سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فعالیت ۲۰ هزار نفر در حوزه صنایع دستی آذربایجان‌شرقی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از اشتغال و فعالیت ۲۰ هزار نفر در حوزه صنایع دستی  استان خبر داد و گفت: اشتغال در این حوزه در حال افزایش است.

آقای حمزه زاده میزان اشتغالزایی رشته‌های مختلف صنایع دستی استان آذربایجان شرقی را وسیع دانست و با تاکید بر اینکه می‌توان با ارایه تسهیلات و برگزاری دوره‌های مختلف آموزشی رقم کنونی ۲۰ هزار نفر را افزایش داد گفت: صنایع دستی جزو حوزه‌هایی است که علاوه بر منافع و درآمد‌های اقتصادی در هویت بخشی و ارایه تاریخ و فرهنگ ایران اسلامی نقش موثری ایفا می‌کند.

وی مجموع رشته‌های زنده و فعال صنایع دستی آذربایجان شرقی را ۸۵ رشته اعلام و اظهار کرد: این رشته‌های متنوع و زیبا که هر کدام بیانگر تاریخ و نماد فرهنگی مناطق مختلف شهری و روستایی هستند دارای پیشینه‌های تاریخی طولانی هستند که در تلاشیم ضمن توسعه آموزش آنها با اجرای برنامه‌های تبلیغی، آموزشی و ترویجی جلوی نابودی آن‌ها را تا حد امکان و توان بگیریم.

آقای حمزه زاده سبدبافی، سوزن دوزی، سفالگری، گلیم بافی، معرق کاری و ساخت تابلو سنگ‌های با ارزش و مهمتر از آن‌ها صنایع مربوط به نقره کاری را از صنایع دستی جذاب و مشتری پسند آذربایجان شرقی بیان کرد و گفت: هر کدام از این رشته‌ها در شهرستان‌های مختلف رواج داشته و مورد اقبال گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته و روز به روز شاهد رشد صادرات در این زمینه‌ها هستیم.

وی ادامه داد: صنایع دستی همچون کیف، کفش، پوشاک ، برخی اقلام خانگی ، نقره کاری و معرق کاری از محصولات دست هنرمندان آذربایجان شرقی است که به دلیل کیفیت عالی مشتری‌های خوب از اقصی نقاط جهان به خصوص کشور‌های اروپایی دارد.

آقای حمزه زاده انتخاب شهر‌های تبریز، اهر و اسکو را به عنوان شهر‌های ملی تولید صنایع دستی فرش، گلیم و چاپ کلاقه‌ای مزیت بزرگ و مهم آذربایجان شرقی در جذب گردشگر برشمرد و گفت: با تلاش‌های انجام شده ثبت ملی شهر‌های سردرود به خاطر تولید تابلو فرش، کوزه کنان در حوزه سفالگری و ممقان دوزی در شهر ممقان در دستور کار اداره کل و وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قرار دارد.

وی برگزاری دهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی تبریز را یکی از اقدامات و برنامه‌های تقویمی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردگشری آذربایجان شرقی توصیف و اضافه کرد: حضور هنرمندان و فعالان صنایع دستی ۲۷ استان کشور در این نمایشگاه و ارایه آثار و محصولات هنری خود بیانگر پویایی این نمایشگاه است که سعی می‌کنیم سال آینده این نمایشگاه در سطح بین المللی برپا شود.

آقای حمزه زاده گفت:تخصیص ۲۲۵ غرفه برای فعالان صنایع دستی کشور در نمایشگاه تبریز پس از چهار سال وقفه نشانه‌ای خوب از استقبال هنرمندان است.

وی افزود:در ۲ سال اخیر افزون بر ۵۲ میلیون دلار انواع صنایع دستی از آذربایجان شرقی به کشور‌های مختلف جهان صادر شده است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.