سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پوشش ریسک نوسانات قیمت با راه‌اندازی قرارداد آتی پسته

مدیر بازار مشتقه و صندوق‌های کالایی بورس کالا گفت: ماهیت ایجاد قرارداد آتی برای پوشش ریسک نوسانات قیمت است.

معاملات گواهی سپرده پسته بادامی از روز دوشنبه ۳ مهر در بازار مالی بورس کالای ایران آغاز و آیین افتتاح این معاملات روز پنج شنبه ۶ مهر (همزمان با برگزاری جشنواره ملی پسته مه‌ولات) برگزار شد. در طول یک هفته از آغاز معاملات پسته تاکنون (۶ روز کاری) در بورس کالا، ۷ هزار و ۵۶ گواهی سپرده پسته معادل ۷ هزار و ۵۶ کیلوگرم (۷ تن و ۵۶ کیلوگرم) پسته بادامی معامله شد.

اندازه هر گواهی سپرده کالای پسته بادامی در بستر بورس کالای ایران یک کیلوگرم است و معاملات آن در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ تا ۱۵ انجام می‌پذیرد.

بنا بر اعلام بورس کالا، با توجه به نوسان‌های قابل توجه قیمت پسته در سال و صادراتی بودن آن و اثر نوسان‌های نرخ ارز در تغییرات قیمتی این محصول، قراردادهای آتی پسته هم از روز سه شنبه ۴ مهر راه اندازی شد.

قرارداد آتی پسته بادامی که رحمان آراسته مدیر بازار مشتقه و صندوق‌های کالایی بورس کالای ایران در خصوص آن گفت: در قرارداد آتی فعالان بدون هیچ محدودیتی می توانند با کد مشتقه بورس کالا قرارداد آتی پسته را که بازارگردان هم دارد معامله کنند سر رسید های دور تر هم برای قرار داد آتی قطعا راه اندازی خواهد شد.

او در ادامه بیان کرد: کسانی که وارد قرارداد آتی می شوند می تواند با پرداخت کمتری از کل ارزش معامله سرمایه‌گذاری خود را انجام دهند به طور مثال اگر ارزش یک قرار داد پسته بادامی یک میلیون تومان باشد کسی که وارد این قرارداد می شود می تواند با پرداخت ۲۰ تا ۳۰ درصد معامله به عنوان ضمانت، وارد این قرارداد شود و از اهرم ایحاد شده استفاده کند. در کل ماهیت ایجاد قرارداد آتی برای پوشش ریسک نوسانات قیمتی است.

آراسته گفت: در نهایت هم بازار قرارداد آتی دو طرفه است یعنی مشتری می تواند هم در مقام فروشنده و هم خریدار باشد معاملات آن هم به شکل پیوسته است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.