سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یک منتقد سینما:

محور مقاومت به اقدامات امنیتی و مدیریت سینمایی برمی‌گردد

حسینی گفت: از آنجایی که محور مقاومت به اقدامات امنیتی، نظامی و مدیریت سینمایی برمی‌گردد، این دو هیچ وقت باهم منطبق نمی‌شوند.

سید محمد حسینی، منتقد سینما در برنامه «سینماچی» رادیو جوان در پاسخ به این سوال که چرا درباره ماجرای فلسطین فقط یک فیلم ماندگار آن هم «بازمانده» به خاطره‌مان می‌آید، گفت: سینمای مقاومت یا پیوست رسانه‌ای مقاومت یکی از ضعیف‌ترین عملکرد‌های رسانه‌ای ماست. 

حسینی ادامه داد: اگرچه ما در رسانه ضعیف عمل می‌کنیم، ولی در محور مقاومت ضعیف‌ترین عملکرد ممکن را داشتیم. اگرچه در سینما بجز «بازمانده» فیلم‌های دیگری مانند «۳۳ روز»، «ابو زینب»، «جشن تولد» و ... داشتیم، ولی برای سینمای ما حوزه مقاومت مسئله نبوده است. نه اینکه اهالی سینما دغدغه ساخت موضوعات این چنینی را نداشته باشند. 

به گفته این منتقد سینما، از آنجایی که محور مقاومت به اقدامات امنیتی و نظامی و مدیریت سینمایی برمی‌گردد، این دو هیچ وقت باهم منطبق نمی‌شوند. ما در اطلاع‌رسانی اخبار نتوانستیم آنطور که باید محور مقاومت را ترسیم کنیم، چه برسد به سینما! البته در این سال‌ها مستندسازان با غیرت و همت خود تلاش خوبی کردند و فیلم‌های مستند تا حدودی توانست گوشه‌هایی از ماجرای تلخ داعش را نقل کند.

وی در پاسخ به این سوال که همانطور که حاج قاسم سلیمانی در اوج نبرد با داعش بودند، همزمان در داخل کشور سد پیش‌روی مستندسازان را برداشت، تا پایشان به سوریه باز شود، تصریح کرد: بله، حاج قاسم سلیمانی وسط میدان آمد و گفت که باید روایت باشد؛ اگرچه تلفات دارد، ولی این تلفات هم بخشی از جنگ است. از طرفی، حاج قاسم با بچه‌های سینما ارتباط خوبی داشت. آخرین جلسات ایشان با آقایان مجیدی، درویش و حاتمی‌کیا بود، که درباره سینمای مقاومت صحبت کردند.

حسینی با بیان اینکه هرگز درک رابطه بین بدنه سینما با بخش نظامی شکل نگرفته، خاطرنشان کرد: واقعیت ماجرا این است که ترکیه جریان مقاومت را مصادره می‌کند. با وجود مسائل اقتصادی که اردوغان مسبب آن در ترکیه بود، ولی در انتخابات رای آورد و بخشی از آن بخاطر ساخت فیلم‌هایی بود که خود را قهرمان منطقه معرفی می‌کرد. در ماجرای کوهستان سنجار جنایتکار اصلی کشور ترکیه است، که با کرد‌های منطقه می‌جنگد. در فیلم «جان فدا» قهرمان داستان برای نجات وارد عمل می‌شود، در حالی خودِ ترکیه مسبب آن جنگ بوده است. همین ماجرا برای امریکا رخ می‌دهد و الا ماشاء‌الله فیلم‌هایی ساخته شود، که انگار آن‌ها مانع حضور تروریست‌ها شدند.

فیلم «جان فدا» اثری در ستایش وطن‌پرستی، جوانمردی، شجاعت و اراده سربازان ترک است که نه فقط برای خاک وطن بلکه برای حفظ جان مردمان مظلوم منطقه نیز هراسی از آتش دشمن ندارند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.