سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تعادل در قیمت گندم راهی برای رضایت کشاورز و جلوگیری از قاچاق

تعیین قیمت ۱۹۵۰۰ تومانی برای گندم در سال ۱۴۰۳ می‌تواند بسیاری از مشکلات کشاورزان را حل کند.

گندم از جمله کالا‌های استرتژیکی است که کشورمان به آن وابستگی زیادی دارد، اما این کالای استراتژیک همواره در قیمت گذاری و کسب رضایت گندمکاران فراز و نشیب زیادی داشته است.

تعیین قیمت ۱۵ هزار تومانی برای گندم برای سال ۱۴۰۲ از طرف دولت با اعتراض کشاورزان مواجه شد.

علیقلی ایمانی، مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران کشور از اعتراض شدید کشاورزان به نرخ ۱۵ هزار تومانی خرید تضمینی گندم خبر داده بود و گفته بود: اگر نرخ خرید تضمینی گندم کمتر از ۱۷ هزار تومان باشد به‌صرفه و منطقی نیست.

اعتراض به قیمت ۱۵ هزار تومانی گندم باعث شد تا در تعیین قیمت گندم برای سال ۱۴۰۳ بازنگری شود و نرخ آن ۱۹۵۰۰ اعلام شود. قیمتی که توانسته رضایت کشاورزان را در پی داشته باشد.

علیرضا عباسی، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان در این باره گفت: شورای قیمت گذاری کشاورزی، قیمت گندم را برای سال آینده ۱۹۵۰۰ تومان تعیین کرد و ما باید این را برای در اسفند در بودجه ۱۴۰۳ بیاوریم.

وی اظهار کرد: برداشت گندم از فروردین شروع می‌شود و تا الان خرید گندم با قیمت ۱۵ هزار تومان سال قبل انجام شده لذا الان قیمت ۱۹۵۰۰ تومان را برای بودجه ۱۴۰۳ تعیین می‌کنند تا در سال ۱۴۰۳ اجرا شود.

عباسی درباره تفاوت قیمت گندم در ایران و جهان بیان کرد: قیمت جهانی گندم الان حدود ۳۰۰ دلار با هزینه حمل و نقل است لذا قیمت ۱۹۵۰۰ تومان قیمت خوبی است که هم رشد تولید دارد و هم برای تورم نگرانی نخواهد داشت همچنین باعث می‌شود به طور مستقیم و معکوس قاچاق صورت نگیرد مثلا اگر قیمت داخل کشور از بیرون گرانتر باشد ممکن است از خارج گندم وارد شود یا اگر بیرون گرانتر باشد از کشور ما به آنجا قاچاق شود، اما اگر قیمت منطقی باشد این اتفاق نمی‌افتد.

عضو کمیسیون کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس بیان کرد: قاچاق گندم در صورتی انجام می‌شود که قیمت گندم در خارج از کشور خیلی بیشتر از داخل باشد، اما قیمت گندم نه با ارز‌های ترجیحی و نیمایی بلکه با ارز بازار آزاد و دلار تلگرامی هم در نظر بگیریم دور و بر ۱۵ الی ۱۶ هزار تومان است لذا مزیتی ندارد که بخواهند قاچاق کنند.

وی اضافه کرد: قاچاق زمانی صورت می‌گیرد که گندم در دنیا کم باشد لذا اگر کمبود گندم وجود داشته باشد و عرضه و تقاضا با هم جور درنیاید قاچاق اتفاق می‌افتد، اما اگر عرضه و تقاضا سر جای خود باشند چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد.

عباسی تصریح کرد: پارسال در جنگ روسیه و اوکراین که برای خرید و فروش نکردن گندم نگرانی وجود داشت، خرید و فروش انجام شد، چون کشور‌ها به فروش آن نیاز دارند و ارز می‌خواهند و سال بعد هم می‌خواهند کشت کنند و باید انبارهایشان را تخلیه کنند.

منصورعلی زارعی کیاپی، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس هم در خصوص قیمت ۱۹۵۰۰ تومانی گندم برای سال ۱۴۰۳ گفت: با توافق و بررسی‌های به عمل آمده به قیمت ۱۹۵۰۰ تومانی برای خرید تضمینی گندم رسیدیم و این نرخ بر اساس تورم تعیین شده است.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس بیان کرد: باید برای افزایش سطح زیر کشت گندم مشوق‌های بیشتری مدنظر قرار بگیرد تا در مسیر رسیدن به خودکفایی مشکلی رخ ندهد.

