سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

افتتاح مرحله‌ی اول نخستین موزه نساجی سنتی شمال کشور در قاسم آباد چابکسر

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان گفت: فاز اول نخستین موزه نساجی سنتی شمال کشور در روستای پایین محله قاسم آباد چابکسر افتتاح شد.

ولی جهانی در حاشیه افتتاح این موزه با بیان اینکه از ۲ سال قبل کارگروهی در این راستا در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایجاد شد گفت: کارگروهی در این زمینه تشکیل و اعضای کارگروه متشکل از کارشناسان معاونت صنایع دستی به گیلان سفر کردند و از نواحی مختلف گیلان که ابریشم خیز بازدید کردند.

وی با اشاره به اینکه کارشناسان بازدیدی از شهرستان‌های صومعه سرا، رشت و لنگرود که از شهرستان‌های ابریشم خیز استان است داشتند افزود: پس از بررسی‌های لازم رودسر و منطقه قاسم آباد که به عنوان روستایی که قابلیت ایجاد موزه را هم داشته باشد انتخاب شد تا ضمن ایجاد موزه، احیاء هنر صنعت ابریشم نیز در آن ایجاد شود.

جهانی با بیان اینکه با مشارکت دهیاری و شورای روستای پایین محله قاسم آباد مدرسه بلااستفاده روستا با هزینه ۴۰۰ میلون تومانی مرمت و بازسازی شد گفت: بخشی از مبلغ هزینه شده توسط میراث فرهنگی، بخشی هم توسط خیرین و دهیاری روستا تامین و کار بازسازی انجام شد.

وی با اشاره به اینکه در فاز نخست ۲۰۰ قلم از اشیایی که متعلق به نساجی قدیم شمال کشور بود جمع آوری و در اتاق‌های این مدرسه توسط کارشناسان جانمایی شد و در معرض دید عموم قرار گرفت افزود : بنا بر این است در محوطه مدرسه که موزه تبدیل شده نمایشگاه و بازارچه دائمی صنایع دستی راه اندازی شود.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان گفت: بازارچه دائمی صنایع دستی تا پایان امسال در محوطه این موزه راه اندازی می‌شود و در مرحله‌ی بعدی نیز افرادی که بصورت سنتی کار می‌کنند بصورت زنده و حضوری در داخل مجموعه جانمایی شده تا هنرمندان صنایع دستی در مکان موزه صنایع دستی را تولید و عرضه کنند.

در حاشیه آیین افتتاح این موزه ، بازارچه موقت صنایع دستی ، نان و غذا‌های محلی با ۲۵ غرفه برپا بود .

حدود ۵۰۰ نفر در این جشنواره‌ که شامل آیین‌های سنتی، نمایش بومی محلی و موسیقی زنده سنتی اجرا شد بازدید کردند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.