائین استفاده از طبیعت گردشگری و وجود سنگ نبشته اورارتویی نشتبان در روستای تاریخی نشت اوغلی و سنگ افراشته‌های قیخ قیزلار با قدمت هزاره‌های اول و دوم پیش از میلاد را از دیگر مزایای گردشگری در این منطقه بکر کوهستانی عنوان کرد.

آقای جهانی با بیان اینکه شهرستان سراب در تولید ماهی رتبه نخست استانی را دارا است افزود: مراکز و سد‌های پرورش ماهی و سفره خانه های سنتی در روستا‌های ایده لو و کلانتر این منطقه پذیرای مسافران و گردشگران است.

وی ادامه داد: شهرستان سراب با دارا بودن بیشترین جمعیت دامی استان قطب تولید لبنیات شمال غرب کشور محسوب می‌شود و گردشگران و کوهنوردان این مسیر ضمن بهره مندی ازطعم لذیذ لبنیات سنتی و ارگانیک منطقه با انواع صنایع دستی روستا‌ها نیز آشنا می‌شوند.

رئیس هیئت کوهنوردی سراب گفت: خانه کوهنورد و پایگاه امداد و نجات کوهستان جنوارداغی در زمینی به مساحت ۴۵۰ مترمربع به همت خیران ورزشی در کمتر از پنج ماه در روستای حیدرآباد از توابع دهستان صائین احداث شد.

آقای بلندی احداث سالن صخره نوردی، پناهگاه بزقوش و قرارگاه آبگرم معدنی روستای گردشگری اسبفروشان را از دیگر فعالیت‌های هیئت کوهنوردی سراب عنوان کرد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.