سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

براتی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

کمک‌های آمریکا به اسرائیل در سطح کمک‌های مالی و تسلیحاتی باقی خواهد ماند

کارشناس مسائل بین‌الملل درباره عملیات طوفان الاقصی نکاتی را بیان کرد.

منصور براتی کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره طوفان الاقصی بیان کرد:  وارد پنجمین روز از جنگ غزه و اسرائیل شده ایم که در سه روز ابتدایی جنگ نشانه‌های زیادی از غافلگیری در جنگ از سوی اسرائیل وجود داشت.

وی ادامه داد: اولین نشانه‌ای که این غافلگیری را روشن کرد تلفات طرف اسرائیلی است که برخلاف روال قبل بسیار زیاد و بیش از هزار تلفات داشته است؛   تعداد زخمی‌ها نیز به ۲ هزار و ۵۰۰ نفر رسیده است و حدود ۲۰۰ نفر هم توسط نیرو‌های حماس کشته شدند که تمامی این‌ها تا امروز سابقه نداشته است و در هیچ کدام از جنگ‌هایی که اسرائیل در آن شرکت داشته و یا درگیری نظامی با چنین تلفاتی آن هم در مدت دو روز به اسرائیل وارد نشده بود.

براتی خاطر نشان کرد: مساله دیگر هم ابتکاری هست که گروه‌های مقاومت در این دور از درگیری‌ها در طوفان الاقصی رقم زدند و به این رژیم حمله کردند، در جنگ سیف القدس هم که در سال ۲۰۲۱ رخ داد برای اولین بار مقاومت در برابر جنایات اسرائیل به او حمله کرد و این برای دومین بار هست که ابتکار عمل در دستان طرف فلسطینی هست. مقاومت در سال‌های گذشته به قدرتی دست یافته است که برخلاف گذشته میتواند زمان جنگ را مشخص کند با اینکه طرف اسرائیلی در مدت سال‌های قبل در هر زمان که ارائه کرد اقدام به تحمیل جنگ به طرف فلسطینی کرده بود.

 کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شلیک تعداد ۳ هزار عدد موشک و راکت از سوی طرف فلسطنی نیز نشان دهنده آمادگی جریان مقاومت است. همچنین نفوذ تعداد زیادی از مردم فلسطین در شهرک‌های اسرائیلی اطراف غزه موضوع دیگری در جهت تقویت حماس هست که ما در سیف القدس نیز این موضوع را شاهد نبودیم. اسرائیل اعلام کرد که شهرک هایش را توانسته در اطراف غزه پاکسازی کند که البته مشخص نیست این ادعا تا چه میزان درست است و برای سنجش درستی این ادعا باید اقدامات بعدی را در نظر بگیریم. با این حال از روز قبل اسرائیل حملات خود را به غزه تشدید کرده است و حملات هوایی بی سابقه‌ای را داشته و تحدود ۱۸۰ هزار نفر آواره شدند و ۱۳۷ هزار نفر در پناهگاه‌ها و کمپ‌هایی که متعلق به سازمان ملل هست حضور دارند و این مساله نشان میدهد که وضعیت غیر نظامیان در غزه بسیار بغرنج شده است.

وی افزود: مساله بعد هم آماده سازی اسرائیل برای ورود زمینی به غزه هست که ممکن است اتفاق بیفتد و هنوز هم مطمئن نیستند که این اتفاق رخ دهد، زیرا این طرح ممکن است باعث ضرر خودشان هم بشود و وارد دامی شوند که مقاومت برایشان پهن کرده است و با یک مسائل و طرح‌های پیش بینی نشده رو به رو شوند. با این حال دیروز شاهد این بودیم که جبهه شمالی هم تا حدی فعال شد و درگیری‌هایی بین حزب الله لبنان و اسرائیل ایجاد شد و برخی از شهر‌های شمالی سرزمین‌های اشغالی دچار ناامنی شدند و ساکنان آن‌ها این شهر‌ها را ترک کردند. این روز‌ها برای اسرائیل بیش از هرچیز گسترش درگیری‌ها در شمال سرزمین‌های اشغالی و فعال شدن جبهه شمالی مهم است که میتواند معادلات اسرائیلی‌ها را برهم بزند باید دید که آیا این اتفاق رخ خواهد داد یا خیر. از سویی دیگر هم انتظار این را داریم که اسرائیلی‌ها بخواهند در غزه شدت عمل بسیاری انجام دهند و احتمالا تلفات انسانی هم در غزه افزایش خواهد داشت به خصوص در غیرنظامیان و کودکان.

براتی گفت: نکته بعدی هم که باید برآن تاکید کرد تلاش‌هایی است که در درون اسرائیل برای تشکیل یک کابینه اضطرار ملی صورت گرفته است که این خود نشان دهنده وضعیت بحرانی این رژیم هست و احتمال این وجود دارد که این کابینه در روز‌های بعد تشکیل شود؛ همچنین نیرو‌های اپوزیسیون اختلافات خود را با نتانیاهو کنار گذاشتند و ممکن است که در کوتاه مدت شاهد پیدایش کابینه اضطرار ملی در سرزمین‌های اشغالی باشیم تا بتوانند از طریق یکپارچی بیشتر وضعیت  را مدیریت کنند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا در پاسخ به سوالی درباره احتمال ورود آمریکا به این جنگ نیز بیان کرد:  به نظر میرسد که احتمال ورود آمریکا به این جنگ کم باشد، زیرا در جنگ‌های قبلی که اسرائیلی‌ها که در وضعیت بسیار بدتری قرار گرفته بودند از جمله جنگ یوم کیپور که در سال ۱۹۷۳ رخ داد آمریکایی‌ها مستقیما در آن جنگ هم وارد نشدند. فکر می‌کنم کمک‌های آمریکا به اسرائیل در سطح کمک‌های مالی و تسلیحاتی باقی خواهد ماند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۱:۵۰ ۲۰ مهر ۱۴۰۲
مگه چیز دیگه ای هم مهمتر از این دوتا هست. جنگ چیز خوبی نیست ودامن زدن به اون گناه بزرگیه. کشتن آدم بیگناه از هر نژاد ومذهب کار ناپسندیه
محمد
۱۱:۴۸ ۲۰ مهر ۱۴۰۲
دیگه امریکا می خواد چیکار بکنه که نکرده .یک سری آدم مظلوم و در محاصره همینجور بمب های سنگین میریزن تو پر ازدحام ترین منطقه دنیا که همش از آمریکا تامین میشه.
علی
۰۰:۳۵ ۲۰ مهر ۱۴۰۲
خب کمک به فلسطین هم مالی و تسلیحاتی انجام بشه
ناشناس
۰۰:۲۶ ۲۰ مهر ۱۴۰۲
امریکای کثیف برو به جهنم