سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گردوی تویسرکان در آستانه ثبت جهانی در سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد(فائو)

فرماندار تویسرکان گفت: تویسرکان در سه ماه اخیر شاهد سه رویداد مهم و اثرگذار جهانی بود که توانمندی و ظرفیت‌های این شهرستان در مقیاس جهانی را معرفی کرد.

حسین افشاری بعد از ظهر امروز در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: ثبت جهانی کاروانسرای تاریخی فرسفج، قرار گرفتن گردوی تویسرکان در آستانه ثبت جهانی در سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (فائو) و انعقاد پیمان خواهرخواندگی با شهر نیکسار ترکیه سه رویداد مهم بودند که توانمندی و ظرفیت‌های تویسرکان در مقیاس جهانی را معرفی کرد.

وی افزود: در جهانی که معادلات و روند توسعه هر منطقه بر اساس ارتباطات گسترده و استفاده از علوم نوین و به روز و تجربیات موفق دیگران رقم می‌خورد، این سه رویداد جهانی از اثرگذاری بالایی در توسعه همه جانبه و پایدار تویسرکان برخوردار هستند.

وی با بیان اینکه باید ظرفیت‌های رشدآور تویسرکان را حفظ کرده و گسترش دهیم، تأکید کرد: یکی از مهمترین فعالیت‌ها برای تحقق این هدف، اجرای طرح جوان‌سازی درختان گردو با هدف جلوگیری از نابودی باغ‌های گردو و افزایش بهره‌وری از آنهاست.

افشاری خاطرنشان کرد: طرح جوان‌سازی درختان گردو، درختان جوان را جایگزین برخی درختان کهنسال و درختانی که به دلایلی همچون کمبود آب یا آفت‌زدگی، ثمردهی ندارند، می‌کند. در سفر به شهر نیکسار ترکیه برای انعقاد پیمان خواهرخواندگی با تبادلات علمی و فن آوری‌ها و تجربیات نوین به این نکته رسیدیم که می‌توان نوعی از درختان گردو را پرورش داد که حتی تا ۶۰ روز در مقابل نبود آب مقاوم هستند.

فرماندار تویسرکان، اشتراکات فراوان شهر‌های تویسرکان و نیکسار در زمینه‌هایی مانند اقلیم، جغرافیا، برخورداری از باغ‌های گسترده گردو و حتی برخی خرده فرهنگ‌ها را از مهمترین دلایل انعقاد پیمان خواهرخوانندگی بین این دو شهر عنوان و اضافه کرد: حفظ و توسعه کمی و کیفی باغ‌های گردوی تویسرکان به استفاده از پژوهش‌ها و فن‌آوری‌های جدید علمی نیاز دارد که باید رشته‌های مرتبط با این موضوع در دانشگاه‌های استان همدان فعالیت کنند.

وی ادامه داد: ایجاد و توسعه صنایع بسته‌بندی با نشان ویژه تجاری (برندسازی) و همچنین صنایع تبدیلی از مهمترین گام‌های اجرایی برای تثبیت جایگاه جهانی گردوی تویسرکان هستند که باید اجرایی شوند. ثبت جهانی گردوی تویسرکان، نتیجه تلاش‌ها و پیگیری‌های شش ساله مسئولان گذشته، انجمن گردو، اتاق بازرگانی، نماینده مردم تویسرکان در مجلس و همه دست اندرکاران این بخش است.

افشاری همچنین با اشاره به اینکه از مجموع ۳۵ هزار کارگاه تولید مبل و منبت استان همدان، هفت هزار و ۵۰۰ کارگاه در شهرستان تویسرکان هستند، متذکر شد: مهمترین مشکل کنونی فعالان این بخش، کمبود چوب و مواد اولیه است که با قیمت‌های بالا توسط دلالان از خارج از کشور وارد می‌شود. فعالان حوزه مبل و منبت تویسرکان می‌توانند از طریق اتاق بازرگانی، چوب مورد نیاز خود را با تخفیف بالا تأمین کنند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.