سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اجرای زیر ساخت کلان داده در بخش سلامت در شرکتی دانش بنیان

شرکتی دانش بنیان در اصفهان موفق به اجرای زیرساخت کلان‌داده از جمله پردازش، ذخیره‌سازی و طراحی دریاچه داده برای بخش سلامت شده است.

 مدیرعامل این شرکت دانش بنیان ، مراحل اجرای این طرح را از سال 97 و اثربخشی آن را در امسال بیان کرد و گفت: در راستای رصد، پایش، تجزیه و تحلیل داده‌ها و در نهایت برنامه‌ریزی موثر در حوزه درمان، زیرساخت کلان‌داده پزشکی از جمله پردازش، ذخیره‌سازی و طراحی دریاچه داده را طراحی و تولید کرده که هم‌اکنون در نظام سلامت استان استفاده می شود.


رسول سامانی افزود: پرونده الکترونیک سلامت شامل اطلاعات مختلفی است که روی سرورهای وزارت بهداشت ذخیره می‌شود و برای استفاده نیاز به پردازش‌های پیچیده دارد و به همین دلیل زیرساخت کلان داده برای داده‌های سلامت بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان طراحی شد که ذخیره‌سازی و پردازش این اطلاعات را در استان امکان‌پذیر می‌کند.


او گفت: حجم اطلاعات در این حوزه با سرعت بسیاری تولید می‌شود و به همین سرعت باید جمع‌آوری، پردازش و ذخیره‌سازی شود.


 سامانی، این محصول دانش‌بنیان را در حوزه داده‌کاوی سلامت از چند منظر از اهمیت برخوردار دانست و افزود: از آنجا که کاربر این اطلاعات در گام اول وزارت بهداشت و مسئولان علوم پزشکی استان‌ها هستند، استفاده از این زیرساخت کلان‌داده کمک می‌کند توزیع دارو، برنامه‌ریزی و بودجه‌بندی مالی، استفاده‌های پژوهشی و آینده‌پژوهی پزشکی به نحو احسن اجرایی شود. یعنی با استفاده از این زیرساخت، داده‌هایی مانند رنج سنی، موقعیت جغرافیایی و سایر اطلاعات مربوط به بیماری‌ها جمع‌آوری و پردازش می‌شود که به برنامه‌ریزی برای رفع آن‌ها کمک می‌کند.


او گفت: مسئله مهم بعدی که با استفاده این محصول دانش آموز امکان‌پذیر می‌شود، پیش‌بینی ترندها و روندهای بیماری‌های مختلف از جمله بیماری‌های زمینه‌ای با استفاده از فناوری هوش مصنوعی است. این مهم در شناسایی پیک بیماری‌ها و مراجعات پزشکی و نهایتا برنامه‌ریزی موثر برای عبور از این پیک‌ها بسیار کمک‌کننده است.


مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان ادامه داد: این محصول مبتنی بر ساختارهای پزشکی ایران است و بنابراین با نمونه‌های خارجی متفاوت است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.