سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جشنواره خرمن و آیین های شادمانه در فومن برگزار شد

بمناسبت اختتامیه هفته گردشگری، جشنواره خرمن و آیین‌های شادمانه در فومن برگزار شد.

ولی جهانی افزود؛ پایان برداشت برنج در شهرستان فومن، با برگزاری جشنواره خرمن در روستای واقعه در خطیب گوراب و جشن و سرور و شکرگزاری شالیکاران و اجرای آئین‌های سنتی، چون عروس‌بران، لافند بازی و موسیقی سنتی همراه شد.

 مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان، با اشاره به فرهنگ غنی گیلان اظهار داشت: اولین جشنواره خرمن با برنامه‌ریزی و مطالعات تاریخی در مهرماه در شهر فومن برگزار شد.

 جهانی با اشاره به اینکه جشن خرمن ریشه در تمدن ایران زمین دارد افزود: نتایج مطالعات پژوهشگران نشان می‌دهد جشن خرمن از دوره ساسانیان برگزار می‌شد.
او با تاکید بر اینکه تقویت رویداد‌های فرهنگی و تاریخی از اهداف اداره کل میراث‌فرهنگی و گردشگری گیلان است گفت: تنظیم تقویم رویداد‌های تاریخی و فرهنگی گیلان در حال انجام است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان اضافه کرد: ۵۲ رویداد فرهنگی تاریخی از دوره ساسانیان تاکنون برای گیلان ثبت شده است.

جهانی رفع ایرادات ثبت جهانی ماسوله را مورد تاکید قرار داد و گفت: استان گیلان فرهنگ غنی دارد که برای حفظ آن باید برنامه ریزی و هزینه شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان گفت: با برگزاری این جشنواره‌ها علاوه برشناساندن ظرفیت‌های شهرستان می‌توان آیین و سنت‌های در حال فراموش شدن را احیا کرد.
جهانی با اشاره به مشارکت ادارات ورزش و جوانان، ارشاد، هلال احمر و هیات ورزش‌های بومی و‌محلی و دهیاری روستای خطیب گوراب در این جشنواره افزود: بر پایی جشنواره‌های متنوع یکی از راه‌های جذب گردشگر است.

او افزود: امیدواریم بتوانیم با برگزاری این جشنواره‌ها استعداد‌های موجود منطقه در کشاورزی، چون توت، برنج و صنوبر را بیشتر از پیش به همگان معرفی کنیم.

برچسب ها: جشنواره ، خرمن
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.