سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آغاز هشتمین مرحله کاوش در محوطه ازبکی

هشتمین مرحله کاوش در محوطه ازبکی بعد از بیست سال وقفه آغاز شد.

مدیر اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان نظرآباد گفت: فصل هشتم کاوش های باستان شناسی تپه باستانی ازبکی نظرآباد با حضور کارشناسان ارشد دیرینه شناسی کشور از ابتدای پاییز امسال آغاز شده است.
شهرکی گفت: فصل هشتم کاوش‌ها در تپه ازبکی مربوط به زمان پیش از تاریخ به سرپرستی مهرداد ملک زاده از برترین باستان‌شناسان کشور انجام می‌شود.
وی اظهار کرد: در تپه ازبکی از حدود ۲۰ سال پیش به سرپرستی یوسف مجیدزاده در قالب ۶ فصل، پژوهش‌های جدی انجام شده که منجر به چاپ سه یا چهار جلد کتاب شده است.
شهرکی افزود: فصل هفتم کاوش‌ها نیز گمانه زنی به منظور تعیین عرصه و حریم و لایه‌نگاری به سرپرست یوسفی زُشک انجام شد.
وی گفت: این کاوش‌ها با هدف بازخوانی کاوش‌های پیشین و همچنین عملیات حفاظتی و مرمتی برای حفاظت از این آثار تاریخی انجام می شود.
شهرکی گفت :محوطه باستانی ازبکی یکی از آثار شاخص باستانی کشور است که نمونه خشت ۹ هزارو پانصد ساله این محوطه در سازمان ملل متحد نگهداری می شود.
وی افزود: در هشتم مهر سال ۱۳۵۲ این محوطه به ثبت ملی رسید و با مصوبه شورای فرهنگ عمومی نظرآباد این روز به عنوان روز فرهنگی و ازبکی به عنوان نماد این روز انتخاب شد.
مدیر اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی شهرستان نظرآباد گفت: دبیرخانه ثبت جهانی ازبکی نیز کار خود را آغاز کرد و امید می رود این کاوش و اقداماتی از قبیل ایجاد سایت موزه روند ثبت جهانی محوطه باستانی ازبکی را سرعت ببخشد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.