سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تدوین پرونده ثبت میوان به عنوان روستای ملی کلاش بافی ایران

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان از برنامه ریزی برای تدوین پرونده ثبت میوان به عنوان روستای ملی کلاش بافی ایران خبرداد.

امین کوگانی معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان با اشاره به فعالیت بانون روستای میوان در کلاش بافی، گفت : میوان روستایی در بخش باینگان شهرستان پاوه است که تمام زنان آن به کلاش بافی مشغول هستند.

وی افزود: یکی از بانوان این روستا با نام فرشته حسینی برای اولین بار با آموزش کلاش بافی شروع به تولید این هنر دست می‌کند و در ادامه آن را در میان تمام بانوان روستا توسعه می‌دهد و اکنون همه آن‌ها در قالب یک تعاونی به کار تولید کلاش مشغول هستند.

معاون صنایع دستی استان اضافه کرد: یکی از اصلی‌ترین شاخصه‌های کلاش‌های تولیدی بانوان این روستا، تنوع در طرح و رنگ، متناسب با سلیقه نسل جدید است.

به گفته این مسئول، بخش عمده‌ای از کلاش‌های تولیدی بانوان میوان به خارج از کشور صادر می‌شود و اشتغالزایی خوبی را در این روستا به همراه داشته است.

وی خاطرنشان کرد: چندی پیش وزیر میراث فرهنگی در سفر به کرمانشاه از این روستا هم بازدیدی داشت و آن را افتخاری برای صنایع دستی کشور خواند.

کوگانی اعلام کرد: کار تدوین پرونده ثبت میوان به عنوان روستای ملی کلاش بافی در دستور کار میراث فرهنگی استان قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه کرمانشاه در حال حاضر سه شهر و یک روستای ملی دارد، عنوان کرد: دالاهو به عنوان شهر ملی تنبور، نودشه به عنوان شهر ملی گیوه، هرسین به عنوان شهر ملی گلیم و فش به عنوان دهکده ملی ساز‌های سنتی در کرمانشاه تاکنون به ثبت رسیده اند.

معاون صنایع دستی استان خاطرنشان کرد: علاوه بر روستای میوان، اقدامات اولیه برای تدوین پرونده کرندغرب به عنوان شهر ملی ابزارآلات فلزی انجام گرفته و انتظار می‌رود با همکاری مسئولین دالاهو بتوانیم این کار را به سرانجام برسانیم.

وی تاکید کرد: طی سال‌های گذشته تمام کارگاه‌های چاقوسازی و ابزارآلات فلزی در کرندغرب استانداردسازی شده اند که این امر زمینه را برای ثبت راحت‌تر آن در فهرست شهر‌های ملی ایران فراهم می‌کند .

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.