سرهنگ رابعه جوانبخت گفت : بررسی آمار فوتی در شش ماهه ابتدای امسال حکایت از آن دارد که ۵۰ درصد از تصادفات فوتی شهر تهران متاسفانه به موتورسیکلت سواران اختصاص دارد که عدد بالایی است.
وی بیان داشت : اگر بخواهیم به صورت دقیق تر این تصادفات را بررسی کنیم، ۴۴ درصد از این تصادفات به عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه باز می گردد یعنی موتورسوار با وسیله ای که سرعت بالایی دارد و بسیار ناپایدار است تردد می کند و چون نمی تواند موتورسیکلت خود را کنترل نمایند و به موقع ترمز بگیرد موجب حادثه می شود.
رییس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: در برخی موارد موتورسواران با خودرو و وسیله دیگری برخورد نداشتهاند ولی چون سرعت زیادی داشته و نتوانسته بودند موتورسیکلت خود را کنترل کنند واژگون شدهاند.
سرهنگ جوانبخت افزود : علت بعدی که ۲۱ درصد از علت تصادفات را به خود اختصاص داده است عدم توجه به جلو از سوی راکبین موتورسیکلت است که این علت در بین رانندگان خودرو نیز مشاهده میشود.
وی گفت: برخی موارد راکب موتورسیکلت با یک دست خود موتور را گرفته و با دست دیگر با تلفن همراه خود صحبت میکند و یا پیام می دهد که این موضوع بسیار خطرناک و حادثه ساز است.
وی افزود : علت سوم تصادفات موتورسواران به تغییر مسیرهای ناگهانی اختصاص پیدا می کند چرا که قدرت مانور این وسیله بسیار بالا است و می تواند بین خودروها به راحتی گردش کرده و مسیر خود را به یکباره تغییر بدهد.
رییس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ افزود: خیلی وقت ها موتورسواران بین خطوط حرکت نمی کنند و فکر می کنند که هر فضایی که بین خودروها باشد می توانند از ان تردد کرده و سریع تر برسند ولی خیلی از این موتوروسواران به مقصد خود نمی رسند چرا که در نقاط کور خودروها قرار می گیرند و توسط سایر رانندگان به خوبی دیده نمی شوند.
وی گفت : ماده ۱۶۵ آیین نامه راهنمایی و رانندگی به صراحت اعلام می دارد که موتورسیکلت سوراران نباید به موازات سایر خودرو ها و وسایل نقلیه حرکت کنند .
سرهنگ جوانبخت بیان داشت: حرکت خلاف جهت که عدد آن ۷ درصد است هم توسط برخی راکبین موتورسیکلت انجام می شود و چرا برخی موتورسواران فکر می کنند که چون موتورسوار هستند می توانند خیابان را خلاف جهت بروند و وارد پیاده رو شوند و حتی در برخی موارد برخی راکبین در مسیر بزرگراه آن هم بعد از رد شدن از یک خروجی مسیر را با سرعت و خلاف جهت طی می کنند و مسیر را خلاف جهت باز می گردند و این کار تاوان سنگینی را دارد و در اکثر موارد برخورد های شدید صورت می گیرد و آسیب دیدگی های شدید سر وگردن باعث فوت موتورسوار می شود.
وی افزود : با رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی می توان از بروز این حوادث تا حدود زیادی کاست و از تصادفات پیشگیری کرد.