سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آب سد شیرین دره از مدار مصرف بجنورد خارج شد

قائم مقام شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی گفت: ورود سیلاب به سد شیرین دره و کاهش کیفیت آب سبب شد تا این سد از مدار مصرف بجنورد خارج شود.

منصور درتومی   اظهار کرد: بارش باران روزهای چهارشنبه و پنجشنبه هفته گذشته و ورود سیلاب به سد شیرین دره، سبب افزایش گل و لای در آب سد و کدورت آن شد و در این شرایط به ناچار آب این منبع از مدار مصرف شهروندان مرکز خراسان شمالی قطع شد.

وی افزود: مشکلی در تامین آب مورد نیاز شهروندان بجنوردی تا ۴۰ ساعت پس از قطعی آب سد وجود نداشت و افت فشار آب محسوس نبود اما به تدریج افت فشار آب در مناطق مختلف شهر ایجاد شده است.

قائم مقام شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی خاطرنشان کرد: نیاز شهروندان مرکز استان به آب آشامیدنی روزانه ۸۰۰ لیتر بر ثانیه است که نیمی از این میزان از سد شیرین دره در شهرستان مانه و سملقان تامین می شود و با وجود سیلاب، آب شرب به میزان ۴۰۰ لیتر بر ثانیه کاهش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: آب سد با کاهش تلاطم سیلاب و نشست گل و لای، زلال شده و پیش بینی می شود تا عصر امروز (شنبه) آب این دریاچه قابلیت ورود به مدار مصرف را داشته باشد.

سد شیرین دره واقع در شهرستان سملقان و در ۶۵ کیلومتری شمال غربی شهر بجنورد واقع شده و این دریاچه بزرگترین سد خراسان شمالی است که بر روی رودخانه ای به همین نام از سرشاخه ‌های رود اترک ساخته شد.

این سد با هدف کنترل و مهار سیلاب‌ها، تامین آب آشامیدنی مورد نیاز برای شهر بجنورد و روستاهای مسیر خط انتقال، آب مورد نیاز صنایع و تامین آب لازم برای بهبود و توسعه کشاورزی زمین‌های پایین دست ساخته شد.

عملیات ساخت این سد در مهرماه سال ۷۵ آغاز شد و در فروردین سال ۸۴ به بهره برداری رسید.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.