خودکفایی گندم که یک بار در کشور در سال ۱۳۸۳ محقق شد امری بود که چهار سال بعد به واردات منجر شد و خودکفایی گندم پایدار نماند، اما قاچاق گندم به خارج از کشور امری است که به دلیل کاهش ارزش پول ملی ایران نسبت به کشور‌های همسایه بسیار محتمل به نظر می‌رسد چرا که دلالان گندم با مبلغ ناچیزی که بر روی قیمت مصوب داخل کشورمان می‌گذارند کشاورز را متقاعد به فروش محصول خود می‌کنند که این امر با قیمت ۱۹۵۰۰ تومانی در سال آینده می‌تواند کاهشی شود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۳:۰۱ ۰۵ مهر ۱۴۰۲
گندم با کارشناسی خودتون باید بابا بیست و پنج هزار با حمل و بیمه هزینه کنی چرا دروغ میگی پونزده تومن میشه خدا ریشه شما رو نابود کنه
ناشناس
۱۱:۰۰ ۰۵ مهر ۱۴۰۲
گندم با نرخ کمتر از 35000 تومان به هیچ عنوان به صرفه نیست پول شخم هکتار 5 میلیون و.... به هیبچ عنوان به صرفه نیست
ناشناس
۱۰:۱۶ ۰۵ مهر ۱۴۰۲
از بس حرف پوچ زدن خسته شدیم پول گندمکاران پرداخت نشده حال ببینم دولت می تواند پول کارمندان خودش رو چندیماه پرداخت نکند کشاورز بی چاره نابود شده رفته به لطفا دولت خدا لعنت کند تمام کسانی که این وضعیت رو به وجود آوردند
ناشناس
۱۰:۱۰ ۰۵ مهر ۱۴۰۲
والله کشاورزان دگه مترسن از این مسعولان بی تدبیر ۶ ماه گذشت وعد دروغ میدن بهتر کشت نکنیم یاتغیر کشت کنیم
ناشناس
۱۰:۱۰ ۰۵ مهر ۱۴۰۲
لطفا به همه نانوایی ها نظارت بشه ما تو محلمون نونوایی هست نوناش خیلی بی کیفیته سالهاست داره اینطوری کار میکنه کسی هم زیاد ازش نمیخره بخاطر نونای بی کیفیتش یه عالمه آرد داره که تا سقف نونوایی چیده معلوم نیست چیکارشون میکنه
ناشناس
۱۰:۰۷ ۰۵ مهر ۱۴۰۲
نمیدانم چه مافیایی در کار است که یارانه آرد هر کس را به نرخ روز به خودش نمیدهند تا زمینه سوءاستفاده برچیده شود،الان اکثر نانواییها که آرد دولتی دارند به جای سعی در جلب مشتری و افزایش کیفیت،سعی در دفع آن دارند،حتی یک بچه ده ساله هم متوجه میشود اگر سهم هر کس را درهر زمینه ای به خودش بدهی عادلانه تر است وجلوی فساد و اسراف را میگیرد،ولی گویا تصمیم گیرندگان جزء سوء استفاده کنندگانند.
ناشناس
۰۹:۵۵ ۰۵ مهر ۱۴۰۲
بعد میگن دوره برده داری تموم شده ، فقط شکلش عوض شده
ناشناس
۰۹:۲۷ ۰۵ مهر ۱۴۰۲
ما کشاورزان هیچ گاه آب خوش از گلویمان پایین نرفت یا محصولمان خوب شد نخریدند یا خشکسالی بود کود وسم و ادوات کشاورزی قیمتش گران کشاورز همیشه هشت گرو نه است
حمزه
۰۸:۵۶ ۰۵ مهر ۱۴۰۲
پول گندممان رو بدین تا حداقل بتونیم بذر و کود بخریم واسه کشت
ح
۰۸:۳۹ ۰۵ مهر ۱۴۰۲
بریدنانوایی ببینید اردبی کیفیت دادن نان خوب نمیدن دست مردم
ناشناس
۰۸:۳۳ ۰۵ مهر ۱۴۰۲
والا ما که از کشت گندم منصرف شدیم
ناشناس
۰۹:۱۳ ۰۵ مهر ۱۴۰۲
کار خوبی میکنی.
ناشناس
۰۸:۲۲ ۰۵ مهر ۱۴۰۲
حرف مفت