سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

به همت شرکت‌های دانش‌بنیان؛

۹۹ درصد تجهیزات وزارت نیرو در کشور تولید می‌شود

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق گفت: ۹۹ درصد تجهیزات حوزه وزارت نیرو و ۹۵ درصد تجهیزات توزیع برق به همت شرکت‌های دانش بنیان در داخل کشور تولید می‌شود.

روز‌های تابستان را در حالی سپری کردیم که به واسطه مدیریت مصرف برق در بخش‌های مختلف خبری از خاموشی‌های گسترده و ناگهانی به ویژه در بخش خانگی نبودیم.

پایداری شبکه برق هم علیرغم همه محدودیت‌ها به صورت کامل تأمین شد. از جمله بخش‌های مهمی که در مدیریت بار مصرف برق در تابستان امسال تعامل بسیار خوبی با وزارت نیرو و شرکت توزیع نیروی برق استان داشت و موجب تأمین پایداری شبکه برق شد، بخش‌های صنایع و کشاورزی بود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری به تبیین دستاورد‌ها و برنامه‌ای آتی در حوزه برق پرداخت.

خواجه وند اظهار کرد: مهمترین طرح‌های صنعت برق در هفته دولت به بهره بردار رسید بیش از ۱۵۳ طرح زیرساختی بود که در بهسازی و توسعه شبکه‌های توزیع برق اتفاق خوبی رقم زد. البته در کنار طرح‌های زیرساختی اعم از طرح‌های روشنایی، طرح‌های مرتبط با کنترل گذر اسپیکر‌های مرتبط با هوشمندسازی که در مجموع حدود ۱۵۱ میلیارد تومان اعتبار در بر داشت. در این راستا شهرستان قزوین با ۴۴ طرح بالغ بر ۴۲ میلیارد تومان بالاترین رقم ریالی را به خود اختصاص داد. پس از آن البرز با ۱۹ و بوئین زهرا با ۱۸ و آبیک با ۱۷ طرح در رتبه‌های بعدی قرار داشتند.

وی عنوان کرد: در زمینه توسعه شبکه توجه ویژه به مناطق کم برخوردار در دستور کار قرار گرفته است. در کنار این موضوع ترمیم نقاط آسیب پذیر شبکه در حال انجام است. با اجرای طرح بهارستان در سال گذشته شبکه برق حدود ۱۵۳ روستا با اعتباری بالغ بر ۱۱۶ میلیارد که ۹۵ میلیارد آن در حوزه بهسازی و اصلاح و ۲۱ میلیارد در حوزه توسعه و احداث زیرساخت‌های روستایی بود.

خواجه وند گفت: در حوزه تعویض سیم با کابل خودنگهدار یکی از بهترین عملکرد‌ها به استان قزوین اختصاص یافت که از ابتدای سال تاکنون حدود ۳۲۰ کیلومتر این طرح انجام شده است. در خصوص طرح‌های فیبرنوری هم در سال گذشته حدود ۷۴ کیلومتر برنامه ریزی و به مرحله انجام رسید و امسال هم ۱۲۰ کیلومتر در دستور کار قرار دارد. با اجرای طرح‌های تعویض قطعا مسائل مرتبط با سرقت بسیار کاهش یافته که حدود ۴۴ درصد بوده است. در این راستا تاکنون حدود یک هزار کیلومتر طرح تعویض سیم انجام شده است و امیدواریم تا سال ۱۴۰۴ به طور کامل همه کابل‌ها تعویض شوند.

وی گفت: در زمینه هوشمندسازی و اتوماسیون نیز با تغییر و تعویض کنتور‌های قدیمی حوزه صنعت و کشاورزی و اداری و مشترکان پرمصرف در اولویت قرار داشتند. در حوزه وزارت نیرو خوشبختانه ۹۵ درصد تجهیزات بومی شده است و در حوزه توزیع این رقم به ۹۹ درصد رسیده است که شرکت‌های دانش بنیان در این زمینه نقش بسیار موثری داشتند. واحد تحقیق و توسعه شرکت توزیع نیروی برق هم با اکثر دانشگاه‌های مرتبط تفاهم نامه همکاری منعقد کرده است. تعریف پروژه IOT اینترنت اشیا در مباحث مرتبط با کنترل پذیری و هوشمندسازی از جمله این طرح هاست.

خواجه وند گفت: تلاش ما بر اینست که ناترازی در حوزه برق به حداقل برسد و در این زمینه مدیریت مصرف بسیار مهم است. در این راستا شاهد بودیم که خاموشی‌های بی برنامه و افسارگسیخته دو سال گذشته به هیچ وجه اتفاق نیفتاد و علیرغم افزایش دما این مشکل مدیریت شد.

خواجه وند گفت: برنامه‌های شرکت توزیع نیروی برق به سمت تقاضا و مدیریت مصرف نهادینه شده است و توزیع عادلانه در دستور کار قرار دارد. البته در اواسط مردادماه که بازه افزایش دما تقریبا در کل کشور اتفاق افتاد مدیریت کلان دچار چالش بود، اما به لطف خداوند و با همکاری نهاد‌های صنعتی و مردم، پایداری شبکه برقرار شد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان گفت: مصرف برق در طول امسال افزایشی بوده است و استان قزوین جزو استان‌های پرمصرف محسوب می‌شود. اوج مصرف استان در تیرماه با ۶/۸۸ مگاوات اتفاق افتاد که رشد ۸/۴ درصدی نسبت به سال گذشته را شاهد بودیم که البته میانگین جهانی بالاتر از این رقم است.

وی تصریح کرد: در حوزه مصرف، نیاز استان تقریبا بین هزار و پنجاه تا هزار و صد مگاوات است. این میزان مصرف در بهمن سال گذشته حدود ۸۸۶ مگاوات بوده است. در بحث تولید هم با در نظر گرفتن میزان تولید نیروگاه شهید رجایی که حدود دو هزار مگاوات است باید بگویم میزان برق تولیدشده در نقاط مختلف وارد شبکه توزیع می‌شود و نمی‌توان به صورت نقطه‌ای مقایسه کرد به عنوان مثال قزوین زیرمجموعه برق منطقه‌ای زنجان فعالیت می‌کند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق گفت: در زمینه مدیریت مصرف، تفاهم نامه‌هایی که امضا شد بخصوص کار رسانه‌ای که توسط صداوسیما انجام شد در مدیریت مصرف بسیار مهم بود و با فرهنگ سازی و همکاری مشترکان شاهد مدیریت مصرف در ساعات مختلف بودیم. پوشش مداوم میزان مصرف برق در صداوسیمای مرکز قزوین، مصرف ۱۸۹ کیلووات ساعت برق در سال گذشته را علیرغم افزایش نزدیک به ۱۲ هزار مشترک خانگی مدیریت کرد.

برچسب ها: شرکت برق ، تولید برق
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.