سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سامانه یکپارچه فروش خودرو، ابزار نظارتی برای کنترل بازار است

معاون وزیر صمت گفت: سامانه یکپارچه، ابزار نظارتی برای کنترل بازار و رضایت مشتریان است.

منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل‌ و نقل وزارت صمت در مصاحبه رادیویی درباره ورود خودرو‌های برقی به حمل‌ونقل عمومی از ماه آینده اظهار کرد: متخصصان از ۱۰ سال قبل مطالعه در مورد خودرو‌های برقی متناسب با جامعه ایران را شروع کردند و معاونت علم و فناوری و شرکت مپنا نیز تلاش‌های زیادی در این زمینه صورت دادند.

او افزود: فعالیت‌های صنعتی و تحقیقاتی خودرو‌های برقی از حدود یک دهه قبل شروع شد و در بخش سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری هم حدود ۶ سال قبل، دولت یک لایحه در مورد برقی سازی خودرو‌ها تدوین کرد؛ اما نهایتاً به علت عدم اعتقاد برخی نهاد‌های حاکمیتی به این موضوع، به تصویب نرسید.

معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت تصریح کرد: با این شرایط می‌توان گفت که تأخیر در تصمیم‌گیری ورود خودرو‌های برقی به کشور وجود داشته؛ اما در بخش تحقیقاتی و صنعتی تأخیر و تعللی وجود نداشت.

منطقی، وضعیت مصرف بالای بنزین در کشور را نگران‌کننده خواند و گفت: یکی از دلایل استفاده از خودرو‌های برقی همین مصرف بالای بنزین است و رفتن به سمت خودرو‌های برقی موجب تعدیل مصرف بنزین طی ۵ تا ۱۰ سال آینده خواهد شد.

این مقام مسئول با بیان اینکه آئین‌نامه این موضوع (شامل وظایف دستگاه‌های مختلف و تعریف مشوق‌ها) باید در هیئت دولت به تصویب برسد، افزود: علاوه بر وزارت صمت، وزارت نفت نیز باید مشوق‌هایی را ارائه کند. وزارت نیرو باید به تکمیل زیرساخت‌ها و وزارت علوم نیز به تغییر مفاد درسی و مباحث جدید بپردازد و همچنین معاونت علمی و فناوری هم باید بحث تکمیل زنجیره تأمین خودرو‌های برقی و طراحی‌ها و فناوری‌های جدید و پشتیبانی را دنبال کند.

منطقی تأکید کرد: جمع بزرگی از دستگاه‌ها و نهاد‌ها باید در این زمینه به ایجاد زیرساخت‌ها و پشتیبانی بپردازند و حمایت‌های لازم را انجام دهند.

معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت در پاسخ به این پرسش که سرانجام سامانه یکپارچه عرضه خودرو به کجا خواهد رسید، گفت: این، یک سامانه نظارتی برای کنترل بازار و مصرف سوخت و رضایت مشتریان است و نهایتاً برای اینکه عرضه و تقاضا تحت نظارت وزارت صمت و سازمان حمایت و شورای رقابت باشد، راه‌اندازی شد. همچنین با توجه به نارضایتی بالایی که از قرعه‌کشی وجود داشت نوبت‌دهی انجام شد. نکته سوم و مهم‌تر اینکه هر چقدر فضای بازار به سمت باز شدن حرکت کند و عرضه بیشتر از تقاضا باشد مردم می‌توانند خودشان ورود کنند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.