سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تا چند سال کودکان غربالگری می شوند؟

صفاری فرد گفت: غربالگری در کودکان ۳ تا ۶ سال به مدت ۱۰ سال توسط بهزیستی انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، در بسیاری از موارد به دلیل این که کودکان در سنین پایین تر مورد غربالگری قرار می‌گیرند در سنین بالاتر دچار مشکلات و اختلالات مختلفی می شوند. طبیعی است که خانواده ها نگران و ناراحت شوند اما اتفاق ناگوار و خطرناکی نخواهد بود فقط کافی است که خانواده ها به موقع اقدام کنند.

صفاری فرد، مدیرکل دفتر پیشگیری از معلولیت‌ها و تلفیق اجتماعی معاونت توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره غربالگری کودکان گفت: در غربالگری جامعه هدف ما درواقع کودکان ۳ تا ۶ ساله هستند زیرا در این سن می توان با تشخیص به موقع یعنی  زمان طلایی جلوی بسیاری از بیماری ها را در کودکان بگیریم.

 صفاری فرد تصریح کرد: با درمان و مداخلات درست و به موقع می توان از معلولیت کودکان جلوگیری کرد.این برنامه همیشه طی این ۳ سال اخیر از ابتدا سال یعنی فروردین ماه  شروع  می شود و در پایگاه های سیار و دائمی در حال انجام است. پایگاه های دائمی ما در بسیاری از مراکز مثبت زندگی در حال خدمت هستند. بعداز این که کودک غربال می شود در صورتی که اختلال بینایی برای او شناسایی و ثبت شود می توان به نوع بیماری او اختلال آمبلویی یا عیوب انکساری گفت و یا مشکلات آنوتومیکی. در صورت وجود این نوع بیماری ها در کودکان فورا به اپتومتریست ارجاع داده می شوند تا ارزیابی های لازم برای او صورت بگیرد.

او گفت: مداخلات لازم صورت گرفته و در صورت نیاز به چشم پزشکان ارجاع داده می شوند.اگر جراحی نیاز باشد هزینه کمک درمان داده و یا عینک برای کودک تجویز می شود. البته از سال گذشته ما با بنیاد ۱۵ خرداد یک تفاهم امضا کردیم  که قسمتی از کمک هزینه ها را تقبل کنند.

مدیرکل مراکز روزانه بهزیستی کشور بیان کرد: سال گذشته ما ۸۴ درصد کودکان ۳ تا ۶ سال را غربالگری کردیم و روند خوبی را نسبت به سال گذشته تجربه کردیم. امیدواریم همین روند هم امسال ادامه دار باشد. آمار را ما سالانه اعلام می کنیم که بتوانیم روند آمارگیری را درست انجام دهیم.  ماه به ماه استان ها  آمار را به ما می دهند تا قابل پیگیری تر باشد.

او تصریح کرد: غربالگری کودکان در استان های مختلف و شهرستان ها به همین صورت انجام می گیرد.در شهرستان ها معمولا به صورت سیار انجام می شود. غربالگری معمولا با  تعرفه دولتی انجام می شود ولی در روستاها و حاشیه های شهرها در صورت نداشتن شرایط مناسب و مشکلاتی اعم از فقر به صورت رایگان دریافت می کنیم.

مدیرکل مراکز روزانه بهزیستی کشور گفت: یک مزیت دیگر غربالگری این است که پیگیری و مداخلات درمانی به طور مداوم  انجام می شود. اگر مشخص شود کودک اختلال دارد همکاران ما به طور مداوم این کودکان را مورد بررسی قرار می دهند. ارزیابی سالانه صورت می گیرد تا مشخص شود مشکلات به چه اندازه برطرف شده و تا ۱۰ سال این کودکان زیر نظر مجموعه قرار دارند.  پرداخت کمک هزینه های درمانی و مداخلات با مجموعه غربالگری کودکان است.

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۱:۰۹ ۲۵ مهر ۱۴۰۲
میشه شرایط پرداخت هزینه رو بگید چه میزان رو میدن
نسرین مقامی
۰۹:۴۹ ۲۵ مهر ۱۴۰۲
میشه هزبنه پرداخت درمان رو گه میگید چقدره؟
ناشناس
۰۸:۳۱ ۲۵ مهر ۱۴۰۲
چه خوب تا ۱۰ سال زیر نظر میگیرند