سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سطح زیر کشت دانه روغنی کاملینا در مهاباد به ۶۲ هکتار رسید

مدیر جهادکشاورزی مهاباد گفت: سطح زیر کشت دانه روغنی کاملینا در این شهرستان با افزایش پنج برابری به ۶۲ هکتار رسیده است.

صلاح الدین حق‌گوی مدیر جهادکشاورزی مهاباد گفت: کشت دانه روغنی کاملینا تا ۱۵ آبان ماه ادامه دارد که با توجه به ترویج مزایای کشت این محصول و تناوب زراعی آن، امسال کشت این دانه روغنی در مقایسه با پارسال افزایش داشته است.

وی اضافه کرد: پارسال در مجموع ۱۱ هکتار از مزارع این شهرستان به کشت کاملینا اختصاص یافت و بیش از ۲ تن محصول برداشت شد.

حق‌گوی افزود: پارسال به دلیل کاهش نزولات جوی، میانگین برداشت این محصول بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ کیلوگرم در هکتار بود که امسال انتظار داریم باتوجه به افزایش بارش‌ها این میزان به طور میانگین به ۴۰۰ تا ۵۰۰ کیلوگرم در هر هکتار برسد.

مدیر جهادکشاورزی مهاباد با بیان اینکه دانه روغنی کاملینا از قابلیت بسیار خوبی برای کشت در مزارع دیم برخوردار است، ادامه داد: این محصول از جمله گیاهان دانه روغنی مقاوم به خشکی و سرما است که در برابر آفات و بیماری‌ها مقاومت قابل توجهی دارد.

حق‌گوی با اشاره به امکان کاشت و برداشت مکانیزه این محصول گفت: کاملینا می‌تواند محصول مناسبی در چرخه تناوب زراعی غلات دیم باشد و بازده و سودآوری مناسبی در این اراضی داشته باشد.

وی با بیان اینکه قیمت خرید تضمینی این محصول حدود ۲ برابر گندم است، گفت: افزایش و بهبود تناوب در اراضی دیم، کاهش استفاده از سموم و کود‌ها و کاهش هزینه برای کشاورزان از دیگر مزایای کشت گیاه کاملینا بوده و از کشاورزانی که اقدام به کشت این نوع گیاه کنند، حمایت لازم انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: با توجه به اصلاح الگوی کشت و اهمیت این محصول در منطقه توصیه می‌شود که با هماهنگی و نظارت کارشناسان مراکز جهادکشاورزی نسبت به کاشت، داشت و برداشت آن اقدام شود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.