سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مومن آباد سرخه؛ روستای پایتخت تولید گچ در ایران

روستای مومن آباد از توابع شهرستان سرخه با تولید سالانه ۳ میلیون و ۲۰۰ تن انواع گچ، بعنوان پایتخت این ماده معدنی در کشور شناخته شده است.

عبدالله مومن آبادی رئیس شورای اسلامی روستای مومن آباد گفت: بعلت وجود معادن گچ با خلوص ۹۹ درصد اطراف این روستا، حدود ۱۰۰ سال است که مردم مومن آباد از زمان استخراج دستی و کوره‌های هیزمی تولید گچ تا استقرار کارخانه‌های فرآوری امروزی با فناوری به روز دنیا نسل در نسل در این صنعت مشغول فعالیت هستند.

وی با بیان اینکه از مالک معدن تا مدیران کارخانه‌ها تا متخصصان خط تولید و امور اداری و کارگران حدود ۹۰ درصد از اهالی همین روستا یا وابستگان نسبی و سببی مومن آبادی‌ها هستند گفت: علاوه بر این هم اکنون بدلیل استقرار و فعالیت صنعت گچ در این روستا، یکی از مشاغل اصلی ساکنان و جوانان مومن آبادی انواع خودرو‌های سنگین معدنی و باربری و حمل و نقل مواد معدنی و محصول گچ است، بطوری که تقریبا همه خانواده‌ها حداقل یک خودرو سنگین برای کسب درآمد و معیشت خانوادگی در اختیار دارند.

مدیر اداره صمت شهرستان سرخه هم گفت: در جوار ۱۶ معدن اصلی گچ منطقه مومن آباد، ۱۶ واحد صنعتی فرآوری و تولید انواع گچ نیز مستقر است و هم اکنون بطور مستقیم ۶۷۰ نفر در این معادن و کارخانه‌ها مشغول کار هستند.

به گفته احمد بیگلری روزانه تا ۵۰۰ خودرو سنگین جهت نقل و انتقال ماده معدنی از معادن به کارخانه‌ها و نیز انتقال گچ‌های تولیدی به سایر استان‌ها و بنادر کشور در این روستا تردد دارند و علاوه بر تامین نیاز داخلی واحد‌های صنعت گچ روستای مون آباد حدود ۲ میلیون دلار در سال صادرات دارند.

روستای مومن آباد با حدود ۶۰۰ خانوار جمعیت در ۱۸ کیلومتری شهر سرخه قرار دارد.

برچسب ها: تولید گچ ، مواد معدنی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.