سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

۲ میلیون و ۸۳۳ هزار واکسیناسیون دام در زنجان انجام شد

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: ۲ میلیون و ۸۳۳ هزار واکسیناسیون انواع دام سبک و سنگین علیه بیماری‌های مشترک انسان و دام در استان انجام شد.

محمد باقرحاج‌ کاظمی مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: همه ساله گروه های دامپزشکی بخش دولتی و غیردولتی، برنامه پیشگیرانه واکسیناسیون رایگان علیه بیماری‌های خسارت‌زای دامی و بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان را انجام می دهند.

وی اضافه کرد: تب برفکی یک بیماری دامی است که با ایجاد تب شدید، آبریزش از چشم، ریزش کف از دهان، زخم شدن دهان و سم و لنگش حیوان آغاز و منجر به کاهش تولید شیر خام، گوشت و کاهش باروری و بروز تلفات در دام های جوان می شود.

این مسئول با بیان اینکه بیماری تب برفکی در صورت بروز، موجب خسارت اقتصادی به صنعت دامپروری می‌شود، گفت: انجام واکسیناسیون به موقع به عنوان یکی از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از این بیماری شناخته شده است.

وی به واگیری بالای بیماری تب برفکی اشاره کرد و گفت: ۴۷۸ هزار و ۸۲۲ رأس دام سبک و سنگین در 6 ماهه گذشته بر علیه بیماری تب برفکی در استان ایمن سازی شدند.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان ادامه داد: بیماری بروسلوز بیماری مشترک بین انسان و دام است که علاوه بر کاهش تولید، ضرر و زیان اقتصادی فراوانی را به دامداران وارد می کند که در این مدت، ۲۱۸ هزار و ۹۹۸ رأس دام سبک و سنگین علیه بیماری بروسلوز واکسینه شدند.

وی اضافه کرد: در راستای پیشگیری از بیماری‌های قابل انتقال به انسان، از ابتدای سال تاکنون ۶ هزار و ۷۶۷ مورد آزمایش تب مالت و ۹ هزار و ۴۳۲ مورد آزمایش سل انجام شد.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان به واکسیناسیون ۲۵۹ هزار و ۷۴۹ رأس دام شامل گاو، گوساله، گوسفند، بز و تک سمی علیه بیماری شاربن در۶ ماهه گذشته اشاره کرد و گفت: نام دیگر این بیماری سیاه‌زخم بوده که یک بیماری عفونی و قابل‌ انتقال‌ بین ‌انسان‌ و حیوان‌ است.

وی همچنین واکسیناسیون بیش از ۸۸۲ هزار رأس گوسفند و بز علیه بیماری آبله را یادآور شد و گفت: آبله بیماری‌ ویروسی حادی است که موجب ایجاد خسارت‌های اقتصادی زیاد و تلفات دامی در گوسفند و بز می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان ادامه داد: طاعون نشخوارکنندگان کوچک، یک بیماری ویروسی بسیار واگیر در گوسفند و بز است که قابل انتقال به انسان نیست و صرفا نشخوارکنندگان کوچک را درگیر می‌کند و به علت تلفات بالایی که در گله ایجاد می‌کند از بعد اقتصادی بسیار حائز اهمیت است.

وی اظهار داشت: بیش از ۹۷۳ هزار رأس دام سبک از مجموع این دام‌ها علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک واکسیناسیون شدند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.