سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پیش‌بینی صادرات ۲۰۰ میلیون دلاری دارو و تجهیزات در سال جاری

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به صادرات دارو به ۵۰ کشور دنیا پیش‌بینی کرد در سال جاری حجم صادرات دارو به ۲۰۰ میلیون دلار برسد.

حیدر محمدی گفت: تحریم‌های ظالمانه در تمام حوزه‌ها به ویژه سلامت اعمال می‌شود به طوری که برخی از دارو‌های شیمی درمانی، تالاسمی و پروانه‌ای در اختیار ایران قرار نمی‌دهند.   

به گفته وی، دارو،  واکسن کرونا و دستگاه شتاب دهنده خطی را در دوران اعلام تحریم‌های ظالمانه در ایران و توسط دانشمندان کشور تولید شدند.  

رئیس سازمان غذا و دارو  با اینکه شرایط انتقال ارز بهتر شده و همین موضوع سبب بهبود تامین دارو شده است، گفت: برای سال جاری سازمان برنامه و بودجه ۳۰هزار میلیارد تومان تسهیلات برای شرکت‌های حوزه دارو در نظر گرفته است. اصلاح سیاست‌های ارزی باید انجام می‌شد و این امر کاری درست است.  

او اضافه کرد: سازمان غذا و دارو ۱۰۵ هزار میلیارد تومان برای مابه التفاوت قیمت ارز درخواست کرده که مجلس ۶۹ هزار میلیارد تومان را  تصویب کرده است.  

محمدی در ادامه با اشاره به اینکه تابستان سال جاری بدون کمبود سرم گذشت و الان دو تولید کننده فاکتور هشت در کشور داریم که به میزان حدود یکسال این دارو در ایران تولید شده، گفت: تمام مجوز‌ها و ترخیص‌ها از گمرک توسط سامانه تی تک رصد می‌شود. بیش از ۱۳۰۰ قلم دارو از داروخانه استعلام گرفته می‌شود همچنین ۶۰۰ قلم تجهیزات پزشکی از مراکز درمانی استعلام گرفته خواهد شد.  

او ادامه داد: برنامه ریزی برای تامین دارو بر اساس اطلاعات استعلام‌ها خواهد بود که اگر این استعلام‌ها نبود اطلاعات ما برای تامین دارو خام بود.  اگر استعلام از شیر خشک‌های رگولار انجام نشود احتمال بروز قاچاق خواهد بود.   

رئیس سازمان غذا و دارو  واردات دارو را دو میلیارد دلار  پیش بینی کرد و گفت احتمال می رود در سال جاری صادرات ۲۰۰ میلیون دلاری با توجه به آمار شش ماهه اول کشور داشته باشیم. الان به بیش از ۵۰کشور دنیا از جمله اروپا صادرات دارو و تجهیزات پزشکی انجام می‌شود.   هر کالایی که در داخل کشور تولید شود و به شرط حفظ کیفیت  و تامین نیاز داخل،  واردات آن ممنوع است.  

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.