سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

تخریب زیست بوم نتیجه دلسوزی‌های بدون فکر/ خطر سگ‌های ولگرد برای انسان و طبیعت

مدیرکل دفتر حفاظت سازمان محیط زیست گفت: غذا دادن به حیوانات پرسه زن موجب افزایش جمعیت آن ها می شود و در نتیجه زیست بوم به خطر می افتد.

غلام‌رضا ابدالی مدیرکل دفتر حفاظت سازمان محیط زیست گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: حیواناتی اعم از سگ‌های ولگرد در سطح شهر‌های مختلف به خصوص مکان‌های خوش آب و هوا که خانه‌های مسکونی کمتری دارند، پرسه می‌زنند. این‌ها می‌توانند خطرات زیادی را برای طبیعت و انسان ایجاد کنند. حیواناتی که به اصطلاح به آن‌ها اهلی گفته می‌شود، در مناطق مسکونی  یا حاشیه این مناطق قرار دارند. نه تنها در کشور ما در بسیاری از کشور‌ها معضلاتی را به وجود آورده اند. بعضی از کشور‌ها با این موضوع برخورد‌های علمی و منطقی داشتند و توانستند آن را مهار کنند، اما برخی از کشور‌ها هم مانند ما فعلا نتوانسته اند موضوع را ریشه‌ای حل کنند.

او در ادامه تاکید کرد: وجود حیوانات بدون صاحب مثل سگ و گربه که در مناطق مسکونی و عرصه‌های طبیعی پرسه می‌زنند، می‌توانند خطرناک باشند. برای جوامع انسانی از این جهت خطرناک است که یک سری بیماری مشترک بین آن‌ها و انسان به وجود می‌آورد، زیرا این حیوانات مخزن بیماری‌ها هستند. از طرف دیگر احتمال دارد برخی از این حیوانات ولگرد بیماری هاری داشته  و خطراتی برای انسان‌ها ایجاد کنند. این حیوانات در محیط‌های طبیعی به عنوان معضل تلقی می‌شوند. البته بخشی از مشکلات حیات وحش را این حیوانات بدون صاحب تشکیل می‌دهند چرا که آن‌ها جمعیت حیات وحش طبیعی را مورد حمله قرار می‌دهند و زندگی طبیعی حیوانات دیگر  را بر هم می‌زنند.

مدیرکل دفتر حفاظت سازمان محیط زیست گفت تصریح کرد: سگ‌های اهلی و بعضی از سگ سانان وحشی  می‌توانند با یکدیگر جفت‌گیری کنند و در نتیجه گونه‌های دو رگه‌ای را به وجود آورند. این حیوانات می‌توانند در کنار خوی اهلی، خوی درنده گرگ‌ها را نیز دارا باشند. همین موضوع برای حیات وحش طبیعی و انسانی مشکل ایجاد می‌کند. سگ‌های پرسه زن و بدون صاحب که روی آن‌ها مدیریتی نیست، برای محیط‌های طبیعی و  انسان‌ها  خطرآفرین خواهند بود.

چه اقداماتی باید صورت بگیرد؟

ابدالی بیان کرد: اولین قدم داشتن  یک قانون مناسب  و درست است که دستگاه‌های ذی‌ربط را ملزم به انجام وظایفشان کند. تا به این ترتیب در صورت انجام نشدن وظیفه یکی از دستگاه‌ها امکان نظارت دستگاه‌های مسئول وجود داشته باشد. موضوع بعدی بحث آموزش‌های فراگیر است تا مردم بدانند چگونه باید با این حیوانات برخورد کنند. به دلیل مسائل احساسی و عاطفی که مردم ما به شدت از آن برخوردار هستند به حیوانات پرسه زن غذا می‌دهند و به این ترتیب جمعیت آن‌ها افزایش پیدا می‌کند و این موضوع زیست بوم را بر هم می‌ریزد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۳:۲۰ ۰۶ آبان ۱۴۰۲
سگ = دشمن محیط زیست