سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رکن اساسی در محیط زیست آموزش و فرهنگ سازی است

نجیمی گفت: مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست از بِکرترین نواحی طبیعی کشور هستند.

علیرضا نجیمی سرپرست دفتر مدیریت زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت : سازمان حفاظت محیط زیست با توجه به وظایف ذاتی خود مسئول حفاظت بخش‌های مختلف سرزمین ایران در قالب چهارگانه پارک‌های ملی مناطق حفاظت شده، پناهگاه‌های حیات وحش، آثار طبیعی ملی است که این مناطق در سراسر کشور پراکنده هستند.

او بیان کرد:در حال حاضر ۳۰۹ منطقه در قالب مناطق چهارگانه در سراسر کشور وجود دارد که حدوداً ۱۱/۵ کلیومتر و ۱۹ میلیون هکتار از مساحت کشور را شامل می‌شوند. 

نجیمی تصریح کرد: مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست از بِکرترین نواحی طبیعی کشور هستند که تنوع این مناطق از حیث غنایی گیاهی و جانوری آبی و خشکی، کوهستانی، دریایی و رودخانه‌ای و کویری چشم گیر است. 

او در ادامه گفت: اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست در راستای سیاست اجرایی با برنامه‌های حفاظتی و تفرجی در مناطق تحت مدیریت به صورت تیتروار به این شکل است؛ برنامه ریزی و مدیریت طبیعت گردی، براساس اصول و مبانی توسعه پایدار در مناطق تحت مدیریت، شناسایی و معرفی جاذبه‌های طبیعی و زیستی مناطق تحت مدیریت با قابلیت جذب گردشگر،تهیه و تدوین دستورالعمل‌ها و ضوابط و برنامه‌های اجرایی طبیعت گردی که بالغ بر ۳ دستورالعمل بوده است.

رکن اساسی آموزش و فرهنگ سازی است 

او گفت: یکی از ارکان مهم آموزش و فرهنگ سازی مردم در برابر حفاظت محیط زیست است. سازمان هم در همین راستا برنامه‌های آموزشی مختلفی را برای همه اقشار کشور در نظر گرفته است. مردم به صورت مجازی و حضوری می‌توانند در این برنامه‌ها حضور پیدا کنند. 

نجیمی تصریح کرد: نکته مهمی که وجود دارد؛ در چند سال اخیر دولت مردمی سیزدهم به نوعی با رویکرد‌های جدید در حفاظت مواجه شده است. ما در سازمان حفاظت محیط زیست تغییر روش حفاظت داریم. به این معناست که از روش‌هایی که فقط و تنها حفاظت معمولی باشد، دیگر نیست.

او بیان کرد:ما به سمت روش‌های نوین و پایدار رو آورده ایم که یکی از این تغییرات روش‌های محافظت اکوتوریست و گردشگری است. برای این که بتوانیم مدیریت کنیم، یکی از برنامه‌های راهبردی سازمان همین بحث طرح‌های مدیریت مناطق است.

او در ادامه بیان کرد:در طرح‌های مدیریت زمانی که پهنای مناطق طبقه بندی می‌شوند فعالیت‌ها به طور ویژه‌ای ارائه می‌شوند، اما ایجاد روش‌های معقول و مطلوب در کارایی حفاظت محیط زیست و طبیعت از برنامه‌هایی است که به شدت در سازمان دنبال می‌شود. 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.