سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هیچ ورودی از حق‌آبه هیرمند نیامده است

سخنگوی صنعت آب ضمن اعلام این خبر که در یک ماهه گذشته هیچ ورودی از حق‌آبه هیرمند نداشتیم گفت شورای عالی آب ژرف تشکیل شده است.

عیسی بزرگ زاده، سخنگوی صنعت آب گفت: یک ماه از سال آبی جدید گذشته و همچنان هیچ ورودی از حق‌آبه هیرمند نداریم.

سخنگوی صنعت آب افزود: وضعیت چاه‌نیمه‌ها وضعیت خوبی نیست، میزان ذخایر فعلی چاه‌نیمه‌ها ۴۸ میلیون مترمکعب است که نسبت به زمان مشابه سال قبل کاهشی ۶۹ درصدی داشته و هم‌اکنون میزان پرشدگی چاه‌نیمه‌ها تنها ۳ درصد است.

وی افزود: درحال حاضر فعال‌ترین طرح‌های آبی را در سیستان‌وبلوچستان داریم و از نظر تمرکز نیروهای عملیاتی، بیشترین تمرکز در این استان است تا چالشی برای هموطنان در این استان در بحث تأمین آب نداشته باشیم.

سخنگوی صنعت آب در ادامه گفت: پروژه‌های آب ژرف در مرحله مطالعه هستند و تاکنون ۴ چاه در منطقه سیستان، یک چاه در منطقه بلوچستان و یک چاه در طبس حفاری شده است. تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت نفت، وزارت نیرو و معاونت علمی ریاست جمهوری امضا شده و وزارت نفت موظف به تأمین مالی ۱۰۰۰ میلیارد تومانی برای طرح‌های فناورانه و آب ژرف شد.

وی افزود: در دولت سیزدهم اتفاق مهمی که رخ داد بحث ساماندهی نهادی در بخش آب ژرف بود به‌طوری‌که شورای عالی آب ژرف با کمیته‌های تخصصی تشکیل شده است.

معاهده مربوط به آب رود هیرمند بین دولت وقت ایران و دولت افغانستان شامل ۱۲ماده و دو پروتکل‌ ضمیمه است که در تاریخ ۲۲اسفندماه ۱۳۵۱ (۱۳مارس ۱۹۷۳) در کابل به امضا رسیده است. ‌طبق ماده ششم این معاهده «افغانستان نباید دست به اقداماتی بزند که حق‌آبه ایران برای زراعت به‌طور کلی نامناسب شود یا به مواد شیمیایی حاصله از فاضلاب صنایع به‌حدی آلوده شود که با آخرین روش‌های فنی و معمول قابل تصفیه نبوده و استعمال آب برای ضروریات معدنی ناممکن و مضر شود.»

برچسب ها: حقابه ، طالبان ، هیرمند
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.